اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

طلا در انتظار تلاطم

با تصویب افزایش رشد 25/ 0درصدی نرخ‌های بهره در بانک مرکزی آمریکا، هفته جدید باید شاهد تحولات جالبی باشد، به‌ویژه از آن‌رو که گفته شده احتمال 3 بار افزایش نرخ‌ها در سال 2017، 2 یا 3 بار افزایش در سال 2018 و 3 بار افزایش در سال 2019 وجود دارد.

اولین نظرسنجی کیتکو پس از انتشار آخرین بیانیه سیاست پولی فدرال‌رزرو آمریکا در سال 2016 نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای درباره روند کوتاه‌مدت دچار اختلاف شده‌اند. از سوی دیگر، تحولات اخیر احتمال افزایش دامنه نوسان بهای طلا را در دو هفته پایانی سال میلادی افزایش داده است.

چهارشنبه هفته گذشته، نشست دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو با اعلام رشد نرخ‌های بهره و همچنین اشاره به احتمال 8 یا 9 بار رشد نرخ بهره وجوه فدرال در 3 سال آینده به کار خود پایان داد تا شاخص دلار به‌شدت قوی و فلز زرد به‌شدت ضعیف شود. روز جمعه که شاخص دلار با افتی اندک از اوج هفتگی روی عدد 95/ 102 واحد ایستاد، اونس طلا با رشدی اندک از کف هفتگی به قیمت 1135 دلار رسید. اونس هفته گذشته را با بهای 1160 دلار آغاز کرده بود و به این ترتیب در 5 روز کاری، 2/ 2 درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد.

نظرسنجی‌های دوقلو

در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از تحلیلگران، 16 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 7 نفر معادل 44 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 6 نفر معادل 38 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند، 3 نفر معادل 18 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

از آن سو، در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 627 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 204 نفر معادل 33 درصد، افزایش و 349 نفر معادل 56 درصد کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 74 نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های افزایشی

با تصویب افزایش رشد 25/ 0درصدی نرخ‌های بهره در بانک مرکزی آمریکا، هفته جدید باید شاهد تحولات جالبی باشد، به‌ویژه از آن‌رو که گفته شده احتمال 3 بار افزایش نرخ‌ها در سال 2017، 2 یا 3 بار افزایش در سال 2018 و 3 بار افزایش در سال 2019 وجود دارد. اکنون مساله این است که روندهای دلار و طلا در هفته جدید تعدیل خواهد شد یا نه. روندها روز جمعه اندکی تعدیل شدند، اما هفته جدید ممکن است ادامه‌دهنده روندهای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه باشد.

کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید: «عقب‌نشینی طلا در ماه‌های اخیر، شکاف‌های فنی را در بازار ایجاد کرده، اما من فعلا به سختی انتظار جهش اونس از محدوده 1130 دلار را دارم. البته انتظار جهشی بیش از 15 تا 20 دلار را تا پایان سال ندارم، با این همه تمام جهش‌های قابل‌توجه با پایان موقعیت فروش شروع می‌شوند.» جرج گرو، مدیر اجرایی «آر‌بی‌سی ولث منجمنت» و ایرا اپستاین، از مدیران ارشد «لیناند اسوشیتس» نیز انتظار دارند پایان موقعیت فروش دسته‌ای از معامله‌گران به نفع طلا تمام شود. جیم وایکوف، تحلیلگر فنی کیتکو هم انتظار جهش قیمت‌ها را دارد و می‌گوید که بازار از منظر فنی، با فروش بیش از اندازه‌ای روبه‌رو بوده است. فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» می‌گوید: «شاخص دلار نزدیک مرز 103 واحد است و از این‌رو، اندکی بیش از حد رشد کرده است؛ بنابراین باید انتظار جهش قیمت طلا را در هفته جدید داشته باشیم.»

تحلیل‌های کاهشی

اما مارک لیبوویت می‌خواهد قبل از خرید طلا، از اینکه اونس کف قیمتی را تجربه کرده، مطمئن شود. او می‌گوید: «وحشت پایان سال به جهش عظیمی در سال 2017 منجر خواهد شد ولی آیا ما کف قیمتی را دیده‌ایم؟ سنجش‌های فنی نشان می‌دهد که امکان افت تا مرز 1100 دلار یا حتی زیر آن وجود دارد؛ بنابراین من وقتی دست به خرید خواهم زد که تایید فنی به کف رسیدن قیمت را داشته باشم.»

باب‌هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آرجی او فیوچرز» انتظار دارد طلا با توجه به افزایش انتظارات درباره انقباض سیاست پولی فدرال‌رزرو و تجدید اعتماد به بازارهای دارایی، به افت خود ادامه دهد. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» نظری خنثی دارد. او می‌گوید: «جهش دلار هنوز تمام نشده و طلا به‌شدت سرکوب شده است. با جریان یافتن پول به سوی دلار و دارایی، طلا در سطوح فعلی خواهد ماند و تلاش خواهد کرد پایه جدیدی برای خود بسازد. به گمان من، اتفاق بسیار غیرمنتظره‌ای باید بیفتد تا طلا از محدوده‌های فعلی خارج شود.»

پایان نوسانی

علاوه‌بر هفته پیش‌رو، یک هفته دیگر نیز از سال 2016 باقی است و برخی این دو هفته را پرنوسان پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با آغاز مبادلات هفته جاری، قیمت طلا احتمالا تا پایان امسال با نوسانات شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد بازار فلزات گرانبها در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر تقویت ارزش دلار و تصمیم فدرال‌رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره قرار خواهد داشت. گمانه‌زنی‌های مربوط به تاثیر مثبت سیاست‌های مالی ترامپ بر رشد اقتصادی آمریکا نیز می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها وارد کند. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که پیش‌بینی کردن روند نوسانات قیمت طلا در کوتاه‌مدت بسیار سخت و دشوار است، ولی به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در شرایط کنونی با نوسانات زیادی همراه خواهد شد.

از سوی دیگر گروهی از تحلیلگران معتقدند که اکنون بهترین فرصت برای خرید طلا است و قیمت این فلز زرد در سال 2017 میلادی با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد. این تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که شاخص سهام در سه ماه نخست 2017 بیش از 5 تا 10 درصد کاهش خواهد یافت و ارزش دلار آمریکا نیز احتمالا با افت روبه‌رو خواهد شد.

بیل باروش، تحلیلگر ارشد اقتصادی و فعال بازار طلا معتقد است که قیمت جهانی طلا تحت‌تاثیر این عوامل تا آوریل 2017 به بیش از 1230 تا 1250 دلار افزایش خواهد یافت. برخی از اقتصاددانان نیز پیش‌بینی می‌کنند که اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1250 دلاری را بشکند، طی ماه‌های آینده خواهد توانست به بیش از 1350 دلار در هر اونس دست یابد.

تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری ‌ای‌جی‌مارکتس نیز اعلام کردند که سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا در روزهای آینده 1122 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا 1100 دلار کاهش خواهد یافت و سطح حمایتی بعدی نیز 1097 دلار خواهد بود. به اعتقاد این تحلیلگران، طلا باید سطح مقاومتی 1140 دلاری را در کوتاه‌مدت بشکند تا بتواند روند صعودی خود را ادامه دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد