اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
فساد ۸۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق فرهنگیان

یک سهامدار ۳۹۰۰ میلیارد ریال از بانک سرمایه وام گرفته است

صندوق فرهنگیان این روزها با فساد ۸ هزار میلیارد تومانی شناخته می‌شود، طبق اعلام فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، به افرادی که جزو باند صندوق بودند تسهیلات کلان پرداخت می‌شد و در یک مورد ۳۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به یک سهامدار اعطا شده است.

صندوق ذخیره فرهنگیان این روزها با موضوع تخلفات مالی 8 هزار میلیارد تومانی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته و تیم تحقیق و تفحص مجلس قرار است روند فعالیت‌های صورت گرفته در این صندوق را ارزیابی کنند.

به اذعان نمایندگان مجلس عمده تخلفات صورت گرفته مربوط به بانک سرمایه است و در شرایطی که حدود 46 درصد از سهام بانک متعلق به فرهنگیان است اقدام به اعطای وام‌های کلان به 30 نفر با دریافت وثیقه‌های نامناسب و میزان تسهیلات اندک می‌کرده است.

از سوی دیگر سهم تسهیلات خرد و متوسط از مجموع تسهیلات پرداختی بانک سرمایه به سایر اشخاص و فرهنگیان کمتر از 10 درصد بوده است.

طبق مدارک مستندات موجود، پرداخت تسهیلات کلان خارج از اراده شعب و ارکان اعتباری بوده و عمدتاً بر اساس فشارهای مستقیم و غیرمستقیم از سوی مدیران صندوق ذخیره و عوامل داخلی آنها در بانک صورت می پذیرفته است همچنین در بسیاری موارد کاهش مطالبات غیرجاری از طریق تهاتر با املاک یا سایر دارایی‌های مورد نظر مدیونین یا تعیین تکلیف دیون بدون اخذ سود و متفرعات مربوط بوده است.

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در رابطه با تخلفات صورت گرفته می‌گوید:‌ تنها در سال 94 بانک سرمایه بیش از 1500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است و تنها یک نفر به بانک حدود 3 هزار و 900 میلیارد ریال بدهکار است و 90 درصد تسهیلات تنها به 30 نفر ارائه می‌شود.

جبار کوچکی‌نژاد عضو دیگر کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس در این رابطه عنوان می‌کند:‌ سرمایه این بانک 11 هزار میلیارد تومان است. برداشت بیش از حد از این بانک سبب شده که مشمول خسارت بانک مرکزی شود. 90 درصد تسهیلات این صندوق به 30 نفر داده شده است. 10 درصد وام خرد برای فرهنگیان با سود بسیار بالا بوده است. بسیاری از بدهکاران بانک سابقه بد مالی دارند و حتی بازداشت هم بودند. این بانک 7 هزار میلیارد تومان معوقاتی دارد که غیرقابل وصول است. جریانات سوءاستفاده کننده از قدرت به این بانک فشار آورده‌اند و بسیاری از اموال بانک را به تاراج بردند. ضمانت‌های غیرواقعی برای شرکت‌هایی چون پاسارگاد، صنایع شیمیایی و ...در نظر گرفته شده است.

طبق مستندات موجود، پرداخت تسهیلات کلان بدون اعتبارسنجی و رعایت مصالح بانک سرمایه صورت می‌گرفته است که نمونه آن پرداخت 3900 میلیارد ریال تسهیلات به یکی از سهامداران عمده است.

سال‌هاست که سوالات بی پاسخی برای فرهنگیان مطرح است، صندوق ذخیره و شرکت‌های تو در توی آن را چه افرادی اداره می‌کنند؟ این افراد بر اساس کدام شایستگی‌ها منصوب شده‌ و دریافتی آنها چقدر است؟‌مدیران صندوق از چه پاداش‌ها و مزایایی برخوردارند؟

صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور در سال 73 با هدف ارائه خدمت به‌ویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان پا به عرصه وجود گذاشت و سرمایه‌ آن با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و واریز 5 درصد سهم دولت کسب شده است و طبق گفته مسئولان صندوق فرهنگیان، ماهانه در مجموع حدود 19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان وارد این صندوق می‌شود.

27 شرکت زیرمجموعه این صندوق در عرصه‌های مختلف از بورس، بیمه، بانک، پتروشیمی و ماشین‌سازی مشغول به فعالیت هستند و حدود 760 هزار نفر از معلمان کشور عضو آن هستند اما این مؤسسه این روزها نه‌تنها در عرصه خدمت‌رسانی به مخاطبان خود ناکام مانده است که زمزمه‌های فساد مالی و دریافت پاداش‌‌ها و حقوق‌های نجومی از این صندوق به گوش می‌رسد به‌گونه‌ای که در سال 91 پاداش هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان معادل 140 میلیون تومان برای 5 عضو، در سال 92، 160 میلیون تومان برای 4 نفر و در سال 93، 260 میلیون تومان برای 7 نفر بود.

امیرخجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با وضعیت اخیر صندوق فرهنگیان اظهار کرد: صندوق به صورت فایلی،‌خانوادگی و به صورت پنهان مدیریت می‌شد و مشاوران زیادی را گرفته بودند و به صورت بسته کار می‌کردند به گونه‌ای که اطلاعات زیادی از آنجا به بیرون نمی‌آمد.

وی افزود: 90 درصد تسهیلات بانک سرمایه برای 30 نفر بود و 10 درصد تسهیلات به یک میلیون نفر از فرهنگیان اعطا می‌شد از سوی دیگر پاداش‌های میلیونی و وام‌های بدون بهره به مدیران صندوق اختصاص می‌یافت که هم‌اکنون برخی افراد بازداشت شده‌‌اند.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ادامه داد:‌ از سرمایه فرهنگیان در صندوق ذخیره سوءاستفاده شده است که این فساد حدود 8 هزار میلیارد تومان است و فقط 3 هزار و 900 میلیارد ریال به یک نفر و 90 درصد تسهیلات به 30 نفر داده شده است که این افراد از باند خودشان بودند.

خجسته گفت:‌ در تحقیق و تفحص تلاش می‌کنیم تا پول بر باد رفته فرهنگیان را بازگردانیم.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد