اونس طلا2379.69
مظنه16,266,000
18 گرم3,755,000
ارزش سکه36,647,298
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

شاخص دلار زیر 100 واحد رفت/ مقاومت طلا برابر آمار بد

قیمت طلا برای دومین هفته پیاپی بیش از اینکه تحت‌تاثیر تصمیمات بانک مرکزی و تغییرات شاخص بازارهای سهام باشد، تحت‌تاثیر نااطمینانی حاصل از تصمیمات سیاست‌مداران بود.

در اولین روز کاری بعد از عید پاک، اگرچه قیمت طلا به‌دنبال افزایش مقطعی شاخص ارزی روند نزولی به خود گرفته بود، به‌دنبال انتشار اخبار مبنی بر پیشنهاد نخست‌وزیر انگلستان برای برگزاری انتخاب پیش از موعد در این کشور، قیمت فلز زرد رنگ، تغییر مسیر داده و قیمت هر اونس طلا در نیمه ابتدایی روز 18 آوریل، حدود 4 دلار افزایش یافت. بازگشت دلار به مدار کاهش و افت شاخص در بازارهای سهام اروپا و خاورمیانه دو عامل دیگری بودند که به اوج‌گیری قیمت طلا در ساعات ابتدایی روز گذشته کمک کردند. البته به‌نظر می‌رسد که قیمت طلا پتانسیل زیادی برای افزایش نداشت؛ چراکه به‌دنبال انتشار آمار مربوط به ساخت‌وساز در آمریکا که نمایانگر رشد کمتر صدور مجوز ساخت‌و‌ساز در مقایسه با ارقام برآورد شده بود، قیمت طلا تغییر چندانی نکرد. این در حالی بود که شاخص دلار در واکنش به آمار منتشرشده، به زیر صد واحد سقوط کرد.

نیمه نخست روز دوشنبه برای فلز زرد افزایشی بود. افزایشی که به عقیده کارشناسان ارتباط چندانی به تحرکات قیمت دلار نداشت؛ بلکه بیشتر در اثر افزایش نااطمینانی ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک طی سه روز گذشته (شامل تعطیلات پایان هفته و تعطیلی روز دوشنبه به مناسبت عید‌پاک) بود. افزایش تنش میان آمریکا و روسیه بر سر مساله سوریه، افزایش احتمال تنش نظامی میان آمریکا و کره شمالی، باعث افزایش جذابیت طلا شده بود.

یکی از اخباری که به‌عنوان اهرم افزایش قیمت طلا در نیمه نخست روز دوشنبه عمل کرد، انتشار اخبار رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال جاری بود. دستیابی مهم‌ترین واردکننده فلزات به رشد اقتصادی 9/ 6 درصدی (که قله رشد اقتصادی چین در 24 ماه گذشته است) با ایجاد انتظار مبنی‌بر افزایش میزان تقاضای این فلز گرانبها، یکی دیگر از عوامل صعود قیمت فلز زرد در روز میانی هفته بود. به این ترتیب قیمت هر اونس طلا در میانه هفدهم آوریل با نزدیک شدن به محدود 1292 دلار به بیشترین میزان طی 5ماه گذشته رسید. اما نیمه دوم این روز در پی اظهار نظر وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی‌بر مطلوب بودن دلار قدرتمند در بازه زمانی بلندمدت، معامله‌گران که پیش از آن در پی اظهارات ترامپ مبنی‌بر زیان‌بار بودن دلار قدرتمند برای صادرات آمریکا، نسبت به شاخص دلار بدبین شده بودند را نسبت به روند قیمت این شاخص ارزی خوش‌بین‌تر کرد. به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا، منظور ترامپ از زیان‌بار بودن دلار قدرتمند، زیان کوتاه‌مدت است و این مقام آمریکا نسبت به تاثیرات مثبت دلار قدرتمند در بلندمدت خوشبین است. به این ترتیب اندکی از جذابیت این فلز گرانبها در ماه‌های آتی کاسته شد، این امر در کنار سودگیری معامله‌گران پس از رسیدن قیمت هر اونس طلا به سطح 1290 دلار باعث روند نزولی قیمت طلا و رسیدن قیمت آن به محدوده 1283 دلار در پایان نیمه دوم روز دوشنبه شد. اما در معاملات روز سه‌شنبه قیمت طلا در بازارهای جهانی، در اثر افزایش مقطعی شاخص دلار روند نزولی به خود گرفت. اما پس از سپری شدن ساعات ابتدایی روز و نزولی شدن روند قیمت دلار بار دیگر قیمت فلز زرد رنگ، روند صعودی به خود گرفت و قیمت هر اونس طلا که در ساعات ابتدایی روز گذشته به کمتر از 1282 دلار رسیده بود، به بیش از 1286 دلار رسید. شاخص ارزی در ساعت 4 عصر روز گذشته برای مدت کوتاهی به زیر محدوده 100 واحد سقوط کرد. اگرچه شاخص ارزی در مقابل این تغییر مقاومت کرد؛ اما انتشار آمار مربوط به ساخت‌و‌ساز در آمریکا و ثبت آمار رشد پایین‌تر از حد انتظار باعث سقوط شاخص ارزی به سطح 87/ 99 واحد شد؛ اما برخلاف انتظار طلا در مقابل این آمارهای بد، واکنشی نداشت و قیمتی که تا ساعت 8 بعدازظهر برای اونس طلا ثبت شد، 1290 دلار بود؛ هرچند ممکن است قیمت نهایی روز سه‌شنبه با آنچه اکنون شما می‌خوانید متفاوت باشد. انتشار اخبار مبنی‌بر پیشنهاد نخست‌وزیر انگلستان مبنی‌بر برگزاری انتخابات پیش از موعد و ارائه این پیشنهاد به پارلمان این کشور، عامل فزاینده دیگری بود که باعث افزایش نااطمینانی و در نتیجه افزایش تقاضا برای نگهداری دارایی‌های امنی نظیر طلا شد. این خبر از سوی دیگر باعث افزایش قیمت پوند در بازارهای جهانی شد. به عقیده تحلیلگران روند نزولی شاخص سهام در بازارهای اروپا، خاورمیانه و آسیا در نیمه نخست روز گذشته، را می‌توان یکی دیگر از عوامل جذابیت خرید طلا و در نتیجه افزایش قیمت هر اونس طلا تا ساعت 17 روز گذشته دانست.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد