اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شاخص ارزی در فصل اول 4/ 0 درصد افت کرد/ سه ضلعی آرامش ارز در بهار 96

به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران پیش از انتخابات ریاست جمهوری، عرضه متناسب بازیگران ارزی و نزدیک بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه به بازارداخلی از عوامل اثرگذار در آرامش فصل اول سال جاری بودند.

دلار در حالی تابستان را با افزایش آغاز کرد که اولین فصل سال را با کاهش قیمت به پایان برده بود. روز پنج‌شنبه، در اولین روز تیرماه، شاخص بازار ارز با 6 تومان افزایش به قیمت 3هزار و 745 تومان رسید. این در حالی بود که این ارز در اولین فصل96، 4/ 0درصد از ارزش خود را از دست داد تا چهارمین بهار منفی دهه90 را تجربه کند. پیش از این، دلار در بهار91، 92 و 94 به ترتیب 5/ 4، 4/ 1، و 8/ 1 درصد افت را به ثبت رسانده بود. به این ترتیب به نظر می‌رسد دلار در فصل اول سال توان زیادی برای رشد قیمت ندارد؛ به‌طوری‌که در سه بهار گذشته نیز تنها یک بار در سال95، رشد مثبت و تنها نیم درصدی را به ثبت رساند. به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران پیش از انتخابات ریاست جمهوری، عرضه متناسب بازیگران ارزی و نزدیک بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه به بازارداخلی از عوامل اثرگذار در آرامش فصل اول سال جاری بودند. نشانه مشخص محدود شدن دامنه نوسانات، انحراف معیار این ارز بود که در بهار به 17 تومان رسید. با وجود دامنه محدود نوسانات و بازدهی کاهشی دلار، تیرماه با افزایش قیمت شروع شد تا برخی معامله‌گران عنوان کنند، فصل دوم سال می‌تواند صحنه رشد قیمت باشد. به گفته آنها، افزایش تقاضای مسافرتی، تقاضای زیارتی و تجاری از جمله عواملی هستند که می‌توانند به افزایش قیمت کمک کنند. به گفته فعالان، به‌طور سنتی این تصور در بازار وجود دارد که در ماه‌های ابتدایی سال تقاضای تجاری زیادی در بازار وجود ندارد و هر چقدر به سمت آذرماه حرکت کنیم، میزان این نوع از تقاضا رشد پیدا می‌کند. در این بین، رشد نرخ حواله درهم و بازگشت دوباره به محدوده هزار و 30 تومان مهم‌ترین عاملی بود که اولین روز تابستان را افزایشی کرد.

آرامش دلار در 3 بهار

قیمت دلار در بهار سه سال اخیر، نوسان قابل توجهی را به ثبت نرساند، در واقع فضای بازار ارز در اولین فصل سال‌های 94، 95 و 96 آرام بود. این در حالی است که قیمت در سال‌های ابتدایی دهه 90 تغییرات زیادی را تجربه کرد. میزان انحراف معیار در بهار90، 34 تومان و در سه سال بعد نیز بالای 60 تومان بود. انحراف معیار دلار از سال 94 به زیر 20 تومان رسید و در سال 96 نیز عدد 17 تومان برای آن ثبت شد. اگر روزهای ابتدایی سال 96 را نادیده بگیریم که قیمت دلار چند روز در کانال 3 هزار و 800 تومان نوسان کرد، این ارز از تاریخ 9 فروردین تا 31 خرداد تنها در کانال 3هزار و 700 تومان نوسان کرد. میزان بازدهی دلار نیز در فصل اول سال 96 به منفی 4 دهم درصد رسید، حال آنکه در همین مقطع زمانی در سال 95 افزایش نیم درصدی را به ثبت رسانده بود. رشد دلار در بهار 93 به 8/ 6 درصد رسید که بیشترین میزان افزایش آن در فصل اول سال‌های 90 تا 96 بود. کمترین رشد این ارز در فصل اول دهه 90 نیز در بهار 91 به ثبت رسید که کاهش 5/ 4 درصدی را به ثبت رسانده بود. با این حال، میزان تغییرات دلار در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرد و همین موضوع موجب شده است که از تغییرات زیاد قیمت بسیار کاسته شود.

رشد سکه‌های کوچک

همسو با افزایش بهای دلار، سکه نیز روز پنج‌شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد و با 3 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. این رشد از سوی اونس طلا نیز حمایت شد که در ششمین روز هفته گذشته خود را بالای مرز هزار و 250 دلار نگه داشت. رشد روز آخر در افزایش 9 دهم درصدی سکه در هفته گذشته اثرگذار بود. البته میزان رشد سکه‌های کوچک در آخرین هفته خردادماه بیشتر بود. هفته گذشته، نیم و ربع سکه به ترتیب، 4/ 1 و 3/ 3 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند. به گفته فعالان، افزایش تقاضای فیزیکی برای سکه‌های کوچک در آستانه عید فطر مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز رشد قیمت شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد