اونس طلا2378.65
مظنه16,601,000
18 گرم3,832,300
ارزش سکه37,402,053
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

کاهش دوسوم تولیدات طلا و جواهر در استان اصفهان

مسوول کمیته فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نحوه اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده، نبود کارخانه تصفیه طلا، وارد نشدن شمش طلای استاندارد و عوارض گمرکی برای طلا از جمله مسایل مهم پیش روی صنعت طلا و جواهرات استان اصفهان است .

ابراهیم حبیب الهی در ششمین جلسه کمیته فلزت گران‌بها و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اصفهان با داشتن 5 هزار واحد صنفی و تولیدی طلا نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی و صادرات این محصول به بازارهای بین‌المللی دارد.

وی به نقش مالیات بر ارزش‌افزوده در تعطیلی واحدهای تولیدی طلا و فلزات گران‌بها اشاره کرد و گفت: هر روز شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و صنفی در بخش طلا هستیم زیرا قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به ‌صورت صحیح در این بخش اجرا نمی‌شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلزات گرانبها استان اصفهان تصریح کرد: تولیدکنندگان طلا خواستار پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده بر اجرت ساخت‌اند، ولی نحوه محاسبه کل قیمت طلا را مشمول این مالیات می‌سازد .

حبیب الهی تاکید کرد: تولیدکنندگان طلا بدون هیچ وابستگی به دولت و با اتکا بر توانمندی‌های خود توانسته‌اند در بازار داخل و بین‌المللی موفقیت‌های قبال توجهی را کسب کنند.

فشارهای مالیاتی عامل تعطیلی واحدهای تولیدی طلا

هم‌چنین رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلزات گرانبها استان اصفهان با انتقاد از محاسبه مالیات برای صادرکننده طلا گفت: با وجودی اینکه دولت صادرکنندگان را از مالیات معاف کرده، برای صادرکنندگان طلای سال‌های 90 و 91 مالیات‌هایی محاسبه‌ شده که تولیدکنندگان آن‌یک گرم تولیدات خود را در بازارهای داخلی به فروش نرساند.

محسن طلایی مینایی تاکید کرد: فشار مالیاتی بر صنف طلا در استان اصفهان بسیار فراتر از سایر استان‌ها است و باید مسئولان استان باید نسبت به این مهم توجه ویژه‌ایی داشته باشند.

وی از تعطیلی روزانه واحدهای صنفی و تولید طلا در اصفهان خبر داد و گفت: فشارهای مالیاتی مهم‌ترین عامل تعطیلی این واحدهای صنفی و تولیدی شده است و به دنبال آن سهم صادراتی طلای استان به‌شدت کاهش‌یافته است .

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلزات گرانبها استان اصفهان خواستار صدور مجوز از سوی بانک مرکزی به اتحادیه و انجمن‌های تخصصی طلا برای واردات شمش شد و گفت: واردات شمش خالص طلا می‌تواند تولیدات طلا و جواهرات را باکیفیت سازد.

اصفهان به کارخانه تصفیه طلا نیاز دارد

در ادامه نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان با اشاره به اینکه طلای آب‌شده موجود در بازار استاندارد لازم را ندارد، افزود: به دلیل نبود کارخانه تصفیه طلا هر واحد تولیدی اقدام به ذوب طلا و نقره می‌کند و همراه با ناخالصی محصولات تولید می‌شود.

مرتضی پورهنگ ایجاد کارخانه تصفیه طلا و ارایه شمش خالص به واحدهای تولیدی را در استان اصفهان لازم و ضروری دانست و گفت: تولیدکنندگان طلا اجازه واردکردن شمش طلا را ندارند و به همین دلیل برای تامین طلا به سمت طلاهای مستعمل موجود در بازار روی می‌آورند.

وی اضافه کرد: کیفیت تولیدات طلا و جواهرات به دلیل پایین بودن عیار و وجود ناخالصی در طلا کاهش‌یافته و برخی از تولیدکنندگان مجبورند تصفیه مجدد طلا را انجام دهند.

هم‌چنین عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان گفت: وضع مالیات بر ارزش‌افزوده باعث حجم تولید را به 30 درصد سال‌های قبل رسانده است. سالانه در استان اصفهان 100 تن تولیدات طلا و جواهرات داشتیم که در اثر مالیات بر ارزش‌افزوده این عدد به 30 تن رسیده است .

محمدرضا خسروی افزود: طلا یک کالای سرمایه‌ایی برای مردم به شمار می‌آید و محاسبه 9 درصد قیمت کل محصول برای خریدار و فروشنده امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه ماده 3 و 14 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مغایر یکدیگرند، افزود: باید از میزان ارزش‌افزوده بر کالا مالیات گرفت نه از قیمت کل کالا. این نحوه محاسبه مالیات برای طلا منطقی نیست.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اضافه کرد: ترکیه روزی از ایران طلا وارد می‌کرد و با وضع قوانین مالیاتی صحیح و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا امروز به دومین تولیدکننده طلا در دنیا تبدیل‌شده است .

خسروی تاکید کرد: راهی که اشتباه است و سایر کشورهای یک‌بار آن را رفته و برگشته‌اند را نباید ما دوباره برویم و با کلی هزینه و عقب‌گرد بازگردیم.

قاچاق طلا انگیزه تولیدکنندگان را کاهش داده است

عضو کمیته فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به دلیل سخت‌گیری برای ورود شمش طلا زمینه برای قاچاق این کالا فراهم‌شده و علاوه بر هدر رفتن منابع کشور شاهد کاهش انگیزه تولیدکنندگان طلای استان هستیم.

محمد رضایی افزود: بر اساس بخش‌نامه‌های گمرک صادرکننده طلا می‌تواند شمش طلا برای تولید خود وارد کند ولی سال‌هاست برای این موضوع عوارض سنگینی برای صادرکنندگان طلا وضع‌شده است .

وی اضافه کرد: قاچاق معلول علت‌هایی از قبیل ممانعت و عوارض سنگین است که می‌توان آن را برطرف کرد و زمینه تجارت شفاف را فراهم ساخت.

علی شانه ساز زاده مسوول میز کشورهای هدف صادراتی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: پیگیری مسایل و مشکلات صادرکنندگان استان اصفهان از جمله مهم‌ترین وظیفه این دفتر است. اتاق بازرگانی اصفهان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی می‌تواند مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی را در بخش‌های مختلف پیگیری کند.

ظرفیت صادرات طلای استان یک میلیارد دلار است

کارشناس رسانه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: استان اصفهان به‌عنوان قطب طلای کشور سالانه 750 میلیون دلار صادرات در سال‌های 89 تا 91 را به ثبت رسانده ولی به دلیل سخت‌گیری مالیاتی و دستورالعمل‌های بانک مرکزی صادرات این محصول در سال 95 به عدد 18 میلیون دلار کاهش‌یافته است .

حسین قلع ریز افزود: در صورت تسهیل مالیاتی و صادراتی استان اصفهان می‌تواند یک میلیارد دلار صادرات طلا، جواهرات و سنگ‌های قیمتی داشته باشد و از این‌رو فرصت‌های شغلی بسیاری به وجود خواهد آورد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد