اونس طلا2394.45
مظنه16,181,000
18 گرم3,735,300
ارزش سکه36,455,793
قدیم (بهار)40,500,000
جدید (امامی)43,350,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000
رئیس کانون بانک‌های خصوصی مطرح کرد

ضربه پرداخت نرخ سودهای بالای سپرده بر نظام بانکی / امید به تعادل ترازنامه بانک‌ها با مهار موسسات غیرمجاز

رئیس کانون بانک‌های خصوصی نرخ‌های بالای سود بانکی در سه سال گذشته مهمترین دلیل کاهش سود خالص بانک‌ها دانست و گفت: نرخ‌های بالای سود موجب شد بخش عمده سود بانک‌ها صرف پرداخت به سپرده‌گذاران شود.

کورش پروزیان با اشاره به نرخ‌های بالای سود سپرده در سه سال گذشته، اظهارداشت: در چند سال اخیر سپرده‌گذاران سهم بیشتری از سود بانک‌ها نسبت به سهامداران به دست آوردند.

وی با بیان اینکه برخی بانک‌ها نرخ‌های بالایی برای جذب سپرده به سپرده‌گذار در نظر گرفتند که در شرایط طبیعی نباید چنین سودهایی پرداخت می‌کردند، افزود: در دو سال اخیر برخی موسسات رشد حدود 50 درصدی در حجم سپرده داشتند که این به هیچ وجه طبیعی نیست و حتما دستگاه‌های نظارتی و بانک مرکزی به این موضوعات توجه دارد.

مدیرعامل بانک پارسیان تصریح کرد: فعالیت موسسات غیرمجاز که نرخ‌های سرسام‌آوری پیشنهاد می‌کردند موجب تشدید نابسامانی بازار پول شد. اقداماتی که برای ساماندهی موسسات غیرمجاز در چند سال اخیر انجام شده و افراد متعددی کمک کردند شرایط به حالت طبیعی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه تاثیر این موسسات بر نرخ سود شبکه مجاز کاهش یافته، گفت: اما همچنان برخی موسساتی که در حال اخذ مجوز هستند و یا هنوز مجوزی دریافت نکرده‌اند، برای بازار پول مساله درست می‌کنند ولی در مجموع نقش آنها کاهش یافته است.

پرویزیان ادامه داد: از طرف دیگر باید فشار کمتری بر بانک‌ها وارد شود تا کمبود نقدینگی مواجه نشوند.

رئیس کانون بانک‌ها خصوصی با تاکید بر ضرورت تعادل توزیع سود بین سپرده‌گذار، سهامدار و ذی‌نفعان بانک، گفت: در صورتی که ساماندهی موسسات غیرمجاز باقی‌ مانده ادامه یابد و با کنترل فشار نقدینگی نرخ سود سپرده و تسهیلات کاهش یابد، به تدریج در سال‌های آینده ترازنامه بانک‌ها به تعادل خواهد رسید.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد