اونس طلا2212.94
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
ترکان در برنامه چوب‌خط شبکه افق:

شاید دولت از مهار تورم کوتاه بیاید تا شرایط رونق اقتصادی فراهم شود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی گفت: اکنون شرایط کشور به‌گونه‌ای است که شاید برای ایجاد رونق اقتصادی دولت از مهار تورم کوتاه بیاید و با آزاد گذاشتن آن شرایط را برای رونق در اقتصاد کشور مهیا کند.

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی در برنامه چوب‌خط شبکه افق به بیان ویژگی‌ها و تأثیرات مثبت مناطق آزاد در اقتصاد کشور پرداخت.

وی در این برنامه با انتقاد از سیستم بانکی کشور گفت: سیستم کنونی بانکی کشور دارای اشکالاتی است که هم باعث ایجاد اختلال در تولید کشور و هم نگرانی علما شده است.

ترکان یکی از این نگرانی‌ها را سود علی‌الحساب دانست و افزود: اگر سود بانکی برحسب کار و فعالیت است دیگر نباید مقدارش مشخص باشد و سود علی‌الحساب باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی با انتقاد از این‌که سود بانک‌ها روزانه‌ است، گفت: سود روزانه بدیهی و واضح است که ربوی است چرا که هیچ کسب‌وکار و درآمدی نیست که روزانه سودش معین باشد و این قطعاً ربا است و نگرانی علما در این مورد بی‌جا نیست.

وی اشکال بعدی بانک‌ها را بهره بر حساب‌های جاری دانست و گفت: این موارد یعنی پرداخت سود بالا و بهره بر حساب‌های جاری باعث می‌شود قیمت تمام‌شده پول بالا رود و در نتیجه پرداخت وام‌های تولیدی به بالای 28 درصد برسد.

ترکان با انتقاد از افزایش سود بانکی گفت: نرخ بهره‌ای که اکنون به اسم بانکداری اسلامی می‌پردازیم، در کشورهای سوئیس و ژاپن نیز به این‌گونه نیست و ما در دولت یازدهم خواستار تأسیس و الگوبرداری از بانک‌های خارجی بودیم، اما بانک مرکزی اقدامات لازم در این مورد را صورت نداد.

مشاور رئیس جمهور در مورد عدم حضور طیب‌نیا در کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: دکتر طیب‌نیا دارای علم بسیار زیاد در علوم اقتصادی است و از کرباسیان وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم نیز سواد بیشتری دارد، اما مشکل قلبی طیب‌نیا باعث شد که وی از حضور در کابینه دوازده انصراف دهد و معاون او جایگزینش شود.

وی در رابطه با این‌که آیا کرباسیان همچون طیب‌نیا می‌تواند موفقیت دولت را در مهار و کنترل تورم دنبال کند، تصریح کرد: اکنون شرایط کشور به‌گونه‌ای است که شاید برای ایجاد رونق اقتصادی دولت از مهار تورم کوتاه بیاید و با آزاد گذاشتن آن شرایط را برای رونق در اقتصاد کشور مهیا کند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد