اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیش‌بینی مک‌کینزی از بازار نفت ۶۰ تا ۷۰ دلاری

موسسه مطالعات انرژی مک‌کینزی، نهاد تخصصی گردآوری و تحلیل اطلاعات انرژی در موسسه مشاور مک‌کینزی، تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز عرضه و تقاضای جهانی نفت خود را منتشر کرده است که در آن مدعی است طی سه سال آینده بهای نفت در محدود 60 تا 70 دلار خواهد بود.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری اتحادیه طلا و جواهر ایران موسسه مطالعات انرژی مک‌کینزی، نهاد تخصصی گردآوری و تحلیل اطلاعات انرژی در موسسه مشاور مک‌کینزی، تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز عرضه و تقاضای جهانی نفت خود را منتشر کرده است که در آن مدعی است طی سه سال آینده بهای نفت در محدود 60 تا 70 دلار خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین،اين گزارش شامل پنج سناريوي محتمل عرضه و تقاضاست. اگر بازار از سناريوي معمول مك‌كينزي پيروي كند، طبق اين گزارش انتظار مي‌رود كه قيمت نفت به 60 تا 70 دلار در سه آينده برسد و در سال 2030 با بهاي ميان 65 تا 75 دلار به توازن دست يابد.اين گزارش اضافه می کند، اگر كشورهاي عضو اوپك همچنان به توافق كاهش عرضه پايبند بمانند -در ماه ژانويه ميزان پايبندي به 90 درصد رسيد- آن‌گاه انتظار مي‌رود كه روند احياي توازن كوتاه‌مدت در بازار، پيشرفت نسبتا آرامي در ماه‌هاي آتي داشته باشد.

مك‌كينزي انتظار دارد توليد نفت سبك آمريكا رشد زيادي داشته باشد و در عين حال فقدان سرمايه‌گذاري در صنايع بالادستي به كاهش عرضه مازاد كمك كند.ذخاير مازاد در بازار نيز به بي‌ثباتي بهاي نفت در كوتاه‌مدت كمك خواهد كرد.مك‌كينزي موفق به شناسايي شش محرك كليدي عرضه و تقاضا شده است كه منجر به احياي بهاي نفت در بلندمدت خواهند شد.

در طرف تقاضا، رشد آرام‌تر توليد ناخالص داخلي در جهان -سالانه 2.5 تا 2.7 درصد- همراه با كاهش شدت مصرف نفت ناشي از بهينه‌سازي مصرف انرژي و كاربرد سوخت‌هاي جايگزين، محرك كاهش ساختاري رشد تقاضاي نفت خواهند بود.در طرف عرضه، تقليل سطح توليد از ميادين قديمي، هزينه توليد از ميادين جديد، افزايش توليد نفت سبك آمريكا و توليد اوپك، همگي بر جريان عرضه اثرگذار خواهند بود.

مك‌كينزي پيش‌بيني مي‌كند كه تحول مجموعه عرضه به سوي منابعي از انرژي كه نرخ كاهشي سريع‌تري دارند منتهي به نرخ كاهش جهاني سريع‌تر از معمولي خواهد شد و در عين حال منابع توليدي جديد نسبت به سال 2014 براي استراتژي‌هاي صرفه‌جويي در هزينه كه طي دوران ركود معرفي شدند، اقتصادي‌تر خواهند شد.انتظار مي‌رود بهبود حاصل‌جمع هزينه‌كرد به كاهش 15 تا 20 درصدي هزينه سربه‌سر پروژه‌ها برسد (در برابر كاهش‌هاي 30 تا 35 درصدي جاري). نفت سبك آمريكا بار ديگر به منبع قدرتمندي از رشد تبديل خواهد شد و همزمان توليد اوپك به رشد همراه با بازار ادامه خواهد داد و در عين حال سهم ثابت خود از بازار را حفظ خواهد كرد.

براساس اين شرايط، مك‌كينزي برآورد كرده است كه شركت‌هاي فعال در حوزه اكتشاف و توليد تا سال 2030 نياز دارند كه 35 ميليون بشكه در روز به توليد نفت خام جديد خود از پروژه‌‌هاي معطل‌مانده بيفزايند تا قادر باشند به تقاضا پاسخ دهند كه اين خود مستلزم مجموع سرمايه‌گذاري 1.6 تريليون دلاري طي پنج سال آينده خواهد بود.براي نيل به اين نيازهاي سرمايه‌گذاري، انتظار مي‌رود كه هزينه‌كرد سرمايه‌اي در پروژه‌هاي بالادستي به نرخ رشد تقريي سالانه 6 درصدي دست يابد كه البته نسبت به نرخ تقريبي 24 درصدي در سال 2014 كمتر خواهد ماند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد