اونس طلا2232.37
مظنه14,416,000
18 گرم3,327,900
ارزش سکه32,479,248
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
بازار ارز در یک هفته مانده به انتخابات چه حال و هوایی دارد؟

کاهشی، خلوت، کم‌تقاضا

در اولین روز کاری بازار پس از آخرین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری، اتفاق خاصی در بازار ارز رخ نداد و دلار نوسان خاصی را تجربه نکرد.

روز شنبه، دلار تقاضای چندانی نداشت تا هفته را کاهشی آغاز کند و با 4 تومان افت به قیمت 3 هزار و 763 تومان برسد.در بیست و سومین روز اردیبهشت‌ماه، فضای بازار ارز خلوت بود و تقاضای چندانی برای دلار وجود نداشت. این موضوع موجب شد دلار توان افزایشی را از خود نشان ندهد و پس از دو افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار بگیرد. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 208 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روز شنبه در بازار سکه نیز فضای بازار آرام بود و فلز گرانبهای داخلی بیشتر گرایش به کاهش داشت. روز شنبه سکه‌های کوچک‌تر نیز مقداری از ارزش خود را از دست دادند. نیم سکه با 2 هزار تومان افت به قیمت 662 هزار تومان و ربع سکه با 3 هزار تومان کاهش به قیمت 377 هزار تومان رسید.

آرامش غیرمنتظره

در‌حالی‌که بخشی از معامله‌گران در 2 روز انتهایی هفته گذشته به پیشواز نوسان‌گیری برای روز شنبه رفته بودند، در اولین روز هفته نه تنها اتفاق خاصی در بازار ارز رخ نداد، بلکه حجم معاملات و تقاضا با کاهش روبه‌رو شد. دلار در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته در مجموع 9 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد، ولی در روز ابتدایی آخرین هفته اردیبهشت‌ماه سرنوشت متفاوتی در انتظار دلار بود. روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 767 تومان آغاز کرد که تفاوتی با قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه نداشت. با وجود این، پس از گذشت زمان کمی از شروع بازار، شاخص بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و حدود ساعت یک ظهر به محدوده 3 هزار و 750 تومان وارد شد. پس از ورود دلار به این سطح، بخشی از معامله‌گران در موقعیت خرید قرار گرفتند و این ارز را به محدوده 3 هزار و 760 تومان بازگرداندند.

سکوت معامله‌گران

در اولین روز هفته، خبر چندانی از فریادهای هیجانی معامله‌گران نبود و نوسان‌گیران ارزی رمق چندانی برای جوسازی نداشتند. به گفته فعالان، در این شرایط، دلار توان افزایشی را از خود نشان نداد. بیشتر معامله‌گران در روز شنبه به‌دنبال کسب سود از نوسانات محدود بودند و کمتر کسی تمایلی به احتکار دلار داشت. عرضه بازارساز نیز به‌نظر می‌رسید پاسخگوی نیاز بازار بود و همین موضوع موجب می‌شد نوسان‌گیران ارزی نیز کم‌تحرک‌تر ظاهر شوند. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، خالی فروشی ارزی نیز در بازار کمی بالا رفت. در صورتی که روند قیمت دلار در روز یکشنبه تغییر کند، خالی فروشان ارزی ممکن است با ضرر زیادی مواجه شوند. خالی فروش ارزی کسی است که از انتظارات کاهشی خود کسب سود می‌کند. در این شرایط، اگر برخلاف انتظار او، روند قیمت افزایشی شود، او ناچار به تهیه ارز تعهد شده خواهد بود و در نتیجه تقاضا برای خرید دلار در بازار بالا خواهد رفت.

شروع کاهشی سکه

سکه تمام بهار آزادی که از دوشنبه هفته گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، سرانجام در اولین روز از آخرین هفته اردیبهشت‌ماه، وارد فاز کاهشی شد. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 208 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز سکه باز هم میل بیشتری به کاهش نشان داد و حتی در مقاطعی تا نرخ یک میلیون و 206 هزار تومان پایین رفت. این در حالی بود که بخشی از معامله‌گران سکه سعی داشتند در روز تعطیلی بازارهای جهانی قیمت سکه را در برابر فشارهای کاهشی حفظ کنند و در انتظار مشاهده روند بهای اونس در روز دوشنبه باقی بمانند. در این وضعیت، قیمت سکه از کف روزانه بالا آمد و در نهایت با همان قیمت ابتدای روز یعنی رقم یک میلیون و 208 هزار تومان به کار خود پایان داد. یکی از متغیرهایی که مانع از افت بیشتر بهای سکه شد، رشد جزئی طلای جهانی در روز جمعه بود. بخشی از سکه‌بازان امیدوارند، افزایش بهای اونس در روز جمعه به روز دوشنبه نیز سرایت کند. این در حالی است که عده زیادی چنین عقیده‌ای ندارند. هم‌زمان با افت بهای سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر نیز در مسیر کاهشی قرار گرفتند. گروهی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، تقاضای فیزیکی برای خرید سکه‌های کوچک‌تر در بازار پایین‌تر آمده و همین موضوع موجب شده سکه‌های کوچک‌تر در مسیر کاهشی قرار بگیرند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد