اونس طلا2394.45
مظنه16,006,000
18 گرم3,694,900
ارزش سکه36,061,518
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

خبرهای نصف و نیمه جای مجوزهای بانک مرکزی را گرفت / مردم هشیار باشند

درحالی موسسات غیرمجاز به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند که تلاش دارند با درج خبرهای برخی سایت های خبری فعالیت‌خود را برای مشتریان موجه جلوه دهند.

سال‌هاست رشد قارچ گونه موسسات غیرمجاز پولی و بانکی بعنوان معضل اصلی نظام بانکی محسوب می شود چراکه براساس مستندات موجود و گزارش‌های رسمی بسیاری از این موسسات سرمایه‌های مردم را به باد داده اند و موجب بروز مشکلاتی شده اند.

تاثیر نامطلوب موسسات غیرمجاز نه تنها در زندگی مردم و بلکه در عملکرد بانک‌ها نیز مشهود است و نمونه آن را می توان در مسابقات سودی بانک‌های دولتی و خصوصی مشاهده کرد آنجاکه بانک‌ها علت اصلی افزایش نرخ سود را وجود نرخ های بالا در موسسات غیرمجاز اعلام کردند.

بانکی‌ها معتقدند پرداخت نرخ سود بالا در موسسات غیرمجاز موجب خروج سرمایه از این بانک‌ها و حرکت به سمت موسسات غیرمجاز می شود و همین باعث شده تا برای جلوگیری از خروج منابع آنها هم وارد میدان رقابت سودی شوند.

گذشته از این مورد باید به عدم پشتوانه موسسات غیرمجاز اشاره کرد چراکه هر چند وقت یک بار خبر انحلال موسسات اعتباری موجب بروز نگرانی در بین سپرده گذاران این گروه می شود بعنوان نمونه می توان به تبعات انحلال موسات میزان و ثامن الحجج اشاره کرد.

موج انحلال در موسسات غیرمجاز بعد از آن شکل گرفت که بانک مرکزی و مسئولان ارشد اقتصادی کشور بارها به مردم هشدار دادند که در هر موسسه‌ای سپرده گذاری نکنید و به وجود نام آن موسسات در سایت بانک مرکزی توجه کنید.

برهمین اساس بانک مرکزی بارها به مردم هشدار داده و از آنها خواسته به خاطر چند درصد سود بیشتر وارد بازی این موسسات نشوند؛ ولی با این وجود بازهم افرادی هستند که ریسک سپرده گذاری در این موسسات را می پذیرند.

نکته ای که موجب می شود برخی مردم در این موسسات سپرده گذاری کنند درج برخی اطلاعیه ها روی شعب موسسات غیرمجاز است. این موسسات که خودشان هم می دانند فعالیت‌شان با قانون نمی خواند تلاش دارند با درج برخی اخبار فعالیت خود را قانونی جلوه دهند.

بعنوان نمونه تعدادی از موسسات غیرمجاز چند بند از اظهارات مسئولان بانکی یا برخی اخبار سایت های خبری درباره فعالیت موسسات غیرمجاز را چاب کرده و روی درب شعب خود نصب می کنند." تا به مردم بعضاً غیرمطلع اینطور نشان دهند که بخاطر آنکه فلان مسئول درباره این موسسه اظهار نظر کرده پس حتماً فعالیت این موسسه ضابطه مند است یا به زودی مجوز قانونی آن داده می شود."

ولی باید توجه داشت که این موسسات با درج اخبار سایت ها و روزنامه نمی توانند فعالیت غیرقانونی خود را قانونی جلوه دهند و شرط قانونی بودن فعالیت یک موسسه پولی و مالی اخذ مجوز از بانک مرکزی است.

مردم می توانند ابتدا به سایت بانک مرکزی مراجعه و اسامی موسسات مجاز را مشاهده کنند و سپس نسبت به سپرده گذاری در این موسسات تصمیم بگیرند.

هم اکنون طبق اعلام بانک مرکزی، موسسات توسعه، کاسپین، ملل (عسگریه)، کوثر و نور دارای مجوز قانونی از این بانک هستند.

مردم می توانند در صورت اطلاع از فعالیت موسسات غیرمجاز در محل زندگی‌شان نام آن موسسه را به بانک مرکزی اطلاع دهند.

بانک مرکزی در صفحه مخصوصی که به همین منظور راه اندازی شده، اعلام کرده است: خرسندیم به اطلاع هم میهنان عزیز برسانیم بخشی دیگر از اطلاعات ارسالی شما عزیزان در خصوص اعلام اسامی موسسات غیرمجاز بانکی دریافت شد. این اطلاعات در اختیار مراجع ذی ربط جهت بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

ضمن تشکر مجدد از همکاری هموطنان عزیز به اطلاع عموم مردم می​رساند، تنها موسساتی مد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می​باشد که دارای مجوز نبوده و به صورت گمنام در اقصی نقاط کشور فعالیت می​کنند. شایان ذکر است اسامی بانکها و موسسات دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سایت این بانک به نشانی www.cbi.ir ، بنر موسسات مجاز فعال در بازار پول (در صفحه اول پایگاه اطلاع رسانی این بانک) قابل دسترسی می​باشد.

همچنین مردم می توانند در صورت تمایل اسامی موسسات غیر مجازی که می شناسند را به این آدرس http://www.cbi.ir/UnauthInstAnnouncement/UIAForm.aspx اعلام کنند.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد