اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار مسافري 1300 تومان شد

روز گذشته گرچه در بازار غيررسمي قيمت‌ها با افزايش اندكي همراه بود، اما قيمت ارز بازار فرعي كه از سوي بانك مركزي تعيين مي‌شود از 1300 تومان فراتر رفت. افزايش نرخ بازار فرعي كه شامل سرفصل‌هايي چون فروش ارز مسافرتي و واردات به مناطق آزاد است در حالي رخ داده است كه شوراي پول و اعتبار براي كنترل نرخ ارز در بازار كارگروه تشكيل داده است.

به گزارش سایت طلا به نقل از سایت دنیای اقتصاد قیمت دلار در بازار دیروز نوسان چندانی نداشت، به طوری که نسبت به نرخ روز سه‌شنبه تنها 10 تومان افزایش داشت که در روزهای اخیر رقم زیادی به حساب نمی‌آید. دلیل ذکر شده برای ثبات نسبی قیمت دلار در بازار، تحویل دلار‌های پیش‌فروش شده هفته قبل به نرخ‌های 1395 تومان تا 1410 تومان عنوان شده است. از این رو دلار با افت تقاضا روبه‌رو شد.
در عین حال همان‌طور که پیش‌تر پیش‌بینی شد افزایش شدید قیمت دلار بازار فرعی یا به تعبیری ارز مسافری بالاخره دیروز اتفاق افتاد و دلار مسافری مرز 1300 تومان را درنوردید. بانک ملی دیروز نرخ آن را 1297 تومان ثبت کرد که ارزان ترین قیمت دلار مسافری بود. سایر بانک‌ها به ویژه بانک‌های شاخص خصوصی این قیمت را بین 1300 تا 1305 تومان اعلام کرده‌اند. اگر قیمت ارز مسافری بانک ملی ملاک گرفته شود طی دو ماه گذشته دلار مسافری از 1174 تومان با 123 تومان افزایش تا 1297 تومان گران شده است. اما با توجه به اینکه قیمت آن در سایر بانک‌ها فراتر از 1300 تومان شده می‌توان افزایش 130 تومانی آن را در مدت مورد اشاره متصور بود. بازار فرعی از زمان تصدی معاونت ارزی بانک مرکزی توسط سید کمال سیدعلی مورد توجه قرار گرفت.
وی کوشید تا با تعیین قیمت ارز برای واردات در مناطق آزاد دسترسی و ریخت و پاش برخی به منابع ارزی ارزان به قیمت مرجع را محدود کند. در این راستا با این استدلال که نباید به مسافران و گردشگران مرفه عازم خارج از کشور ارز ارزان فروخت، مقرر شد تا 2000 دلار مسافری به نرخ جدید و به اصطلاح بازار فرعی فروخته شود. این رقم نیز که مرتبا فاصله اش با نرخ بازار آزاد بیشتراز 300 تومان می‌شد، خود به جایگاهی جدید برای سفته‌بازی و سودجویی برخی صرافان و دفاتر خدمات مسافری و تبانی با برخی سودجویان تبدیل شد. از این رو بانک مرکزی تصمیم گرفت تا به مرور قیمت دلار بازار فرعی را نیز افزایش داده و فاصله قیمت آن را با قیمت دلار بازار آزاد کاهش دهد. اکنون با رسیدن قیمت آن به بیش از 1300 تومان فاصله قیمت آن با نرخ بازار به حدود 200 تومان کاهش یافته است. ادامه این روند شاید نهایتا موجب برچیده شدن بساط دلار مسافری شود . تقریبا از زمان آمدن کیانی راد، معاون ارزی جدید به بانک مرکزی کم کم افزایش قیمت دلار مسافری سرعت بیشتری به خود گرفت و نهایتا از اول دی ماه با اعلام خبر دستورات جدید رییس‌جمهور به بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های جدید عرضه ارز، افزایش قیمت دلار بازار فرعی با افزایش روزانه تقریبا 20 تا 30 تومانی همراه بوده است. در واقع با وجود تمایل ظاهری دولت و وزارت اقتصاد به کنترل و کاهش قیمت ارز، رویه جاری افزایش قیمت ارز برای مصارف غیر ضرور کشور را هدف گرفته و در عین حال تمرکز بیشتر بانک مرکزی عرضه ارز با نرخ مرجع برای واردات ضروری قرار گرفته است. دیروز بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با 3 تومان افزایش تا 1115 تومان بالا برد. قیمت دلار در بازار با 10 تومان افزایش تا 1520 تومان بالا رفت که افزایش 10 تومانی آن نوسان اندکی در روزهای اخیر است. اختلاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی دیروز به 405 تومان رسید. البته سایر ارزها نیز بین 10 تا 15 تومان افزایش داشتند. که پوند انگلیس، درهم امارت، دلار کانادا و دلار استرالیا در این ردیف هستند. در عین حال قیمت صد ین ژاپن با افت مواجه بود.
بازار سکه
در بازار سکه همزمان با افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی و ثبات تقریبی قیمت دلار آمریکا قیمت سکه با 3000 تومان کاهش تا 607 هزار تومان افت کرد. سکه طرح قدیم بدون تغییر ماند و نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 2000 تومان و 4000 تومان کاهش یافتند.قیمت طلا در بازار‌های جهانی در آستانه سال نو میلادی به دلیل فروش عمده با کاهش مواجه شد.خبر آنلاین در این باره نوشت: کارشناسان تا یک ماه دیگر به صعود قیمت طلا خوش‌بین نیستند. این سایت با اشاره به افت 200 دلاری طلا در یک ماه و نیم گذشته نوشت در حال حاضر این سوال مطرح شده است که افت قیمت طلا تا کی ادامه خواهد یافت؟
اخیرا سایت کیتکو که از سایت‌های تخصصی باسابقه در حوزه طلا است، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد، برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت طلا طی سال میلادی جدید تا 1270 دلار کاهش خواهد یافت. البته در این میان برخی نیز از طلای 2 هزار دلاری سخن گفته بودند.با این وجود این نظرسنجی نشان داد که دیگر از پیش‌بینی‌های 2 هزار و پانصد دلاری و نیز فراتر از 3 هزار دلار خبری نیست و تمامی پیش‌بینی‌های بازار طلا در حال تعدیل هستند.البته فروکش نسبی بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا و نیز آمریکا در تعدیل این پیش‌بینی‌ها بسیار موثر بوده است. البته خوش‌بین‌های بازار بر این باورند که افت این روزهای طلا به دلیل افزایش مقطعی عرضه در بازار است. عرضه‌هایی که هم از سوی مردم و هم از سوی برخی کشورها برای تامین نقدینگی صورت گرفته است.با این وجود جمع‌بندی کارشناسان این است که طلا تا ژانویه کاهش می‌یابد اما سرمایه‌گذاران طلا نیاز دارند که چشم‌اندازهای طولانی‌تری از 6 ماه یا حتی یک ساله را در نظر بگیرند. به هر حال، ادامه نگرانی‌ها در مورد اروپا همچنان پتانسیل رشد را در طلا ذخیره خواهد کرد.ادامه مشکلات اتحادیه اروپا سبب می‌شود که اوراق قرضه خریداری نشوند و اگر این اتفاق بیفتد، این امر به افزایش قیمت طلا کمک خواهد کرد.چون اکثر نرخ‌های بهره‌ در کشورهای غربی کاهش داشته و به صفر نزدیک شده است که این فرصت را به وجود می‌آورد که هزینه نگهداری طلا نادیده گرفته شود.همچنین بحران بدهی در اروپا مردم را در مورد ارزهای متزلزل نگران می‌کند. با این میزان نقدینگی‌های شناور در برنامه‌های انبساطی بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو، این ترس وجود دارد که هنگامی که اقتصاد جهانی دوباره رشد کندی داشته باشد، کنترل این محرک‌های بازار سخت باشد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد