اونس طلا2195.78
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

جلسه شورای امنیت درباره حمله آمریکا در سوریه/ واشنگتن آماده انجام اقدام نظامی بیشتر در سوریه

شورای امنیت شب گذشته جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی حمله موشکی آمریکا که پایگاه هوایی الشعیرات در حمص سوریه را هدف قرار داد، برگزار کرد که بار دیگر صحنه تنش شدید بین روسیه و آمریکا بود.

شبکه المیادین گزارش داد، در این جلسه بحث و جدل تازه‌ای در خصوص بررسی اوضاع سوریه بعد از حمله آمریکا رخ داد در حالی که فرانسه و انگلیس از این حمله حمایت کردند نمایندگان روسیه، چین، سوریه و بولیوی آن را نقض قوانین بین‌المللی خواندند.

جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی نیز گفت: مهم است که شورا یک پیام را صادر کند مبنی بر اینکه از گروه‌های ناقض حقوق بش حمایت نمی‌کند و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌ها برای حل سیاسی برای بحران را مشخص کنند.

وی افزود:‌ نیاز فوری برای حمایت از ملت سوریه وجود دارد اما باید به اصول سازمان ملل و قانون بین‌المللی پایبند بود.

فلتمن ادامه داد:‌ نمی‌توان از دو طرف درگیری در سوریه حمایت یکسان کرد اگر نظام سوریه دست به نقض حقوق بشر بزند باید مجازات شود.

آمریکا: اقدام ما کاملا موجه بود

نیکی هیلی، نماینده واشنگتن در سازمان ملل نیز در این جلسه گفت:‌ آمریکا اقدام کاملا حساب شده و "کاملا موجه" را در خصوص حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه گرفت و آن به دلیل حمله شیمیایی کشنده بود و ما آماده‌ایم گام‌های بیشتری برداریم اما امیدواریم مجبور به آن نشویم.

وی افزود: آمریکا در قبال استفاده از سلاح‌ شیمیایی سکوت نخواهد کرد و این به نفع امنیت ملی ماست که مانع از اشاعه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی شویم.

نماینده آمریکا ادعا کرد، نظام سوریه بارها از سلاح‌ شیمیایی علیه ملتش استفاده کرده و به نظر می‌رسد که فکر می‌کرد می‌تواند مانند دفعات قبل طفره برود چون روسیه با استفاده از وتو پشت آن است و اشتباه بود.

وی ادامه داد، اقدامات اسد بدون مجازات نخواهد ماند و بار این اقدامات تنها نظام سوریه را در برنمی‌گیرد بلکه نظام ایران را که از آن حمایت می‌کند و دولت روسیه را که از وتو استفاده می‌کند، هم شامل می‌شود.

هیلی افزود: روسیه شاید خودش چشم به روی واقعیت وجود سلاح‌ شیمیایی در سوریه بسته یا شاید اسد آن را به بازی گرفته و در این زمینه آن را گمراه کرده است اما آمریکا از این پس در برابر اقدامات نظام سوریه سکوت نخواهد کرد.

هشدار روسیه به آمریکا و انگلیس درباره اتهامات علیه مسکو

ولادیمیر سافرونکوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: آمریکا با این اقدام خصمانه موشکی قوانین بین‌المللی را نقض کرد در حالی که اقدامات غیرقانونی آمریکا و تبعات آن بر منطقه محکوم است.

سافرونکوف اظهار داشت:‌ مداخله آمریکا در سوریه بدون اجازه دولت سوریه علیه ارتش این کشور است که علیه تروریسم می‌جنگد.

وی خاطرنشان کرد، تروریست‌ها تحرکات آمریکا را تشویق کرده و فورا دست به حملاتی علیه ارتش سوریه زدند.

این مقام روس تصریح کرد: نیروهای سوریه همان طرف متعهد به مبارزه با تروریسم در خاک این کشور هستند.

نماینده روسیه درخواست‌های بین‌المللی در شورای امنیت برای حل بحران سوریه را در پی این حمله اخیر آمریکا درخواست‌های دورویانه توصیف کرد و افزود: پیشرفت محرز ارتش سوریه به لطف آمریکا و حامیانش نیست.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اشاره کرد، آمریکا با این ضربه خود تلاش کرد توجهات را از قربانیان غیرنظامی حملات خود در عراق دور کند.

نماینده روسیه اظهار داشت:‌ چرا شما در قبال وقایع موصل سکوت کردید آیا آنجا قربانیان درجه دو هستند؟ آمریکا پیشرفت در مذاکرات صلح سوریه را به رهبری سازمان ملل نابود می‌کند. آمریکایی‌ها از تحقیق درباره حمله خان شیخون می‌ترسند.

این مقام افزود:‌ به نماینده انگلیس هشدار می‌دهم با دروغ پردازی‌هایش با کشورهای عربی پای ما را وسط نکشد. از نماینده آمریکا هم می‌خواهم دست از اتهام زدن علیه روسیه بردارد. درخواست‌ها برای حمایت از روند سیاسی بعد از حملات درخواست‌های غیرواقعی و تظاهر است. آمریکا به جای حمله به دولت سوریه به مبارزه با تروریسم بپردازد. در این سالن اظهارات توهین آمیزی علیه حق وتوی روسیه مطرح شد.

لیو جی لی، نماینده دائم چین در شورای امنیت نیز همبستگی خود را با ملت سوریه اعلام و همبستگی آنها را برای حل بحران و بازگرداندن اوضاع به حالت عادی خواستار شد.

وی تصریح کرد: راه حل سیاسی تنها راه حل خروج از بحران است و راه‌حل‌های نظامی اوضاع سوریه و منطقه را پیچیده می‌کند و از این رو تلاش‌های گروه‌های مربوطه برای دنبال کردن اقدامات دیپلماتیک و پایبندی به مذاکره و حمایت از نقش سازمان ملل ضروری است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز اظهار داشت: انگلیس به درخواست برای مواخذه جنایتکاران جنگی ادامه خواهد داد و حمله آمریکا پاسخ مناسبی به حمله به خان شیخون بود.

نماینده فرانسه نیز تصریح کرد: طرح‌های فرانسه همواره با وتو روسیه مواجه شده است.

فرانسوا دلاتر، نماینده فرانسه بشار اسد را مسئول کامل وقایع سوریه دانست و خواستار تحقیق فوری درباره حمله به خان شیخون جهت مجازات عاملان حمله شد.

نماینده ایتالیا نیز بر لزوم همبستگی‌ها طبق قطعنامه‌های شورا ی امنیت و بیانیه ژنو یک در خصوص حل بحران سوریه تاکید کرد.

سوریه:‌ آمریکا تروریسم را اداره و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند

این در حالی است که منذر منذر، جانشین نماینده سوریه در سازمان ملل نیز گفت: تجاوز علنی آمریکا علیه سوریه ادامه موجودیت استراتژی اشتباه آمریکا است که شش سال پیش با استفاده از انواع حمایت‌ها به تروریست‌ها آغاز شد و این خصومت پیام‌های اشتباهی را به گروه‌های تروریستی فرستاد که در استفاده از سلاح شیمیایی در جنایت‌هایشان نمود پیدا کرد.

وی افزود: آمریکا در هفت آوریل دست به حمله علنی به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه زد که جان تعدادی زن و کودک را گرفت. این اقدام وحشیانه نقض مهم منشور سازمان ملل و تمامی قوانین و عرف‌های بین‌المللی است و آمریکا سعی دارد با بهانه‌های واهی و دلایل جعلی درباره استفاده ارتش از سلاح شیمیایی بدون آگاهی از واقعیت آن را توجیه کند.

منذر ادامه داد، سوریه تاکید کرده است که ارتش اصلا سلاح شیمیایی ندارد و از آن استفاده نکرده است و همچنین استفاده از این سلاح‌ها را نیز محکوم می‌کند. گروه‌های تروریستی در سوریه ذخایر تسلیحات شیمیایی دارند و این کار را با حمایت ترکیه و قطر و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌دهند.

نماینده سوریه افزود: آمریکا تروریسم را اداره و روی آن سرمایه گذاری می‌کند. خصومت آمریکا با هدف نجات داعش و النصره بعد از خسارت‌های سنگینی است که در منطقه متحمل شده‌اند.

نماینده سوئد نیز گفت: سوالاتی درباره حملات آمریکا که قرار بود طبق قوانین بین‌المللی باشد وجود دارد. از شورای امنیت می‌خواهم تحقیقات فوری درباره حمله خان شیخون آغاز کند. نباید در قبال مجازات استفاده از سلاح‌ شیمیایی سهل انگاری کرد.

نماینده قزاقستان هم اظهار داشت: خواهان اجازه ورود بازرسان به هر مکانی هستیم که نیاز به تحقیقات درباره سلاح‌ شیمیایی دارد. دادن حکم مناسب درباره حمله نیاز به تحقیق فوری و کامل دارد.

نماینده ژاپن هم اظهار داشت: دولت ژاپن از عزم واشنگتن برای عدم اجازه دادن به اشاعه سلاح شیمیایی حمایت می‌کند.

عمرو ابو العطا، نماینده مصر نیز اظهار داشت:‌ مصر از بیانیه‌های تکراری و محکومیت‌ها در قبال وقایع سوریه خسته شده است.

ابوالعطا تاکید کرد، سوریه بدون حمایت بین‌المللی سازنده برای ایجاد کشوری دموکرات موفق به ورود به مرحله گذار نیست.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد