اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پاسکاری مشکل مردم بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی/ ردپای آمریکا در بلوکه شدن حساب ایرانیان در چین

دور دوم مذاکره با چین در خصوص مسدود شدن حساب ایرانیان در حالی آغاز می‌شود که سفیر این کشور خواستار صبر و تحمل از جانب ما شده است.

یک ماهی از بلوکه شدن حساب ایرانیان در بانک کشورهایی چون چین، کره، تایوان، آذربایجان، قطر، امارات، عمان و کویت می‌گذرد. برخی این اتفاق را نشأت گرفته از دور جدید تحریم‌های آمریکا به بهانه فعالیت‌های بر حق موشکی کشورمان دانسته و عده‌ای دیگر نیز ریشه آن را در اجرایی کردن قوانین پولشویی و مبارزه با تروریسم (FATF) در بانک‌های این کشورها به ویژه چین که تأثیر آن بر فعالیت فعالان اقتصادی ما این روزها بسیار احساس می‌شود، معرفی کرده‌اند.

چندی پیش علی طیب نیا وزیر اقتصاد به منظور بررسی و رفع این موضوع به کشور چین سفر کرده و با مسئولان دولتی و بانکی مذاکراتی داشته است، اما نتیجه‌ای جز ابراز علاقمندی و تلاش لفظی چشم بادامی‌ها در این خصوص تاکنون دیده و شنیده نشده است.

حالا نیز وزیر اقتصاد از دور دوم تلاش برای حل این معضل با کشور چین خبر داده و اعلام کرده است به زودی هیئتی از بانک مرکزی به منظور رایزنی با مقامات بانکی کشور چین عازم پکن خواهند شد.

این در حالی است که مدیران بانک مرکزی با پیگیری خبرنگار ما جهت کسب اطلاعات بیشتر، اصل موضوع را به وزارت اقتصاد محول کرده و از پاسخگویی شانه خالی کرده‌اند. از سوی دیگر مسئول ارتباط با رسانه وزارت اقتصاد نیز به دنبال پیگیری ما شفاف سازی بیشتر این موضوع را به مسئولان بانک مرکزی ارجاع داده و آنها را موظف به جواب معرفی کرده است.

حالا پرده برداری از اسرار پشت پرده مشکل بلوکه شدن حساب‌های ایران بین دو نهاد اقتصادی در هوا مانده است.

بلوکه شدن حساب ایرانیان تنها مختص کشور چین است

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکل بلوکه شدن حساب ایرانیان تنها مختص کشور چین بوده و در کشورهای دیگر هیچ حسابی از ما مسدود نشده است.

وی در خصوص اینکه حل این مشکل وظیفه چه نهادی است، گفت: ابتدا باید دید منشأ مسدود شدن حساب‌ها چیست، ممکن است این موضوع ارتباطی به وزارت اقتصاد نداشته و ریشه بانکی داشته باشد و یا بالعکس.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تلاش‌های بسیاری برای رفع این موضوع در حال انجام است و شنیده‌ها حکایت از برطرف نشدن تدریجی آن دارد.

فرید موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره عنوان کرد: بلوکه شدن حساب شرکت‌های خصوصی ایرانی صادرکننده محصولات پتروشیمی توسط کشور چین چندان حاد نیست، اما دولت ایران مصمم است تا بانک‌های چینی محدودکننده روابط تجاری مذاکراتی انجام دهد، بطوریکه در آینده نزدیک سیف رئیس کل بانک مرکزی به چین سفر کرده و به ریشه یابی و رفع این مشکل خواهد پرداخت.

موسوی تصریح کرد: دولت چین برای تنظیم روابط تجاری خارجی سامانه‌ای بین سیستم بانکی و گمرک تدارک دیده که این موضوع روابط تجاری ایران با چین را متحول ساخته، البته این موضوع تنها مشمول کشور ما نبوده و برای تمامی معاملات تجاری و خارجی چین به اجرا در می‌آید.

وی یادآور شد: اگرچه چین محدودیت‌هایی برای خروج ارز از کشورش تدارک دیده، اما مسئولان آنها از رفع سریع این مشکل خبر داده‌ند.

دور دوم مذاکره با چین آغاز می‌شود

علی طیب نیا وزیر اقتصاد نیز در حاشیه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در این خصوص اعلام کرد: در سفری که به چین داشتم با مقامات عالی چین از جمله مقام عالی سیستم بانکی این کشور، وزیر مالی و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین، مذاکراتی انجام شد.

وی ادامه داد: به طور قطع نظر دولت چین این است که اگر مشکلی در روابط با ایران وجود دارد، برطرف شود و لازمه تحقق تجارت آسان و انتقال منابع صادرکنندگان برقراری روابط کار گزاری بین بانک‌های ایرانی و چینی است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان داشت: هیأت‌هایی از چین به ایران سفر کرده و همچنین هیات‌هایی از طرف ما نیز در حال سفر به چین هستند و امیدواریم که به زودی محدودیت‌های موجود برطرف شود.

ردپای آمریکا در بلوکه شدن حساب ایرانیان در چین

پانگ سن سفیر چین در تهران با حضور در جلسه اتاق بازرگانی در پاسخ به سؤالاتی از سوی فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی مبنی بر مسدود شدن حساب ایرانیان در این کشور، گفت: دولت چین از مدتی پیش، یک بانک این کشور را به ارائه خدمات برای تجار ایرانی اختصاص داده و به‌رغم اعمال برخی محدودیت‌ها علیه این بانک از سوی دولت آمریکا، خدمات دهی این بانک به تجار و بازرگانان ایرانی ادامه دارد.

وی افزود: دولت‌های دو کشور ایران و چین تلاش‌هایی برای رفع مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقال پولی میان دو کشور کرده اند.

سفیر چین در تهران یادآور شد: در خصوص مسدود شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، مذاکراتی میان مقامات دو کشور در حال انجام است و در این زمینه باید قدری صبر و تحمل داشت تا این مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد