اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
کارشناسان مسکن تحلیل کردند

ادامه روند تاریخی‌ترین و عمیق‌ترین رکود مسکن در سال آینده/ نگرانی دولتمردان از طولانی شدن رکود

کارشناسان مسکن بر این باور هستند که روند رکود مسکن سال آینده نیز ادامه می‌یابد و اگر دولت صنعت مسکن را در نیابد هم از لحاظ عرضه و هم از لحاظ فرصت‌های شغلی در آینده به مشکل بر می‌خوریم.

رکود 4 سال مسکن اگر چه باعث شد تا مسکن بعد از جهش قیمت در سال 91 دیگر آن رشد قیمت را نداشته باشد و بهترین فرصت برای افرادی که به معنای واقعی متقاضی خرید هستند و توانایی خرید دارند را از بین ببرد، بزرگترین ضربه را به بخش عرضه و در کنار آن ایجاد فرصت‌های شغلی زده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که بخش مسکن پیشران اقتصاد است و رونق این بخش منجر به رونق رشته‌های مختلف صنعتی خواهد شد به طوریکه حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خطاب به آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی و پیگیری لازم برای ایجاد تحرک در بخش مسکن را با جدیت بیش از پیش انجام دهد.

این نگرانی از سوی دولتمردان اگرچه جای تعجب ندارد اما آیا به واقع اقدامی برای تحرک بخش مسکن صورت گرفته است؟

نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت هم نگرانی خود از رکود مسکن را این گونه عنوان می‌کند که بخش مسکن و ساختمان حتی در کوتاه مدت هم نباید دچار رکود شود.

فعالان اقتصادی بخش ساختمان از ادامه دار شدن رکود صنعت ساختمان انتقاد دارند به‌ویژه اینکه بخش زیادی از بازار کالاها و مصالح ساختمانی که سهم بالایی در اشتغال دارند، در سال‌های اخیر به کالاها و مصالح ساختمانی خارجی اختصاص داده شده است. تازه‌ترین آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان می‌دهد در پایان خردادماه امسال تولید محصولات فولادی 8.3درصد، سیمان 12.5درصد و کاشی و سرامیک هم 35.8درصد ریزش داشته است. افزون بر این توقف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تکمیل ساختمان‌های رهاشده نه‌تنها هزینه تمام‌شده این پروژه‌ها را افزایش داده بلکه بسیاری از صنایع وابسته به صنعت ساختمان، نظیر صنعت در و پنجره، برق و الکترونیک، پرده و مبلمان، مشاغل و خدمات ساختمانی هم دچار افت محسوس فعالیت شده‌اند.

هرچند مقامات وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن را اقدامی برای تحریک تقاضا عنوان می‌کنند اما کارشناسان و برخی فعالان مسکن عنوان می‌کنند که تسهیلات 80 میلیون تومانی کافی نیست و نرخ سود آن باید باز هم کاهش یابد.

اکثر کارشناسان بر این باور هستند که روند تاریخی ترین رکود مسکن سال آینده نیز ادامه می‌یابد.

* عضو سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور: مسکن فعلاً رونق نمی‌گیرد

کامیات بیات ماکو عضو سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه در دوره پیش‌رونق مسکن هستیم، گفت: در بخش مسکن امسال رونق ایجاد نخواهد شد هرچند معاملات مسکن در استان تهران و شهر تهران افزایش یافته است.

وی افزود: اگرچه معاملات مسکن افزایش یافته است اما نمی‌توان اسم آن را رونق گذاشت هرچند بازار مسکن تلاش می‌کند که به حالت طبیعی بازگردد.

بیات ماکو با اشاره به اینکه سال آینده قطعاً مسکن رونق می‌گیرد، اما و اگرهایی را مطرح و خاطرنشان کرد: دلیل عدم رونق مسکن در سال جاری این است که بازار همچنان منتظر انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه سال آینده است.

به گفته وی، مسکن در سال آینده و بعد از انتخابات رونق می‌گیرد.

بیات ماکو گفت: دولت می‌تواند سیاست‌گذاری کند، اما وقتی اهرمی برای اجرا ندارد قطعاً سیاست‌ها عملیات اجرایی پیدا نمی‌کند، پس برای ایران که کشوری پهناور و با تنوع ساختارها و سلایق است یک سیاست واحد جواب‌دهنده نیست.

*دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان: سال آینده مسکن از خواب بیدار نمی‌شود

مجتبی بیگدلی دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان در خصوص اینکه آیا مسکن امسال و یا سال آینده از رکود خارج می‌شود گفت: با توجه به اینکه مسکن بار اصلی اشتغال را در کشور بر دوش می‌کشد متأسفانه در 3 سال گذشته دولت هیچ اقدام اساسی برای بخش مسکن و خروج این بخش از رکود انجام نداده است.

بیگدلی ادامه داد: اگرچه رئیس جمهور اعتقاد دارد که باید بخش مسکن از رکود خارج و به اشتغال کشور نیز کمک شود متأسفانه سیستم بانکی و بدنه کارشناسی وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به کمک دولت به بخش مسکن ندارند.

دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان ادامه داد: این بدنه کارشناسی معتقد هستند که کار باید به مردم و بخش خصوصی سپرده شود تا مسکن از رکود خارج شود اما بحث این است که بخش خصوصی در حال احتضار است.

وی گفت: وقتی در دورره رکود نرخ تورم کاهش یافته است چرا باید بانک‌ها سود بانکی را در حد 30 درصد نگه دارند و برای پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی 40 میلیون تومان را یک سال از سپرده‌گذار مسکوت نزد خود نگه دارد.

بیگدلی افزود: با این طرح‌ها نمی‌توان انتظار داشت که رکود مسکن شکسته شود و متأسفانه علیرغم اینکه 1200 گروه شغلی و 70 درصد اشتغال کشور در گرو مسکن است می‌بینیم که سیستم بانکی حتی یک ریال هم به صنعت ساختمان تسهیلات نمی‌دهند.

وی تأکید کرد: در مسکن هیچ اتفاقی رخ نداده که انتظار داشته باشیم مسکن از رکود خارج شود چرا که هر روز هزینه نرخ اجاره و رهن افزایش می‌یابد.

بیگدلی گفت: متأسفانه در زمان رکود دولت نپذیرفته است که نباید کارآفرین را شلاق بزند بلکه باید در دوره رکود به کارفرما و کارآفرین مشوق و یارانه بپردازد.

* عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی: مسکن فعلاً از رکود خارج نمی‌شود

محمد علی پورشیرازی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با بیان اینکه توسعه هر کشوری با صنعت ساختمان آن کشور است، گفت: مسکن فعلاً از رکود خارج نمی‌شود.

وی افزود: هر حرکت اقتصاد تنها نمی‌تواند انجام شود چرا که هر فکر صحیح و مطالعه شده حاصل مدیریت قوی است پس وقتی مسکن یک واقعیت مورد نیاز جامعه است چرا باید با آن سیاسی برخورد شود و از آن بهره سیاسی برد.

پورشیرازی افزود: متأسفانه در این چند سال گذشته بلایی بر سر شهر تهران آورده شده است که سالهای سال باید برای بهبود آن تلاش کرد چرا که نتیجه شناور شدن مردم از بین رفتن دامداری و کشاوری هم شده است.

وی ادامه داد: بهره برداری سیاسی از مسکن این شده است که می‌بینیم گپ بزرگی بین عرضه و تقاضای مسکن به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: مسکن مهر یک اقدام درست بود اما فاجعه آمیز اجرا شد پس نباید انتظار داشت که عرضه مسکن و تقاضا همواره نزدیک به هم باشند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد