اونس طلا2328.54
مظنه15,322,000
18 گرم3,537,000
ارزش سکه34,520,466
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,100,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

سرمایه‌گذاری طلایی جذاب می‌شود

اگر پیش‌بینی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر درست از کار در بیاید، سرمایه‌گذاری در بازار طلا برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری اقتصادانلاین در بعضی روز‌های اخیر شاهد افزایش قیمت چندانی در بازار طلا نبوده‌ایم و حتی در مواردی طلا ارزان هم شده است، اما رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر می‌گوید طلا تا پایان سال گران‌تر می‌شود. به گفته عبادا... محمد ولی هم‌ اکنون بهای هر گرم طلا ۱۱۷‌هزار تومان است که در آینده‌ای نزدیک به ۱۳۰ تا ۱۴۰‌هزار تومان خواهد رسید. اگر در نظر بگیریم هر گرم طلا تا پایان سال ۲۳‌هزار تومان گران شود، سرمایه‌گذاری یک‌میلیون و ۱۷۰‌هزار تومانی در این بازار به معنای سود ۲۳۰‌هزار تومانی طی حدود هفت ماه است، حال آنکه بیشترین بهره بانکی حتی در صندوق‌های سپرده به این میزان نمی‌رسد.

با قرار گرفتن بهای اونس طلا در یک قدمی مرز 1270 دلار، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حکایت از روند افزایشی قیمت طلا دارند. اونس طلا که سه هفته پیش، سومین هفته پیاپی رشد را تجربه کرد، روز جمعه هفته گذشته روی بهای 1269 دلار ایستاد تا هم کارشناسان حرفه‌ای و هم سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه رشد قیمت‌ها را در هفته جدید کاری داشته باشند. هفته جدید با روزهای آغازین ماه آگوست مصادف شد.

در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 14 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 72درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و دو نفر معادل 14‌درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. دو نفر معادل 14‌درصد دیگر نیز نظری خنثی داشته‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، 687 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 444 نفر معادل 65‌درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 183 نفر معادل 27‌درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 60 نفر معادل هشت‌درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

ریچارد بیکر، دبیر اورکا ماینر ریپورت می‌گوید: «طلا در حال حاضر شناور و قیمت آن قابل انعطاف است.» او معتقد است داده‌های کمتر از انتظار تولید ناخالص داخلی آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهد و «این برای طلا افزایشی است، به‌علاوه آشوب کاخ سفید هم ادامه دارد.» او می‌افزاید: «اخراج صدها کارمند دولت ایالات متحده در واکنش به تشدید تحریم‌های این کشور علیه روسیه، بعد ژئوپلیتیک تازه‌ای به تحولات می‌دهد. ترکیب اینها باید اونس را در این هفته به محدوده 1280 دلار برساند.» فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» هم انتظار ادامه جهش ارزش طلا را دارد: «به‌نظر می‌رسد که دلار به ضعف ادامه خواهد داد. تقاضای فیزیکی تشدید خواهد شد و ریسک‌های ژئوپلیتیک هم افزایش خواهد یافت.»

رئیس شرکت معدنی نیومونت در سخنانی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های جدید در پروژه‌های اکتشاف طلا به شدت محدود شده و این روند می‌تواند به ضرر چرخه تولید و عرضه جهانی این فلز گران‌ بها باشد. گری گلدبرگ افزود: انتظار داریم که در میان‌مدت و بلندمدت، نیروهای ساختاری عرضه و تقاضا در بازار طلا همچنان قوی و مستحکم باشد. وقتی به طرف عرضه نگاه می‌کنید، سرمایه‌گذاری کافی وجود ندارد. ما یکی از معدود شرکت‌های معدنی جهان هستیم که در پروژه‌های جدید طلا طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. احتمالا تولید جهانی طلا تا سال 2020 میلادی بیش از پنج تا هفت‌درصد کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر با رشد فزاینده تقاضا به ویژه از سوی هند و چین روبه رو خواهیم شد. او در ادامه اظهار داشت: رشد تقاضا از سوی طبقه متوسط هند و چین عامل مهمی برای ادامه روند صعودی تقاضای طلا طی سال‌های آینده خواهد بود. تقاضا از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ جهان نیز با افزایش روبه رو می‌شود.

گلدبرگ تاکید کرد: غیر از نیروهای عرضه و تقاضا، سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا دارد. سیاست‌های سختگیرانه پولی آمریکا می‌تواند قیمت طلا را با نوسانات زیادی روبه رو کند. سیاست‌های پولی فدرال رزرو از طریق تاثیر بر ارزش دلار می‌تواند قیمت طلا را تغییر دهد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت تاثیر آمارهای اقتصادی مهم آمریکا، منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت. سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ از جمله اروپا، انگلیس و ژاپن نیز می‌تواند بر قیمت طلا موثر باشد. در حالی که ظاهرا بانک مرکزی اروپا می‌خواهد سیاست‌های انبساطی و محرک پولی را متوقف کند، ولی صندوق بین‌المللی پول خواستار ادامه اجرای این سیاست‌ها شده است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم منطقه یورو پایین‌تر از اهداف تعیین شده طی ماه‌های آینده باشد، بانک مرکزی اروپا باید همچنان اجرای سیاست‌های انبساطی پولی را در اولویت قرار داده و این سیاست‌ها را برای یک دوره طولانی‌تر حفظ کند.

پیش‌بینی افزایش قیمت طلا تا پایان سال

با توجه به شرایط موجود برخی از تحلیلگران معتقد به ادامه روند صعودی قیمت طلا تا پایان سال هستند.رئیس‌ انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در مورد نوسانات بازار دلار و طلا طی یک ماه گذشته اظهار داشت: قیمت طلا هنوز هم به قیمت واقعی خود نرسیده است و تا پایان امسال و ابتدای سال آینده بهای طلا افزایش خواهد یافت. عبادا... محمدولی افزود: با توجه به وضعیت و جایگاه این کالای سرمایه‌ای، بهای طلا نسبت به سایر کالاها مسلما رشد بیشتری خواهد کرد. او با اشاره به بهای طلا خاطرنشان کرد: هم‌ اکنون بهای هر گرم طلا ۱۱۷‌هزار تومان است که در آینده‌ای نزدیک به ۱۳۰ تا ۱۴۰‌هزار تومان خواهد رسید. محمدولی‌ افزود: با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بورس آمریکا و همچنین جدی‌تر شدن بحث تحریم‌‌ها و افزایش‌ تنش سیاسی در کره‌شمالی بر سر ساخت موشک، شاهد افزایش نرخ دلار طی یک ماه گذشته بودیم و دلار از کانال سه‌هزار و 700 تومان به کانال سه‌هزار و 800 تومان وارد شد.

چرا طلا و سکه صعودی شد؟

همان‌طور که شاهد بودیم قیمت سکه در پنجمین ماه سال با روند افزایشی همراه شده و پس از مدتی ثبات، سمت و سوی صعودی پیدا کرده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علت افزایش قیمت طلا و سکه به «آرمان» می‌گوید: افزایش نرخ ارز باعث صعودی شدن قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است. محمد کشتی آرای اظهار می‌کند:‌ در دو هفته گذشته قیمت جهانی طلا رو به افزایش بود و تاثیر آن در بازار داخلی خیلی کم بود. او ادامه می‌دهد: علت اینکه این تاثیرگذاری کم بود دو موضوع است، یکی کاهش تقاضا و دیگری از بین رفتن تفاوتی که در بازار طی ماه‌های گذشته روی قیمت طلا و سکه ایجاد شده بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌افزاید: در چند روز گذشته در حالی که قیمت جهانی طلا چند دلاری کاهش پیدا کرده است قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در حال افزایش است. این افزایش ناشی از افزایش قیمت ارز است. طبیعتا در سال‌های گذشته هم این اتفاق رخ می‌داد که با خروج حجاج ایرانی و تقاضایی که برای خرید ارز ایجاد می‌شود قیمت ارز افزایش پیدا ‌کند. کشتی آرای تصریح می‌کند: طبیعتا تاثیر مستقیم افزایش قیمت ارز روی طلا و سکه است. از سوی دیگر وضعیت تقاضا عادی است و شاهد افزایش تقاضا برای طلا و سکه نیستیم و افزایش تقاضا برای ارز ایجاد شده است.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد