اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
یک کارشناس بانکی:

وضع بانک‌ها از قبل بحرانی بود ولی الان همه فهمیدند

یک کارشناس بانکی شفاف سازی صورت‌های مالی بانک‌ها را دلیل آشکار شدن وضعیت نامطلوب فعلی آنها دانست و گفت: هیئت مدیره بانک‌ها با نفوذی که دارند زور کسی به آنها نمی‌رسد و از قانون فرار می‌کنند.

الله‌وردی رجایی سلماسی در مورد شرایط نامطلوب بانک ها و اخباری که این روزها از وضعیت نابسامان شبکه بانکی منتشر می شود، اظهار داشت: شرایط بانکها همان شرایط قبلی است و تغییری نکرده است اما مسئله ای که موجب شرایط فعلی شده است،درخواست بانک مرکزی برای شفاف شدن صورت های مالی است.

وی ادامه داد:در گذشته صورت های مالی بانک ها شفاف نبوده و سودهای موهوم اعلام می کردند و سودی که اعلام می‌کردند مربوط به مطالبات معوق بوده است. اما در حال حاضر بانک ها موظف به صورت های مالی شفاف، داشتن ذخیره مالی و عدم پرداخت سود موهوم شده اند.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه سودی که بانک ها به سپرده ها می دهند زیاد است،گفت: بانک ها به وکالت از سپرده گذار منابع را در جایی سرمایه گذاری می کنند و سودی که کسب می‌کنند باید بخشی را به عنوان حق العمل خود بردارند و بخش کمتری را به سپرده گذار بپردازند، اما به دلیل رقابت بین بانک ها برای جذب پول بیشتر سهم بیشتری را به سپرده گذار می دهند.

سلماسی با تأکید بر اینکه بانک ها خلاف آنچه شورای پول و اعتبار برای سود سپرده اعلام کرده، ٢� و حتی تا ٢٢درصد هم به روش های مختلف سود سپرده پرداخت می‌کنند، بیان کرد: بانک مرکزی سود ١٥درصد را برای سپرده ها اعلام کرده است ولی وقتی ضعف نظارت و کنترل باشد و مقررات اجرا نشود، شرایط این می شود که می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه بانک ها به سمت بنگاه داری رفته اند و وثایق مطمئن ندارند، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم بدهی بانک ها به دولت است و باید بانک مرکزی مقرراتی را وضع کند که پرداخت بدهی ها کنترل شود اما تنها با تذکر دادن از این موضوع عبور می کند.

این کارشناس بانکی به نفوذ مدیران، هیئت مدیره و سهامداران بانک ها اشاره کرد و گفت:این نفوذ موجب می‌شود زور کسی به آنها نرسد و بدهی ها همچنان باقی بماند. بنابراین قانون وجود دارد ولی ضمانت اجرایی و نظارت وجود ندارد. وقتی خلافی رخ می‌دهد ولی برخورد نمی شود، افراد گستاخ می شوند .

وی در پایان وضعیت فعلی را نگران کننده دانست و تأکید کرد: بانک ها این سودهای بالا را از سپرده های جدید پرداخت می کنند و اگر روزی ورود پول به بانک قطع شود شرایط بدی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد