اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازدهی سکه تمام کاهشی شد

دلار که در 20 روز ابتدایی تیرماه عمدتا در مسیر افزایشی بود، در 10 روز انتهایی این ماه در جاده کاهشی قرار گرفت.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصاد آنلاین ، در ادامه روند کاهشی روزهای انتهایی ماه اول تابستان، روز شنبه دلار 6 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 771 تومان رسید. با وجود این، افت روزهای پایانی تیرماه موجب نشد که روند ماهانه این ارز منفی شود. شاخص بازار ارز در چهارمین ماه سال، 9/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد تا برای اولین بار از آذر95 رشد ماهانه مثبت را تجربه کند. شاخص بازار ارز در فروردین و خرداد 96 به ترتیب 7 و 3 دهم درصد افت را تجربه کرده و در اردیبهشت‌ماه نیز بازدهی صفر را به ثبت رسانده بود. این ارز در سه ماه زمستان 95 نیز حتی شاهد افت ماهانه بیشتری بود. به گزارش دنیای اقتصاد ، به گفته فعالان، تغییر مسیر دلار در چهارمین ماه سال 96 بیشتر ناشی از عبور از عوامل محدود‌کننده تقاضا بود. به باور آنها، عبور بازار از انتخابات ریاست‌جمهوری و پایان ماه مبارک رمضان دو عاملی بودند که موجب شدند، معامله‌گران ارزی از ابتدای تیر با جسارت بیشتری وارد بازار شوند و با افزایش خریدها قیمت را صعودی کنند. در کنار این، افزایش تقاضای مسافرتی و تجاری و بهبود انتظارات معامله‌گران فنی و رشد نرخ حواله درهم از دیگر عواملی بودند که زمینه رشد قیمت را فراهم آوردند. با وجود ثبت اولین افزایش ماهانه دلار پس از 6 ماه، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که ممکن است این روند در ماه جاری ادامه پیدا نکند.

این دسته اعتقاد دارند، بازارساز در روزهایی که تقاضا در بازار بسیار بالا رفته بود، با عرضه ارز مانع از عبور دلار از سطح 3 هزار و 800 تومان شد. این عده اعتقاد دارند، این موضوع را می‌توان به‌عنوان نشانه‌ای از نبود تمایل در بازارساز برای عبور دلار از مرز 3 هزار و 800 تومان تلقی کرد. در کنار این، آنها اعتقاد دارند که در روزهای ابتدایی تیرماه حجم تقاضا در بازار بسیار بالا رفته بود، حال آنکه به باور آنها تقاضا در ماه پنجم سال کاهش پیدا خواهد کرد. دسته دیگری از معامله‌گران عنوان کرده‌اند که تقاضا امکان دارد در شهریورماه به‌واسطه افزایش سفرهای مسافرتی افزایش پیدا کند، ولی در ماه وسط تابستان به‌طور سنتی سطح خریدهای ارزی تغییر چندانی نمی‌کند. این در حالی است که عده زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که روند افزایشی ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته آنها، ادامه رشد نرخ حواله درهم، بالا رفتن تحرکات معامله‌گران فردایی و تحرکات برون بازاری می‌توانند زمینه را برای صعود دلار فراهم کنند.

دو نیمه متفاوت دلار

شاخص بازار ارز در اولین ماه تابستان دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. دلار در 20 روز ابتدایی تیرماه در مسیر افزایشی قرار گرفت، حال آنکه 11 روز انتهایی ماه بیشتر فرصتی برای تعدیل قیمت بود. شاخص بازار ارز از همان ابتدای اولین ماه تابستان در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 6 تومان افزایش از محدوده 3 هزار و 730 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 745 تومان رسید. در دومین روز کاری تیر، شدت نوسانات افزایشی تندتر شد و این ارز با 13 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 758 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و نزدیک شدن به محدوده هزار و 40 تومان اصلی‌ترین محرک رشد در بازار داخلی بود. برخی بازیگران ارزی اعتقاد داشتند، پیش از تعطیلات عید فطر تقاضا در بازار بالا رفت و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت شد. دومین افزایش پیایی دلار در تیرماه در حالی صورت گرفت که انتخابات ریاست‌جمهوری در انتهای اردیبهشت و ورود به ماه رمضان در خردادماه تا حدی موجب ترمز تقاضا در فصل اول سال شده بود. در این شرایط به نظر می‌رسید با عبور از این دو متغیر و ورود به تابستان، سرفصل تقاضا در بازار قدرت بیشتری گرفته است.پس از این فضای بازار ارز آرام تر و این ارز تا نهمین روز تیرماه تا ابتدای محدوده 3 هزار و 770 تومان بالا رفت. در دهمین روز تیرماه، بیشترین رشد دلار در اولین ماه تابستان به ثبت رسید و این ارز با 15 تومان افزایش تا نقطه 3 هزار و 785 تومان بالا رفت.

این پنجمین محدوده‌ای بود که در روزهای ابتدایی تابستان با شاخص ارزی شکسته شد. پیش از این دلار در روزهای اول، سوم، هفتم و هشتم تیرماه به ترتیب از محدوده‌های 3هزار و 730، 3 هزار و 740، 3 هزار و 750 و 3 هزار و 760 تومان عبور کرده بود. چنین روند افزایشی، انتظارات معامله‌گران ارزی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و زمینه‌ساز افزایش خریدها شد.به گفته فعالان، در کنار تقاضای این دسته، روز شنبه، بالا رفتن نرخ حواله درهم، افزایش ارزش دلار در مناطق مرزی افغانستان و عراق و کاهش حجم ارز موجود در بازار از عواملی بودند که در رشد قیمت اثر داشتند. عده‌ای نیز ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز را به‌دلیل مقابله با کاهش بهای اونس در افزایش یادشده موثر دانستند. پس از این دلار عمدتا در محدوده 3 هزار و 780 تومان نوسان کرد تا اینکه در بیستمین روز تیرماه با 4 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 793 تومان رسید که سقف بهای آن در تابستان بود. با وجود این، از بیستمین روز تیرماه مسیر شاخص ارزی تغییر کرد. شاخص بازار ارز در روزهای انتهایی ماه از محدوده 3 هزار و 790 تومان عقب نشینی کرد و تا ابتدای محدوده 3 هزار و 770 تومان پایین رفت. به گفته فعالان، در روزهای انتهایی ماه به‌طور سنتی تقاضا در بازار ارز افت می‌کند و در کنار آن افزایش فروش‌های ارزی منجر به کاهش قیمت می‌شود.

کاهش سکه در تیر

همسو با افت بهای دلار، در آخرین روز تیرماه، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز شنبه، سکه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان رسید. افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در حالی رخ داد که اونس جهانی بالای مرز هزار و 250 دلار به کار خود پایان داده بود. به این ترتیب، سکه در اولین روز هفته به روند بهای طلای جهانی اعتنایی نکرد و بیشتر همسو با دلار حرکت کرد. کاهش بهای سکه در روز آخر موجب شد که این فلزگرانبها در تیرماه 4/ 0 درصد از ارزش خود را از دست دهد. سکه در خردادماه نیز افت قیمت را تجربه کرده بود. گروهی از معامله‌گران اعتقاد دارند، قیمت سکه دارای حباب است و درصورتی‌که ارزش بازاری به ارزش ذاتی نزدیک شود، قیمت ظرفیت افت بیشتری را خواهد داشت. این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، معامله‌گران بزرگ بازار تمایلی به افت قیمت ندارند و سعی خواهند کرد که قیمت را بالای مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان مدیریت کنند. سکه تمام بهار آزادی در اولین ماه تابستان با قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان کار خود را آغاز کرد و تا یازدهمین روز این ماه تا قیمت یک میلیون و 219 هزار تومان بالا رفت. با این حال، ادامه ماه بیشتر صحنه فشار قیمت بر فلز گرانبهای داخلی بود. موضوعی که موجب شد فلز گرانبهای داخلی روزهای انتهایی ماه در نزدیکی مرز یک میلیون و 200 هزار تومان سپری کند.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد