اونس طلا2194.57
مظنه14,171,000
18 گرم3,271,300
ارزش سکه31,927,263
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اونس هفتگی یک درصد ارزان شد/ مراجعت طلا به محدوده میانه

در هفته‌ای که با آخرین روز جولای آغاز شد و با چهارمین روز آگوست، پایان یافت، هر اونس فلز زرد با افت حدودا یک درصدی بها به قیمت 1258 دلار رسید.

اونس طلا در هفته‌ای که گذشت 11 دلار ارزان‌تر شد. در هفته‌ای که با آخرین روز جولای آغاز شد و با چهارمین روز آگوست، پایان یافت، هر اونس فلز زرد با افت حدودا یک درصدی بها به قیمت 1258 دلار رسید. این در حالی بود که پیش از شروع روزهای کاری، اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد از امید به ادامه روند رشد طلا گفته بودند. چه چیزی باعث شد طلا، پس از 2 هفته رشد پیاپی که به آن قدرت فنی خوبی داده بود، دوباره به محدوده میانه کانال 1200 دلار یعنی محدوده 1250 دلار بازگردد؟ مرور تحولات این هفته پر افت و خیز، کمک‌کننده خواهد بود.

ثبات نوسانی

اونس اولین روز هفته میلادی را با وجود تمام نوسان ها، با ثبات قیمت نهایی به پایان برد. اونس طلا که جمعه دو هفته پیش روی بهای 1269 دلار ایستاده بود، دوشنبه را نیز با همان قیمت تمام کرد. قیمت نهایی روز دوشنبه که آخرین روز جولای بود، بازدهی اونس در نخستین ماه نیمه دوم سال 2017 را هم مشخص کرد. اونس که در پایان ماه ژوئن روی بهای 1241 دلار ایستاده بود، با رشد 28 دلاری جولای، بیش از 2 درصد جهش کرد تا چهره فنی آن تقویت شود. رشد بهای طلا در ماه جولای بیشترین رشد این کالای گرانبها در 5 ماه گذشته بود. رشد 25/ 2 درصدی بهای اونس طلا در ماه گذشته میلادی باعث شد اونس ماه هشتم را در نزدیکی مرز 1270 دلار آغاز کند و با توجه به ادامه تنش‌های ترامپی و همچنین چالش‌های ژئوپلیتیک به‌ویژه تنش‌ها در شبه‌جزیره‌کره، چشم به مرز کانالی داشته باشد.شاخص دلار که جمعه قبل از آن روی عدد 25/ 93 واحد ایستاده بود، دوشنبه باز هم افت کرد و به عدد 86/ 92 واحد رسید. این عاملی برای رشد طلا بود، اما اولین روز هفته میلادی اخبار سیاسی مهمی هم برای بازارها داشت. ادامه نگرانی‌ها درباره آزمایش موشکی کره شمالی که بنا بر گزارش‌ها اکنون می‌تواند بسیاری از مناطق آمریکا را هدف قرار دهد و همچنین واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تحریم‌های تازه آمریکا به شکل موضع‌گیری برای اخراج چندصد کارمند دولت آمریکا از این کشور، اولین اخباری بودند که بازارها را تحت تاثیر قرار دادند. دست آخر هم خبر اخراج آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات کاخ سفید که تنها 10 روز قبل منصوب شده بود، یار طلا شد. افت شاخص دلار در این روز کاملا ترامپی نبود؛ چراکه اروپا هم داده‌های خوب و تازه‌ای منتشر کرد.

تکرار روند

سه‌شنبه هم روز پرنوسانی بود، اما قیمت نهایی در این روز هم تکان چندانی را تجربه نکرد. اونس در روز دوم هفته با یک دلار افت به قیمت 1268 دلار رسید. اونس در این روز به یاری ادامه حواشی اخراج مدیر ارتباطات کاخ سفید و انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا تا بهای 1274 دلار هم رشد کرد؛ اما در نهایت با سودگیری معامله‌گران روی قیمت پیش گفته ایستاد. سه‌شنبه، شاخص مدیران خرید آمریکا در ماه جولای که از سوی ISM منتشر شد، داده‌هایی همسو با انتظار داشت با این همه، عدد شاخص کمتر از ماه قبل بود. همچنین هزینه ساخت و ساز در آمریکا در ماه جولای 3/ 1 درصد کاهش یافته در حالی که انتظار رشد 5/ 0 درصدی می‌رفت. اونس پیش از انتشار این داده‌ها تحت تاثیر ادامه تحولات مربوط به اخراج اسکاراموچی، تنش‌های دیپلماتیک واشنگتن و مسکو و بحران موشکی کره‌شمالی در حال رشد بود و با انتشار این داده‌ها رشد بیشتری را تجربه کرد. با این حال، با عبور قیمت از مرز مقاومتی 1270 دلار، سودگیری معامله‌گران افزایش یافت و اونس به انتهای محدوده 1260 دلار بازگشت. رشد بازارهای سهام نیز در این روز به ضرر طلا کار می‌کرد. بورس‌ها تحت تاثیر اعلام داده‌های خوب درآمدی از شرکت‌ها و چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان بودند. سه‌شنبه، شاخص دلار به عدد 04/ 93 واحد تعدیل شد. همزمان بهای نفت خام هم به شدت تضعیف شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزات گرانبها به ضرر طلا کار کرده باشند.

روز افت

اونس روز چهارشنبه نوسان‌های زیادی داشت؛ اما در نهایت 2 دلار افت را نسبت به قیمت نهایی روز قبل تجربه کرد و روی بهای 1266 دلار ایستاد. دلیل این افت عمدتا سودگیری معامله‌گران بود. این در حالی بود که شاخص دلار در این روز با افت خود به طلا کمک کرد. شاخص دلار از آنجا نتوانست با افت خود به عدد 83/ 92 واحد به فلز زرد کمک کند که علاوه‌بر سودگیری معامله‌گران، رشد بازارهای سهام نیز ادامه داشت که باعث خروج سرمایه از بازار طلا می‌شد. شاخص داو جونز آمریکا چهارشنبه برای اولین بار در تاریخ از مرز 22 هزار واحد گذشت. چنان که اشاره شد تشدید ریسک‌پذیری در بورس‌ها عمدتا ناشی از بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهان است. در سومین روز کاری هفته، بهای نفت خام اندکی افزایش یافت که باعث شد طلا افت بیشتری را تجربه نکند. حالت انتظاری بازارها از این روز تشدید شد و جمعه صبح به اوج خود رسید. چهارشنبه اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا از سوی ADP اعلام شد؛ اما مانند همیشه چشم همه به گزارش روز جمعه دولت آمریکا درباره بازار کار بود. در حالی که انتظار می‌رفت گزارش ADP 180 هزار مورد اشتغال‌زایی را نشان دهد، عدد 176 هزار، عدد اعلامی بود.

بازگشت طلا

شاخص دلار پنج‌شنبه دست نخورده ماند اما اونس با افزایش اندک خریدها،‌ مقداری رشد کرد. اونس در چهارمین روز هفته، تحت‌فشار سودگیری عده‌ای از معامله‌گران تا بهای 1260 دلار هم پایین آمد؛ اما در نهایت با افزایش دوباره خریدها به قیمت 1268 دلار بازگشت. بیشتر معامله‌گران بازارهای مختلف در این روز در انتظار گزارش مهم عصر جمعه بودند و از این رو تعداد معاملات تا حدی کاهش داشت. کیتکو در گزارش جمع‌بندی پنج‌شنبه نوشت: «چشم‌انداز آرام‌تر ژئوپلیتیک در این هفته به نفع بازار طلا نیست. با این حال، چندین تحول جهانی وجود دارد که ممکن است به سرعت به صحنه بازگردند و تقاضای طلا را به‌عنوان سرمایه امن تشدید کنند.»یک خبر مهم پنج‌شنبه، اوج‌گیری یورو مقابل دلار تا اوج 5/ 2 ساله بود. نفت خام هم در این روز اندکی افت کرد. دیگر خبر مهم روز این بود که بانک مرکزی بریتانیا در نشست خود نرخ بهره را بار دیگر بدون تغییر حفظ کرد و حتی پیش‌بینی نسبت به رشد اقتصادی و دستمزدها را کاهش داده است. این خبر باعث افت شدید ارزش پوند شد. علت اصلی این مساله تبعات احتمالی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بوده است. مذاکرات رسمی برگزیت بین مقام‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا آغاز شده است.

سقوط آمریکایی

بازارهای جهانی صبح جمعه را با نوسان‌های اندک آغاز کردند که با توجه به رسیدن انتظارها به اوج، عجیب نبود. اونس طلا و شاخص دلار هر دو روز آخر هفته را با نوسان‌هایی با دامنه محدود آغاز کردند؛ اما پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی، شاهد افزایش شدید دامنه نوسان‌ها شدند. اونس طلا که تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1268 دلار رسیده بود،‌ با انتشار داده‌های خوب گزارش اشتغال‌زایی که احتمال رشد نرخ‌های بهره را در آمریکا افزایش داد، رو به افت گذاشت و تا پایان روز روی قیمت 1258 دلار ایستاد. شاخص دلار هم که تا ساعت 5 عدد 80/ 92 واحد را تجربه کرده بود، در نهایت تا عدد 54/ 93 واحد بالا رفت. براساس گزارش دولت آمریکا، آمریکا در ماه جولای 209 هزار شغل ایجاد کرده است. نرخ مورد انتظار 182 هزار مورد بود. نرخ بیکاری هم به 3/ 4 درصد کاهش یافته است. داده‌های خوب این گزارش احتمال تشدید انقباض پولی را در آمریکا افزایش می‌دهد. متوسط اشتغال‌زایی ماهانه در سه ماه گذشته 195هزارمورد شغل بوده است.با آنکه چشم انداز سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا تا حدی تغییر کرده و طلا هم با افت 87/ 0 درصدی، بخشی از توان فنی خود را از دست داده، هنوز اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌های اونس را در هفته جدید کاری دارند. در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به همراه داده‌ها و رویدادهای مهم هفته، پیش رو خواهید داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد