اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

طرح جامع مالیاتی توسعه ایران در دستور کار پژوهشگاه علوم انسانی

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه طرح‌هایی را به پژوهشگاه ارائه می‌کند، گفت: «طرح جامع مالیاتی توسعه ایران» و «طرح توسعه منطقه مکران» به درخواست سازمان برنامه و بودجه در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است.

سیدمحمدرضا امیری تهرانی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارش شد، درخصوص برنامه‌ها و سیاست‌های کلان پژوهشگاه، به تنظیم سند راهبردی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: مقدمات تنظیم سند راهبردی در سال 93 آغاز شد و در سال 94 به تصویب رسید که با توجه به حجم کار و تعداد اعضای هیات علمی به عنوان یک سند نمونه مورد قدردانی قرار گرفت.

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: نزدیک به 32 سیاست اجرا شده است که ارتقای کیفیت پژوهش‌های بنیادی و کاربردی علوم انسانی را دربر می‌گیرد. شاهد انعکاس این سیاست در تصویب طرح‌های پژوهشی که ناظر بر مسائل و نیازهای جامعه است، بوده‌ایم. البته این طرح‌ها نیازمند مشکلات تقاضامحور هستند.

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: همچنین توسعه شبکه علوم انسانی و شبکه نخبگانی به عنوان یکی از سیاست‌های سند راهبردی است که بر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی تاثیرگذار خواهد بود.

آغاز اجرای طرح اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور

امیری تهرانی تصریح کرد: درخصوص سیاست‌های مساله‌محور و کاربردی‌سازی علوم انسانی و شبکه نخبگانی طرحی به نام طرح اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور به سفارش سازمان برنامه و بودجه تعریف شده که نزدیک به 30 طرح در آن به تصویب رسیده و کار اجرای این طرح آغاز شده است.

مدیر کمیته علمی هفته پژوهش با بیان اینکه علوم انسانی با چالش مواجه بوده که این طرح درصدد بررسی این مسائل و چالش‌ها است، گفت: به نظر می‌رسد می‌توان این مساله را با سه رویکرد مورد بررسی قرار داد که رویکرد اول شامل کاربست و کاربرد علوم انسانی می‌شود و همچنین رویکرد دوم انجام اصلاحاتی در برنامه‌های علوم انسانی است؛ چراکه به لحاظ تاریخ ورود علوم انسانی به ایران، مکاتب، شاخه‌ها و انواعی از این علوم مطابق با شرایط فرهنگی و دیدگاه‌های مختلف غربی نیز به ایران وارد شد که باید اصلاحاتی را در این خصوص انجام دهیم.

وی به رویکرد سوم نیز اشاره کرد و ادامه داد: دلیل بروز چالش در علوم انسانی این است که مبانی، اصول و متافیزیک علوم انسانی و آنچه که به عنوان فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی قائل هستیم، ممکن است سازوکارهایی نداشته باشد از این رو این مساله نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد.

امیری تهرانی افزود: در واقع با چند مساله روبه‌رو هستیم که شامل «علوم انسانی و ارتباط آن با نهادهای اجرایی»، «علوم انسانی نسبت به تکنولوژی و فناوری و تکنیک»، «علوم انسانی و مطالبات جامعه»، «علوم انسانی و پیشرفت و توسعه» و «علوم انسانی و قدرت» می‌شود که ما باید این مسائل را با سه رویکرد مورد مطالعه قرار دهیم. تاکنون بیش از 130 پروژه تحت این مسائل تعریف شده است.

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه با بیان اینکه طرح اعتلا از چند ویژگی برخوردار است، اظهار کرد: طرح اعتلا نه‌تنها مساله‌محور است، بلکه هم جنبه‌های نظری و هم جنبه‌های عملی را دربر می‌گیرد. شبکه نخبگانی از اساتید و پژوهشگران در ارتباط با این طرح شکل می‌گیرد و با توجه به اینکه طرح اعتلا یک طرح ملی است و با تمام دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ارتباط داریم، می‌توانیم از ظرفیت نخبگان کل کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: طرح اعتلا محصول‌گرا و ناظر به عمل است و از مسائل عینی جامعه شروع می‌کند و راهکارهایی را برای برون‌رفت از چالش‌ها و مسائل ارائه می‌کند.

امیری تهرانی با بیان اینکه طرح اعتلا اگر قرار باشد اجرا شود، جامعه دانشگاهی، پژوهشگران و محققان کشور را مخاطب قرار می‌دهد، گفت: با توجه به این رویکرد درصدد هستیم با استفاده از شبکه نخبگانی کل کشور این طرح را پیش ببریم و بهترین ضمانت اجرا برای این طرح مجریان و پیش‌برندگان در خود طرح هستند. بنابراین اگر در اجرای آن موفق باشیم، تا حدودی می‌توانیم ضمانت کنیم که نتایج قابل قبولی کسب خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین طرح اعتلا به صورت کارفرمایی از سوی سازمان برنامه به ما ارجاع شده که تاکنون در چند جلسه در شورای پژوهش‌های علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این طرح ارائه شده است. به این لحاظ امیدواریم با توجه به کارفرمایی بودن طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم زمینه‌های اجرایی شدن آن عملی شود.

به گفته مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه برای طرح اعتلا بودجه جداگانه‌ای اختصاص داده است که این طرح می‌تواند یک طرح پنج ساله باشد.

طرح توسعه منطقه مکران در دستور کار قرار دارد

مدیر کمیته هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: همچنین طرح تدوین سند راهبردی توسعه اجتماعی منطقه مکران که از سوی سازمان برنامه و بودجه به پژوهشگاه ارجاع شده، طی جلسات متعددی با مسؤولان و مدیران استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته است. البته در این بین بازدیدی از منطقه مکران نیز صورت گرفت.

امیری تهرانی افزود: طرح توسعه اجتماعی و فرهنگی منطقه مکران طرحی اجتماع‌محور است و تلاش دارد با استفاده از ظرفیت‌های عمومی منطقه آنجا را توانمند کند و شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه را توسعه دهد. این طرح به عنوان یک طرح ملی در پژوهشگاه در حال اجرا بوده که امیدواریم با توجه به سیاست‌های دولت برای توسعه این منطقه، این سند راهبردی بتواند بر سیاست‌های کلان کشور تاثیرگذار باشد.

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به طرح جامع مالیاتی توسعه ایران نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یکی از سیاست‌های کلان کشور رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی است. از سوی سازمان برنامه و بودجه طرح توسعه نظام مالیاتی به پژوهشگاه ارجاع شد.

وی ادامه داد: در این زمینه طرح‌نامه تهیه و برای سازمان ارسال شد که در حال انعقاد قرارداد هستیم تا به این منظور سهم دیگری از پژوهشگاه و تاثیرگذاری روی سیاست‌های ملی برداشته شود.

امیری تهرانی همچنین با بیان این‌که تعداد مقالات ارائه شده در پژوهشگاه طی سال گذشته 532 مقاله بوده است و این تعداد به طور سرانه 5.1 از فعالیت‌های اعضای هیات علمی را شامل می‌شود که در مقایسه با سال‌های قبل 3.5 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: تعداد مقالات علمی پژوهشی پژوهشگاه در سال 94 با افزایش مواجه بوده و همچنین به طور سرانه به ازای هر 2 هیات علمی بیش از 2 کتاب به چاپ رسیده است. همچنین علاوه بر فعالیت‌های اصلی فعالیت ترویجی‌سازی نیز درخصوص کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها انجام شده است به‌طوری که تعداد کارگاه‌ها در سال 94 با افزایش مواجه شد و در حال حاضر پژوهشگاه 44 کارگاه دارد، همچنین تعداد سخنران‌ها در سال 94 به 115 سخنران ارتقاء یافت؛ این در حالی بود که این تعداد در سال 93، 73 سخنران بود.

مدیر کمیته هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه برنامه‌های این پژوهشگاه در هفته پژوهش از روز یک‌شنبه 21 آذر ماه آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه، 24 آذرماه ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: از برنامه‌های هفته پژوهش پژوهشگاه می‌توان به برپایی نشست علمی "تجربه زیسته‌پژوهشی استاد شهید مطهری" با سخنرانی دکتر علی مطهری نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، رونمایی از کتاب "دگرگونی بنیادی فلسفه یونانی"،‌ رونمایی از کتاب "المعتبر فی‌الحکمه" و تقدیر از پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان برتر اشاره کرد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد