اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
امید معامله‌گران به دومین هفته اکتبر

روند طلا اصلاح می‌شود؟

کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد ارزش طلا را در دومین هفته اکتبر دارند. سقوط اونس طلا تا بهای 1258 دلار در نخستین هفته پاییز 2016 چهره فنی فلز زرد را تخریب کرده است، با این همه داده‌های بد گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در ماه سپتامبر که روز جمعه منتشر شد و همچنین احتمال جهش اصلاحی، حاضران و ناظران بازار فلزهای گرانبها را به رشد قیمت کالاهای این بازار امیدوار نگه داشته است.

نظرسنجی‌های دوقلو

هفته گذشته شاهد افت حدودا 5/ 4 درصدی بهای اونس طلا و سقوط قیمت‌ها به کف حدودا 4 ماهه بودیم، ولی نظرسنجی‌های تازه کیتکو نشان می‌دهد که امید به وارونه شدن روند وجود دارد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 14 نفر معادل 78 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 3 نفر معادل 17درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید پیش‌بینی کرده‌اند. یک نفر معادل 5درصد نظری خنثی داشته است. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است 463 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 264 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 137نفر معادل 30 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 62 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های حرفه‌ای

تحلیلگران وال‌استریت که در تابستان 2016 از 12 هفته، در 10 هفته پیش‌بینی درست داشته‌اند همچنان به طلا امید دارند. برخی این امید را به داده‌های گزارش اشتغال‌زایی آمریکا مربوط می‌دانند و برخی می‌گویند که طلا در هفته گذشته، با فروش بیش از اندازه‌ای روبه‌رو بوده است. کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید: «تمایل به خرید طلا هفته گذشته 10 درصد کاهش یافت و حالا به کمترین میزان از ماه ژوئن رسیده است. از زمانی که بهای اونس 1340 دلار بود، من قدرت دلار را مانع طلا دانسته‌ام اما حالا که دلار به ارزش ماه جولای بازگشته است، عقب نشینی طلا باید باعث تعدیل روند شود. من انتظار دارم اونس در هفته جدید به محدوده 1280 دلار بازگردد.»مارک لیبوویت، دبیر «وی آر گلد لتر» هم می‌گوید اونس وارد «محدوده خرید» 1220 تا 1270 دلار شده و از این رو قیمت آن افزایش خواهد یافت.

کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام سی مارکتس» هم افزایشی است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم طلا در هفته گذشته با فروش بیش از اندازه‌ای روبه‌رو و به لحاظ فنی بیش از اندازه تحت فشار بوده است؛ بنابراین می‌توانیم برای جهش اصلاحی آماده باشیم. همچنین، بین فروش پوند و یورو(به دلیل افزایش هراس از ریسک سیاسی) و طلا و ین (کاهش هراس از بی‌ثباتی و افزایش رضایت اقتصادی) گسستگی وجود دارد. به نظر می‌رسد که جریان پناهگاه به سوی دلار ایالات‌متحده رفته که خود با ریسک سیاسی انتخابات ماه نوامبر روبه‌رو است.» ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» انتظار کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید دارد.او می‌گوید که احتمال آسیب خوردن بیشتر طلا در کوتاه‌مدت وجود دارد گرچه او هم برای میان‌مدت محتاطانه افزایشی است؛ چراکه عدم قطعیت ناشی از انتخابات آمریکا و نظام بانکی اروپا ادامه دارد.ایرا اپستاین، از مدیران ارشد «لین‌اند آسوشیتس» هم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارد چراکه فروش بیشتر را در پی فروش هفته گذشته پیش‌بینی می‌کند.

آدریان دی، رئیس و مدیر موسسه «آدریان دی است منجمنت» می‌گوید با آنکه برای درازمدت افزایشی است، احتمال خنثی بودن روند را در این هفته در نظر دارد:‌ «احیای سقوطی مانند سقوط هفته گذشته طلا در هر بازاری زمان می‌برد. اما طلا در هفته‌های بعد احیا خواهد شد. افت هفته گذشته واکنش اغراق شده به احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه دسامبر است. واقعیت این بود که برخی از معامله‌گران عصبی شده بودند و تفاسیر به نفع انقباض پولی جرقه فروش را زدند.» در هفته جدید بازارهای چین هم پس از 9 روز تعطیلی باز خواهند شد و بازگشت تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. علاوه‌بر تقاضای چین، دیگر عوامل مهم، روند بازارهای ارز، خرید صندوق‌های پوشش ریسک و اظهارنظرهای مقام‌های فدرال رزرو درباره سیاست پولی خواهند بود.

افت 200 دلاری؟

با آنکه پیش‌بینی‌های کوتاه و بلندمدت عمدتا حامی طلا هستند، استراتژیست ارشد موسسه مالی ولس فارگوی آمریکا می‌گوید که این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی هر اونس طلا با افت 200 دلار دیگر روبه‌رو شود.به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی‌سی، در حالی که قیمت جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت بدترین عملکرد هفتگی از اواسط 2013 میلادی را برجا گذاشته است، جان لافورگ استراتژیست ارشد موسسه مالی ولس فارگو بر این باور است که این احتمال وجود دارد که قیمت طلا 200دلار دیگر نیز کاهش یابد.

این کارشناس می‌گوید: «آیا کاهش 60دلاری قیمت هر اونس طلا سرآغاز یک افت شدید خواهد بود؟ پاسخ من مثبت است، این احتمال وجود دارد که قیمت طلا با افت شدیدتری روبه‌رو شود. تاریخ طلا نشان می‌دهد که احتمال افت 200 دلاری قیمت وجود دارد و احتمالا قیمت هر اونس طلا به زودی به سطح 1050 دلاری باز خواهد گشت.»این در شرایطی است که برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افت قیمت طلا در شرایط کنونی کاملا طبیعی بوده و سرآغازی برای افزایش مجدد قیمت طی روزهای آینده خواهد بود. قیمت جهانی طلا برای نخستین بار از ژوئن یعنی زمان برگزاری همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به کمتر از 1300 دلار رسیده است.لافورگ در ادامه به عملکرد قیمت طلا طی سال‌های 1980 تا 1999 میلادی اشاره کرد و گفت: «زمانی که قیمت طلا روند صعودی را آغاز می‌کند، تولید و عرضه با افزایش روبه‌رو می‌شود ولی واقعیت این است که میزان عرضه و تولید به سرعت از تقاضا پیشی می‌گیرد. با افزایش تولید و وجود مازاد عرضه در بازار قیمت جهانی طلا با کاهش سریعی روبه‌رو می‌شود. به نظر من روند نزولی قیمت طلا در شرایط کنونی ادامه خواهد یافت و قیمت هر اونس طلا تا اوایل 2017 میلادی به کمتر از 1050 دلار خواهد رسید.»

این در حالی است که درباره اثر انتخابات آمریکا بر بازار طلا هم اختلاف وجود دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی سی ان بی‌سی، پیروزی دونالد ترامپ از اردوگاه جمهوریخواهان یا هیلاری کلینتون از کمپین دموکرات‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی بر بازارهای بین‌المللی به‌خصوص بازار طلا و سهام داشته باشد.براساس این گزارش برخی تحلیلگران و فعالان بازارهای بین‌المللی بر این باورند که پیروزی شگفت انگیز ترامپ می‌تواند موجب هیجان قابل توجه بازارهای جهانی شود. ترامپ به شدت مخالف ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی است و احتمالا فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره تحت فشار قرار خواهد داد.این مساله در نهایت به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت جهانی طلا خواهد بود. اما موسسه مالی سیتی گروپ بر این باور است که پیروزی ترامپ موجب نگرانی‌های زیادی در سطح بازارهای ارز و فلزات گرانبها خواهد شد و این مساله تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا را افزایش خواهد داد و در نهایت به نفع قیمت این فلز گرانبها خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد