اونس طلا2394.45
مظنه16,181,000
18 گرم3,735,300
ارزش سکه36,455,793
قدیم (بهار)40,500,000
جدید (امامی)43,350,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000
استارت فوریه با ژانویه 5 درصدی

روند فلز زرد ترامپی می‌ماند؟

اونس طلا که اواخر ژانویه در محدوده 1180 دلار نوسان می‌کرد، سه‌شنبه آخرین روز ماه اول میلادی را با بهای 1210 دلار به پایان برد تا با ثبت رشد 5 درصدی در ژانویه، اولین روز فوریه را هم با نوسان پیرامون همین قیمت آغاز کند.

فلز زرد ژانویه را با ترمیم زخم‌های اواخر ماه به پایان برد تا فوریه را با قدرت بیشتر آغاز کند. اونس طلا که اواخر ژانویه در محدوده 1180 دلار نوسان می‌کرد، سه‌شنبه آخرین روز ماه اول میلادی را با بهای 1210 دلار به پایان برد تا با ثبت رشد 5 درصدی در ژانویه، اولین روز فوریه را هم با نوسان پیرامون همین قیمت آغاز کند. صبح روز گذشته، نوسان‌ها کمتر بودند؛ چراکه معامله‌گران انتظار انتشار نخستین بیانیه سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در سال 2017 را می‌کشیدند. با وجود این با انتشار داده‌های خوب از اشتغال‌زایی در بخش خصوصی آمریکا، دلار رشد و طلا افت کرد. صبح روز گذشته انتظار برای انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو دلار را که این هفته به شدت تحت‌فشار سیاست‌های ابهام‌زای ترامپ بوده، آرام کرد اما همزمان بازارهای سهام و بهای نفت خام رشد کردند. رشد بورس‌ها عمدتا ناشی از آرامش نسبی بازارهای ارز پس از چند روز آشفتگی و افزایش قیمت نفت نتیجه توجه معامله‌گران بازار انرژی به پایبندی اعضای اوپک و روسیه به تولید در سطوح پیش‌تر توافق شده بود.

اونس طلا که دوشنبه با 4 دلار رشد به بهای 1195 دلار رسیده بود، سه‌شنبه با 15 دلار جهش روی بهای 1210 دلار ایستاد. جهش این روز عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و اثرگذاری بازارهای خارجی بود. با ثبت این قیمت برای اونس در آخرین روز ژانویه، رشد طلا در اولین ماه سال میلادی به حدود 5 درصد رسید. سه‌شنبه همزمان با جهش طلا، نقره هم به اوج 5/ 2 ماهه رفت. بازار فلزهای گرانبها در این روز در اختیار افزایشی‌ها بود که شاهد افزایش قدرت خود بودند. ادامه نگرانی‌های ترامپی هم سه‌شنبه مشهود بود. بازارهای جهانی در دومین روز هفته همچنان متوجه فرمان‌های اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع 7 کشور عمدتا مسلمان بودند. این نگرانی‌ها به علاوه اشاره دوباره رئیس‌جمهوری تازه آمریکا به لزوم کاهش ارزش دلار برای نفع بردن تجارت آمریکا، باعث افت بیشتر شاخص دلار شد. سه‌شنبه شاخص دلار به زیر مرز 100 واحد سقوط کرد و روی عدد 51/ 99 واحد ایستاد. همزمان بهای نفت خام هم رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع این کالای سرمایه‌ای کار کرده باشند.

اونس طلا روز چهارشنبه را با قیمت 1209 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون قیمت 1210 دلار رو آورد. این در حالی بود که شاخص دلار تعدیل افزایشی را تجربه می‌کرد، گرچه این شاخص هم نوسان چندانی نداشت. همزمان رشد بازارهای سهام نیز به ضرر طلا عمل می‌کرد، با وجود این، رشد ارزش نفت حامی طلا بود. دیگر حامی طلا، تحلیلگران فنی بودند که به ترمیم چهره اونس اشاره می‌کردند. البته همان‌طور که اشاره شد با انتشار گزارش ADP از اشتغال‌زایی ماه ژانویه روندها تحت تاثیر قرار گرفتند. بهایی که تا ساعت 6:30عصر روز چهارشنبه برای اونس ثبت شد 1202 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز گذشته رقم خورده باشد.

معامله‌گران تمام بازارهای جهانی صبح و عصر روز گذشته در انتظار بیانیه فدرال رزرو بودند. اولین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا سه‌شنبه آغاز شد و شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید احتمالا سیاست پولی این نهاد تغییری نکرده و نرخ بهره وجوه فدرال بدون تغییر باقی مانده است. با این حال، آنچه مهم است لحن و واژه‌های استفاده شده در بیانیه است. پوشش جزئیات این بیانیه و واکنش بازارها به آن در این گزارش ممکن نبود، ولی در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» به این مسائل پرداخته خواهد شد. اگر فدرال رزرو اشاره دوباره‌ای به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک نکرده باشد، احتمال افت شاخص دلار و رشد بیشتر طلا وجود دارد. موسسه سرمایه‌گذاری «تی‌دی‌اس» در تازه‌ترین گزارش خود که صبح چهارشنبه منتشر شد پیش‌بینی کرد که شکسته شدن سطح مقاومتی 1225 دلاری می‌تواند سرآغاز دیگری برای روند صعودی قیمت طلا باشد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، تحلیلگران اقتصادی موسسه تی‌دی‌اس بر این باورند که دولت جدید آمریکا نمی‌تواند به‌راحتی سیاست‌های مورد نظر خود برای کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌های زیرساختی را تصویب و اجرا کند. ازسوی دیگر خطر جنگ تجاری با مکزیک و چین نیز وجود دارد و نااطمینانی زیادی درباره سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا وجود دارد و این عوامل سرمایه‌گذاران بین‌المللی را هنوز به‌سوی بازار فلزات گرانبها به‌خصوص طلا سوق می‌دهد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد