اونس طلا2394.45
مظنه15,951,000
18 گرم3,682,300
ارزش سکه35,937,603
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

اونس 1160 دلاری شد/ افت 1.5 درصدی طلای جهانی

اونس فلز زرد در نخستین هفته کامل ماه دسامبر 10 دلار افت کرد تا طلا در اولین گام از آخرین ماه میلادی حدود 5/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد.

قدرت‌نمایی دلار و بازارهای سهام مهم‌ترین عوامل فشار بر طلا در روزهای گذشته بودند، عواملی که احتمالا در هفته‌های آینده نیز اثرگذار خواهند ماند. همزمان، احتمال انقباض پولی در آمریکا و همچنین از دست رفتن قدرت فنی طلا هم این کالای گرانبها را ضعیف نگه داشته است. پیش از آغاز هفته جدید که شاهد برگزاری آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در سال 2016 میلادی خواهد بود، مرور رویدادها و روند هفته نخست، جالب است.

اونس در نخستین روز هفته میلادی با 7 دلار افت به قیمت 1170 دلار رسید. روز دوشنبه، افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام می‌توانست بهای اونس را بالا ببرد، اما تخریب چهره فنی اونس در ماه نوامبر مانع اثرگذاری افزایشی آنها شد. علاوه‌بر این دو عامل، افت بازارهای سهام آسیا و نتیجه همه‌پرسی ایتالیا هم عوامل افزایشی بودند که دوشنبه نتوانستند به طلا کمک کنند. اعلام خبر رای منفی ایتالیایی‌ها به اصلاحات پیشنهادی ساختار سیاسی در روز یکشنبه، طلای دوشنبه را تنها دقایقی افزایشی کرد.اما سه‌شنبه روز افت 1 دلاری بود. اونس طلا در دومين روز هفته نوسان‌هاي بسیار محدودي پيرامون مرز ١١٧٠ دلار داشت و دست آخر روی قیمت 1169 دلار ايستاد. فشار فني ناشي از لمس كف ١٠ ماهه در روز دوشنبه از مهم‌ترين عوامل فشار بر طلاي سه‌شنبه بود. ديگر عامل فشار بر طلا در اين روز، ادامه عملکرد خوب بازارهاي سهام بود. سه‌شنبه، همزمان با رشد شاخص دلار، بهاي نفت خام هم در پي عقب‌نشيني اصلاحي معامله‌گران بازار انرژي كاهش يافت تا هر دو عامل خارجي مهم در بازار فلزهاي گرانبها عليه فلز زرد عمل كرده باشند. با اين همه، افت طلا در روز دوم هفته بازارهاي جهاني محدود بود.

اونس چهارشنبه با 4 دلار رشد، به بهای 1173 دلار رسید. اونس در این روز با کمک پایان موقعیت فروش و شناسایی سود برخی معامله‌گران تا بهای 1180 دلار هم بالا رفت، اما در نهایت روی قیمت پیش گفته ایستاد. یک دلیل مهم افت از اوج روزانه، ناتوانی فنی طلا بود. دیگر دلیل افت، کاهش بهای نفت خام بود. البته در حالی که نفت با افت خود به ضرر طلا کار می‌کرد، افت شاخص دلار یار طلا بود. حجم معاملات بازار در سومین روز هفته گذشته میلادی کمتر بود؛ چراکه بیشتر معامله‌گران در انتظار نشست بانک مرکزی اروپا بودند. پنج‌شنبه روز بازگشت به بهای مرزی 1170 دلار بود. عمده دلایل افت طلا در چهارمین روز کاری هفته رشد شاخص دلار و ادامه فشار فنی بود. اونس تا زمان برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا عمدتا پیرامون مرز 1175 دلار نوسان کرد، اما با اعلام پایان برنامه‌های خرید اوراق قرضه در پایان سال 2017 افت کرد. بانک مرکزی اروپا همچنین اعلام کرد برنامه‌های ماهانه خرید را از ماه آوریل از 80 میلیارد یورو به 60 میلیون یورو کاهش خواهد داد. اعلام این برنامه‌ها باعث افت یورو و رشد دلار شد. با این همه وقتی مایو دراگی، رئیس این نهاد در نشست خبری پس از نشست اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا کاملا برای تحریک اقتصاد منطقه یورو آماده است، روند یورو و دلار معکوس شد. طلا هم از این فرصت استفاده کرد و از کف روزانه بالا آمد.

اونس روز جمعه را با بهای 1167 دلار شروع کرد اما در نهایت تا قیمت 1160 دلار پایین آمد. با رشد شدید شاخص دلار و ادامه رکوردزنی‌های بازارهای جهانی سهام، این روند عجیب نبود. بازارهای سهام ایالات‌متحده که بعد از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بر برنامه‌های بلندپروازانه او تمرکز کرده بودند، جمعه دوباره شاهد افزایش ریسک‌پذیری شدند تا دلار هم متاثر از جو خوش‌بینی رشد کند. رشد بازارهای آمریکا که بازارهای سهام هفته گذشته را هم متاثر کرده، شاخص‌های جهانی را در آخرین روز هفته به اوج 16 ساله رساند.اکنون همه بر نشست این هفته پرنفوذترین بانک مرکزی دنیا تمرکز کرده‌اند. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد»، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و رویدادهای مهم هفته پیش‌رو بررسی خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد