اونس طلا2299.62
مظنه15,416,000
18 گرم3,558,700
ارزش سکه34,732,248
قدیم (بهار)39,400,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

ایجاد 5 میلیون شغل انتخاب نیست، ضرورت است

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است با وجود وضعیت فعلی، ایجاد سالانه 5 میلیون شغل نه فقط امکان پذیر بلکه ضروری و اجتناب ناپذیر است زیرا عدم تحقق این امر، شرایط اشتغال کشور را بحرانی‌تر خواهد کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو با خبرنگار با تأکید بر ضرورت رفع مشکل بیکاری جوانان اظهار داشت: مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و رکود سبب شده که این موضوعات در کانون توجه مردم و کارشناسان قرار داشته باشد و به دنبال آن فضای انتخابات موجب شده است تا تمرکز اصلی برنامه ها و انتقادات نامزدهای ریاست جمهوری نیز بر روی موضوع اشتغال و راهکارهای حل مشکل بیکاری قرار گیرد.

وی ادامه داد: عدم سرمایه گذاری کافی توسط دولت برای ایجاد اشتغال یکی از جدی ترین موانع برسر راه ایجاد اشتغال است و از آنجا که برای ایجاد یک شغل، نیازمند 200 میلیون تومان سرمایه هستیم با وضعیت موجود و بالا رفتن هزینه ها دولت چاره ای جز استفاده از میانبرها برای خروج از وضعیت موجود ندارد.
به گفته وی یکی از راهکارهایی است که می تواند مشکلات اشتغال را برطرف کند و این در حالیست که قرار بود سهم اقتصاد دانش بنیان در سیاست های کلی علم و فناوری به 50 درصد برسد اما اکنون این میزان سهمی نیم درصدی را به خود اختصاص داده است.
طباطبایی تصریح کرد: در کشور آمریکا سهم صنایع دانش بنیان مبتنی بر بازار به کل تولید ناخالص داخلی به بیش از 30 درصد می رسد و این سهم از نظر شاخص کل صنایع و بخش های دانش پایه به تولید ناخالص داخلی بیش از 43 درصد است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال 2016، رتبه نخست شتاب علمی به ایران تعلق گرفت، گفت: پیشتازی ایران میان کشورهای اسلامی و منطقه نشان از ظرفیت های کشور برای استفاده و توسعه اقتصاد دانش بنیان دارد که باید با مدیریت صحیح، هدایت و رهبری شود.
وی در مورد نحوه این مدیریت نیز توضیح داد: یکی از موارد این است که دولت هدف گذاری مشخصی برای حمایت از توسعه این بخش چه در سطح ملی و چه در سطح استان داشته باشد، همچنین باید بودجه مناسبی برای تجاری سازی یافته ها این بخش در نظر گرفت.
به گفته طباطبایی یکی از اولویت های دولت در برنامه های توسعه ای این است که با حمایت از کسب و کارهای خرد، زمینه ایجاد مشاغل و توسعه و پیشرفت اقتصادی را فراهم آورد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نمونه های موفق در زمینه توسعه کسب و کارهای خُرد، بیان کرد: در این کشور حدود 30 میلیون کسب و کار خُرد راه اندازی شده که 70 میلیون نفر را مشغول به کار کرده به عبارتی به اندازه جمعیت کشور ایران کسب و کار آن هم با استفاده از کسب و کار خُرد راه اندازی شده است.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد