اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بیشتر از انتظار رشد کرد

شوک تولید آمریکا به طلا

داده‌های رشد تولید ناخالص بزرگ‌ترین اقتصاد جهان که عصر جمعه منتشر شد، بازارهای جهانی فلزهای گرانبها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داد، داده‌های بهتر از انتظار از رشد اقتصاد آمریکا در سه‌ماه سوم سال 2016 ابتدا به سقوط بهای طلا منجر شد اما افزایش شدید خرید‌ها پس از ثبت قیمت 1261 دلار باعث جهش قیمت شد.

اونس طلا که بخش عمده آخرین هفته اکتبر را در محدوده 1260 دلار گذرانده بود، تا ساعت 4 بعدازظهر جمعه به وقت تهران به قیمت 1267 رسید و در این ساعت بود که داده‌های خوب رشد ایالات‌متحده بازار را پرنوسان کرد. قیمتی که تا ساعت 7 شب روز گذشته برای هر اونس طلا ثبت شد، 1270 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین هفته کاری کامل ماه دهم میلادی رقم خورده باشد. البته قیمت روز جمعه قیمت نهایی ماه اکتبر نیست؛ چراکه دوشنبه، نخستین روز از هفته کاری جدید، سی و یکمین روز این ماه میلادی است.

فشار نفت

اونس فلز زرد روز چهارشنبه را با 6 دلار افت و ثبت قیمت 1267 دلار به پایان برد. افت سومین روز کاری هفته گذشته عمدتا ناشی از افت بهای نفت خام بود. نفت که کالای رهبر بازار کالاهای پایه است، با افت و خیز خود تمام معاملات این بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. نفت خام روز چهارشنبه به کف 3 هفته‌ای رفت تا اونس هم از اوج 3 هفته‌ای روز سه‌شنبه پایین بیاید. دلیل عمده فشار بر طلای سیاه، این تصور معامله‌گران است که اوپک نخواهد توانست به‌طور موثری به کاهش برون داد خود دست بزند. چهارشنبه، همزمان با افت بهای نفت خام، افت شاخص دلار به طلا کمک کرد تا میزان کاهش ارزش فلز زرد محدود شود. افت چهارشنبه شاخص دلار نتیجه سودگیری معامله‌گران ارزی از اوجگیری روز سه‌شنبه شاخص دلار تا قله تقریبا 9 ماهه بود. با این همه، دلار همچنان قوی است و در بازار کالا به‌عنوان عامل فشار عمل می‌کند.

حمایت هند

اونس روز پنج‌شنبه را عمدتا در بازه 1266 تا 1272 دلار نوسان کرد، اما در نهایت با یک دلار رشد نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه روی 1268 دلار ایستاد. مهم‌ترین عامل حمایت از طلا در چهارمین روز کاری هفته گذشته، افزایش تقاضای فیزیکی هند بود، اما قدرت دلار مانع رشد فلز زرد شد. هند در این فصل از سال جشنواره‌ای برگزار می‌کند که در جریان آن خرید طلا به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. خبر افزایش تقاضای هند روز پنج‌شنبه به‌شدت به طلا کمک کرد، اما شاخص دلار با نزدیک شدن به اوج 5/ 8 ماهه، فلز زرد را از انتفاع از جشنواره هند بازداشت. اثر دلار قوی به حدی بود که حتی اثر رشد بهای نفت خام را هم خنثی کرد. نفت خام روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر خبر کاهش ذخایر نفتی آمریکا رشد کرد، اما تردیدها نسبت به توان سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای حمایت از طلا ادامه داشت.

حمام خون اوراق

شاخص دلار که در روزهای گذشته بیشترین اثر را بر روند طلا داشته است، صبح و ظهر جمعه در انتظار داده‌های رشد نوسان اندکی داشت. همزمان، بازارهای سهام با افت خود به طلا کمک کردند. افت بورس‌های جهانی عمدتا ناشی از ادامه رشد بازدهی اوراق قرضه در جهان بود. بازدهی اوراق قرضه معیار 10 ساله ایالات‌متحده و منطقه یورو روز جمعه به بالاترین سطح از ماه مه رسید و بازدهی اوراق بریتانیا نیز بالاترین رشد از ژانویه 2009 و بیشترین رشد در 20 سال گذشته را ممکن کرد. افزایش بازدهی اوراق به معنای کاهش قیمت آنهاست. در کل، بازدهی اوراق زمانی کاهش می‌یابد که شرایط اقتصادی، بازار را به‌سوی سرمایه‌های امن‌تر هدایت کند. اوضاع اوراق قرضه در روز جمعه چنان بود که برخی رسانه‌ها از اصطلاح «حمام خون» برای این بازار استفاده کردند. درهرحال، اونس طلا روز جمعه تا ساعت 4 به بهای 1267 دلار رسید و پس از انتشار گزارش رشد «اداره تحلیل اقتصادی» آمریکا رو به نوسان گذاشت. براساس گزارش روز گذشته، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماه سوم سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 9/ 2درصد رشد کرده است. رقم مورد انتظار 5/ 2درصد بود. به این ترتیب این گزارش احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری میلادی را افزایش داد. روز پنج‌شنبه داده‌های خوب از میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری و میزان فروش خانه‌های نوساز آمریکا حامی انقباض پولی در ماه دسامبر از کار درآمده بود. قیمتی که تا ساعت 7 شب جمعه برای اونس ثبت شد، 1270 دلار بود، گرچه قیمت نهایی ماه اکتبر را در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» خواهید خواند.

در صورتی که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش دهد، دلار تقویت و طلا تضعیف خواهد شد. البته دیگر کالاهای خام نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت، با این همه برخی معتقدند که در ماه‌های آینده، وضعیت نقره از طلا بهتر خواهد بود. تازه‌ترین تحلیل موسسه سرمایه‌گذاری «ای‌تی‌اف سکیوریتی» نشان می‌دهد که رشد تقاضای صنعتی موجب خواهد شد تا رشد قیمت نقره در سال 2017 میلادی احتمالا بیشتر از رشد قیمت طلا باشد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، موسسه ای‌تی‌اف سکیوریتی پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا طی سال 2017 میلادی به بیش از 1400 دلار در هر اونس خواهد رسید و علت این افزایش رشد تقاضای سرمایه‌گذاری خواهد بود، با این حال به باور آنها رشد قیمت نقره طی سال آینده حتی از طلا هم بیشتر خواهد بود. براساس این گزارش موسسه ای‌تی‌اف سکیوریتی پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس نقره طی سال آینده بین 22 تا 24 دلار خواهد بود که این رقم نسبت به قیمت کنونی نقره در بازارهای جهانی بیش از 24 درصد رشد نشان می‌دهد. ماکسول گلد، رئیس بخش راهبرد سرمایه‌گذاری موسسه ای‌تی‌اف سکیوریتی می‌گوید: «ما نسبت به بازار طلا طی سال آینده دیدگاه سازنده‌ای داریم ولی احتمال افزایش بیشتر قیمت نقره طی سال آینده به علت رشد فزاینده تقاضای صنعتی، وجود دارد. بهبود اوضاع اقتصادی جهان طی ماه‌های آینده می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد تقاضای صنعتی نقره داشته باشد.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد