اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روندسازی تنش‌های آمریکایی در بازارها/ اونس به کانال بالاتر می‌رود؟

هفته گذشته، تنش‌های ایجاد شده در واشنگتن به علت اخراج رئیس «اف بی آی» توسط دونالد ترامپ، کاملا حامی طلا بود.

تحولات آمریکایی کاملا به نفع طلا تمام شده است. هفته گذشته، تنش‌های ایجاد شده در واشنگتن به علت اخراج رئیس «اف بی آی» توسط دونالد ترامپ، کاملا حامی طلا بود. با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا از جیمز کومی برای پایان دادن به تحقیقات درباره ارتباط اطرافیان ترامپ با روسیه، شاخص‌های دلار و سهام تضعیف شدند و طلا گران‌تر شد. حتی اگر استیضاح ترامپ به سرانجام نرسد، احتمال مختل شدن پیگیری برنامه‌های بلندپروازانه او وجود دارد و این می‌تواند اونس را از مرز 1300 دلار عبور دهد.

اونس طلا که سه‌شنبه تحت تاثیر همین عوامل با 7 دلار رشد به بهای 1237 دلار رسیده بود، چهارشنبه تا بهای 1261 دلار جهش کرد. جهش 24 دلاری اونس در این روز به تعدیل روند در روز بعد منجر شد، با این همه اونس نسبت به هفته‌های گذشته قوی ماند. دو هفته پیش صحبت از احتمال سقوط اونس به زیر مرز 1200دلار بود، اما اونس پنج‌شنبه فقط تا بهای 1247 دلار تعدیل شد. روز جمعه هم با همین قیمت آغاز شد و در ادامه، نوسان‌ها پیرامون مرز 1250 دلار پی گرفته شد. بهایی که تا ساعت 8عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1253دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته سوم مه رقم خورده باشد.

روز جهش

اونس طلا در سومین روز کاری سومین هفته ماه مه کاملا تحت تاثیر تنش‌های وابسته به کاخ‌سفید بود. این اخبار، خرید طلا به عنوان سرمایه امن را به شدت افزایش داد و افت شاخص دلار هم کمک بیشتری را برای فلز زرد فراهم کرد. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 10/ 98واحد افت کرده بود، چهارشنبه تا کف 6 ماهه 57/ 97واحد پایین آمد. در این روز، بازارهای سهام هم وضعیت خوبی نداشتند تا یار سومی هم برای طلا موجود باشد، اما کمک چهارمی نیز در این روز برای طلا وجود داشت. در سومین روز کاری هفته، بهای نفت خام به رشد خود ادامه داد. چهارشنبه، بیشتر بازارها به نوعی متاثر از تنش‌های واشنگتن بودند. براساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ از جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی خواسته بوده تحقیقات درباره پیوند میان مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید و روسیه را پایان دهد. این گزارش‌ها بر مبنای گفته‌های منبعی است که یادداشتی از کومی را دیده است. این خبر یک هفته پس از اخراج کومی از سوی ترامپ درز پیدا کرد و چند روز پس از خبر درز دادن اطلاعات محرمانه درباره داعش به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، توجه‌های بیشتری را به دولت ترامپ جلب کرد. دخالت دولت در تحقیقات فدرال کاملا ممنوع است.

روز تعدیل

روز پنج‌شنبه، تعدیل روند بازار فلزهای گرانبها و البته تعدیل روند شاخص دلار، به ضرر طلا کار کرد تا اونس به زیر مرز میانه کانال بازگردد. با وجود این، اونس حتی در این روز هم فاصله زیاد خود را با مرز کانالی حفظ کرد. عقب‌نشینی اصلاحی از اوج 3 هفته‌ای، جای تعجب نداشت، ولی خرید طلا به عنوان سرمایه امن ادامه یافت؛ چراکه رئیس‌جمهوری آمریکا با دردسری بسیار جدی روبه‌رو است که ممکن است حتی به استیضاح او منجر شود. نشانه ادامه نگرانی‌ها، افت بازارهای سهام بود. معامله‌گران نگران این هستند که روند تنش‌ها چندماه به طول بینجامد و دست آخر هم ترامپ از ریاست جمهوری عزل شود، اتفاقی که پیامدهای زیادی خواهد داشت و دست کم در کوتاه‌مدت، نااطمینانی‌ها را افزایش خواهد داد. بورس‌های ایالات متحده، پنج‌شنبه بدترین روز خود را از سپتامبر 2016 تجربه کردند. بسیاری از ناظران بازار معتقدند که دولت ترامپ فلج شده و قادر نیست برنامه‌های بلندپروازانه اقتصادی را پیش ببرد. با این حال، شاخص دلار در چهارمین روز کاری هفته گذشته با رشدی اصلاحی به عدد 87/ 97 واحد رسید. با آنکه رشد شاخص دلار، مانع طلا بود، ادامه رشد بهای نفت خام باعث شد اونس فشار کمتری را تحمل کند.

روز آخر

اونس طلا روز جمعه را با بهای 1247 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز 1250 دلار رو آورد. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. شاخص دلار صبح جمعه دوباره تحت فشار قرار گرفت و بازارهای سهام نیز دوباره شاهد نگرانی معامله‌گران بودند. پنج‌شنبه و جمعه، رسانه‌ها روی این موضوع متمرکز بودند که مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی معتقدند مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید و سایر مشاوران کمپین انتخاباتی ترامپ در 7 ماه آخر رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2017 حداقل 18 بار با مقام‌های روسی و سایر افرادی که با کرملین در ارتباط بوده‌اند، مکالمه تلفنی یا ایمیل به صورت مخفی و اعلام نشده داشته‌اند. تا زمان نهایی شدن این گزارش، بهای نهایی هفته گذشته مشخص نبود اما اونس در حال ثبت بهترین هفته خود از میانه‌های ماه آوریل بود. اونس طلا دو هفته پیش روی بهای 1228 دلار ایستاده بود. روز جمعه، موسسه سرمایه‌گذاری «ای تی اف سکوریتی» اعلام کرد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی صبر و طاقت خود را نسبت به سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا از دست داده‌اند و همین دلیل رشد طلاست و خواهد بود.

روزهای سیاسی

تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «ای تی اف» تاکید کردند که واکنش بازار به جنجال‌های اخیر در کاخ سفید نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی صبر و طاقت خود را نسبت به اقدامات و سیاست‌های دولت ترامپ از دست داده‌اند و اگر این روند ادامه یابد، قیمت طلا تا پایان امسال با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد و احتمالا وارد کانال 1300 دلاری می‌شود.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، مکسول گلد، مدیر بخش راهبرد سرمایه‌گذاری در موسسه ای تی اف می‌گوید: تحولات اخیر در کاخ سفید شامل برکناری جیمز کومی رئیس اف‌بی‌آی از سوی ترامپ و انتخاب یک دادستان ویژه برای تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تاثیر زیادی بر نوسانات اخیر در بازارهای بین‌المللی داشته است. او می‌افزاید: از زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است، شاخص سهام اس اندپی 500 با رشد 13 درصدی روبه‌رو شده بود ولی با تنش‌های سیاسی جدید در واشنگتن شاخص سهام بورس وال استریت با کاهش همراه شده و این مساله نشانگر آن است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی صبر و طاقت خود را نسبت به سیاست‌های ترامپ از دست داده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد، به اعتقاد تحلیلگران، اگر تنش در واشنگتن افزایش یابد، تصویب برنامه‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ در کنگره و سنا با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود. تجربه تاریخی نشان داده است که تقاضای طلا در شرایطی که تنش‌های سیاسی تشدید می‌شود، با افزایش روبه‌رو خواهد شد. طلا نقش مهمی در متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری دارد. برخی تحلیلگران نیز معتقدند تشدید تنش‌های سیاسی در کاخ سفید موجب کاهش گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو خواهد شد.

از سوی دیگر، موسسه مالی «نومورا» هم در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کرده که گرچه استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بعید به نظر می‌رسد ولی تنش‌های سیاسی می‌تواند بسته محرک مالی را از مسیر اصلی خارج کند. بر اساس این گزارش بازارهای مالی آمریکا و ارزش دلار در روزهای اخیر تحت تاثیر تنش‌های سیاسی داخلی قرار گرفته و به شدت کاهش یافته است. این مساله موجب افزایش قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی شده است. بازار سهام نیز بدترین عملکرد خود از سپتامبر گذشته را ثبت کرده است. هر سه شاخص مهم بازار بورس وال استریت در روزهای اخیر با افت یک درصدی روبه‌رو شده است.

تحلیلگران موسسه نومورا معتقدند: بعید است مسائل و مشکلات سیاسی در آمریکا به این زودی حل و فصل شود ولی احتمال استیضاح نیز بسیار پایین است. تنها چیزی که می‌تواند احتمال استیضاح را افزایش دهد، افشای اطلاعات جدیدی است که اعضای کابینه را علیه وی بسیج یا زمینه لازم برای استیضاح را فراهم کند. با این همه، در چنین شرایطی تصویب و اجرای طرح‌های اقتصادی و مالی پیشنهادی دولت ترامپ با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. ترامپ قصد دارد برنامه‌های محرک مالی را به مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد دهد. کاهش مالیات‌ها و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در پروژه‌های زیرساختی بخشی از طرح‌های ترامپ خواهد بود. این در حالی است که استیو منوچین وزیر دارایی آمریکا بر این باور است که دستیابی به رشد اقتصادی 3درصدی امکان‌پذیر خواهد بود اگر اصلاحات مالیاتی و قانونی اجرا شود. دولت ترامپ خواستار کاهش قوانین سختگیرانه برای کنترل سیستم بانکی شده است. قوانینی که پس از وقوع بحران مالی 2008 و ورشکستگی بانک لمن برادرز اجرا شده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که آمریکا برای دستیابی به رشد اقتصادی 2 درصدی نیز با چالش‌ها و موانع زیادی روبه‌رو است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد