اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

طیب‌نیا: بیشتر وقت و توانم صرف حواشی می‌شود

علی‌طیب‌نیا ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور در آخرین سال دولت یازدهم و مقایسه آن با شرایطی که سکان امور اقتصادی کشور را به دست گرفت بیان کرد که اکنون برخی جناح‌های سیاسی که منافع ملی را در اولویت ندارند، بخش عمده‌ای از اوقات وی را به عنوان وزیر اقتصاد صرف حواشی می‌کنند که این مشکل باید برطرف شود.

علی طیب‌نیا که در سومین سال حضور خود در راس وزارت امور اقتصاد و دارایی به سر می‌برد، ۱۵ آذر در آستانه روز دانشجو به ایسنا رفت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این خبرگزاری به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد. وی همچنین در جریان این بازدید از منابع و اولویت‌های خبری ادارات مختلف ایسنا پرس‌وجو کرد و گزارش‌هایی از نحوه انجام کار در ایسنا به او ارایه شد.

وی درباره علت اولویت دادن به حضور خود در این خبرگزاری چنین توضیح داد: ایسنا اولین خبرگزاری است که من در آن حضور یافتم و این موضوع به دلیل اهمیتی است که این خبرگزاری دارد، نقش خوبی که ایفا کرده و وابستگی این خبرگزاری به جریانات دانشجویی است و امیدوارم ارتباط این خبرگزاری با جریانات دانشجویی باقی بماند.

او سپس از نزدیک با فرآیند تولید و ارسال اخبار آشنا شد.

علاقه وزیر به سوارکاری و شنا

طیب‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگاران ورزشی مبنی بر این‌که به چه ورزش‌هایی علاقه‌مند است، بیان کرد: ورزش مورد علاقه مند من شنا بوده که در مقطعی آن را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم و مدتی هم سواراکاری می‌کردم.

او همچنین با حضور در جمع خبرنگاران سیاسی درباره همکاری وزرات اقتصاد با دیوان محاسبات در جریان فیش‌های حقوقی بیان کرد: با دیوان محسابات همکاری قابل توجهی داشتیم که مورد توجه نیز قرار گرفت و همانطور که در خبرها هم دیدید، دیوان محاسبات از وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه تشکر کرد.

طیب نیا به جمع خبرنگاران هنری نیز رفت و درباره هنر و اقتصاد هنر چنین بیان کرد: در دنیای امروز هنر خود یکی از منابع کسب سود و درآمد است و طبیعتا کشورهای مختلف دنیا از این حوزه ارزشمند غفلت نمی‌کنند و کارکرد دیگری که هنر دارد این است که می‌توان دیدگاه و اندیشه‌های اقتصاد و جهت‌گیری ها را با هنر بهتر به مردم منتقل کرد. واقعیت به ما نشان داده است شرط لازم برای اینکه بتوانیم سیاست‌هایمان را در عرصه عمل بهتر اجرا کنیم این است که بتوانیم فهم مشترک و وفاقی بین مردم ایجاد کنیم. هنر ابزاری بسیار موثر و کارآمد برای جا انداختن دیدگاه‌ها بین مردم است. مثلا اگر بخواهیم مردم را قانع کنیم که باید مالیات بدهند و اگر مالیات داده نشود مشکلات اساسی اقتصاد ایران حل نمی‌شود. قطعا ابزار هنر بهترین راه برای جای انداختن این مفهوم است. با یک فیلم و با یک اثر هنری تاثیر زیادی می‌شود بر مردم گذاشت.

او سپس به نقش رسانه‌ها در جا انداختن مفاهیم اقتصادی اشاره و بیان کرد: رسانه‌ها با امکاناتی که در اختیار دارند می‌توانند دیدگاه‌های درست را منتقل کرده و در شکل‌گیری رویکرد درست نقش‌آفرینی کنند. به ویژه اکنون که موضوعات مربوط به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح است و ما آن را دارو و راه حل اصولی برای حل مشکلات می‌دانیم. جا انداختن این مفاهیم در جامعه با استفاده از ابزار هنر یکی از کارکردهایی است که می‌توان به آن توجه کرد.

طیب‌نیا همچنین با اشاره به دیداری که در ابتدای حضورش در کابینه با هنرمندان داشت، بیان کرد: در آن دیدار تعدادی از هنرمندان حضور داشتند و یک اثر هنری را هم به رسم یادبود به وزارت اقتصاد هدیه کردند. ما از روز اولی که بر سر کار آمدیم تا همین امروز خود را مقید دانستیم مشکلاتی که بخش هنر در حوزه مسائل مالیاتی و... داشته را حل و فصل کنیم. فکر می‌کنم که تا کنون مسائلی از جمله مشکلات بخش مطبوعات، رسانه‌ها و...که مطرح شده نیز تا جای ممکن بر طرف کرده‌ایم.

همچنین طیب‌نیا با حضور در اداره علمی و دانشگاهی ضمن نقل خاطره‌ای از دوران دانشجویی خود، درباره نقش دانشجویان در وقایع مهم تاریخی گفت: در جریان انقلاب اسلامی و به طور کلی جریانات سیاسی در ایران، جریانات دانشجویی نقش مهم و اساسی را ایفا کرده‌اند و من نیز این افتخار را داشتم که در مقاطع حساس کشور جزو جامعه دانشجویی باشم و البته هنوز نیز خود را دانشجو می‌دانم و با دانشجویان ارتباطات خود را حفظ کرده‌ام.

توانم بیشتر صرف حواشی می‌شود!

طیب‌نیا همچنین در نشست با خبرنگاران اقتصادی با اشاره به وضعیت نا مناسب اقتصادی که در آن، دولت یازدهم سکان امور را به دست گرفت، بیان کرد: زمانی که بر سر کار آمدیم پیش‌بینی‌های بین‌المللی حاکی از آن بود که اقتصاد ایران با بحران‌های جدی روبه‌رو خواهد شد و روزی مجبور می‌شویم در ازای نفت غذا بگیریم و این حرفها. حال شما این وضعیت را با شرایط کنونی اقتصاد ایران مقایسه کنید. اکنون پیش‌بینی‌ها از چشم‌انداز روشن برای اقتصاد ایران خبر می‌دهند و به وضعیتی رسیده‌ایم که معادل ۵.۴ درصد رشد اقتصادی داریم، سرمایه‌گذاری در کشور مثبت شده است و تورم به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

او تاکید کرد: اولین بار است که ما بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ تورم تک رقمی را تجربه می‌کنیم. البته بعد از انقلاب و در سال ۱۳۶۴ فقط در یک مدت کوتاه تورم تک رقمی شد ولی پس از آن فوران کرده و افزایش چشم‌گیری یافت و اکنون برای بار اول است که می‌بینیم تورم به صورت تدریجی در حال کاهش یافتن است. از سوی دیگر به وضعیت صادرات کشور نیز توجه کنید. آمارها نشان می‌دهد که امسال از نظر وزنی صادرات کشور به بالای ۳۰ درصد افزایش یافته است، از سوی دیگر سهم مالیات در بودجه افزایش و سهم نفت کاهش یافته است. در نظر داشته باشید که این موارد به سادگی رخ نداده است.

او همچنین در بخشی از سخنانش با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور از ابتدای روی کار آمدن برای وی نقش مهمی داشته است، بیان کرد: نباید اشتباه شود که رکودی که مشاهده ‌کردیم حاصل کار این دولت است بلکه رکود اقتصادی از پیش نیز در اقتصاد کشور وجود داشته است. همچنین درباره اولویت بخشیدن به رشد اقتصادی و تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم، باید بگویم که اولویت من و همچنین دولت همواره بر افزایش رشد اقتصادی بوده است. به هر حال رفاه مردم، مقابله با فقر و ارتقای جایگاه کشور و اشتغال در گرو رشد اقتصادی است و این موضوعی است که ما همواره به آن توجه کرده‌ایم.

طیب‌نیا ادامه داد: در ادبیات اقتصادی هم زمانی که ما هزینه‌های رکود را با هزینه‌های تورم مقایسه می‌کنیم تردید نداریم که هزینه‌های رکود سنگین‌تر است. در نتیجه همواره به رسیدن به رشد اقتصادی توجه ویژه داشتیم و برنامه‌ها وسیاست‌گذاری‌های لازم در این زمینه را نیز اجرا کردیم.

او همچنین در بخشی از سخنانش با بیان اینکه متاسفانه اکنون وضعیت به گونه‌ای است که وی به عنوان وزیر اقتصاد بخش عمده‌ای از وقت خود را صرف حواشی می‌کند بیان کرد: باید فضا به گونه‌ای باشد که بخش عمده‌ای از وقت من صرف جلسه با کارشناسان، رسیدگی به مشکلات و پیدا کردن راه‌حل‌ها شود ولی عمده توان و ذهن من اکنون صرف حواشی می‌شود. هر روز یک حاشیه داریم و متاسفانه جناح‌های سیاسی در ایران به جای اینکه به منافع عمومی بیندیشند، به منافع حزبی و برد و باخت در انتخابات می‌اندیشند و این یک مشکل بسیار عمده در اقتصاد ایران است که باید آن را حل کنیم.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد