اونس طلا2212.79
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

ضرورت انحلال شرکت‌های زیان‌ده در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با اتفاقات سیاسی پیش رو از جمله انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نمی‌توان تصور رونق خاصی برای بورس در سال ۹۶ داشت.

تحرکات شاخص‌ها از ابتدای سال ۹۵ روندی نزولی به خود گرفته است به گونه‌ای که نماگر بازار در اولین روز فروردین ماه کار خود را از ۸۰ هزار و ۲۱۹ واحد آغاز و در ۱۳ مهر ماه ۹۵ به ارتفاع ۷۷هزار و ۳۳۵ رسید.

به نقل از ایلنا، از مهم‌ترین عواملی که منجر به کاهش شاخص‌های بورس در این مدت شدند می‌توان به ابهامات بازار سهام در خصوص مشکل برقراری سوئیفت و ترس بانک‌های اروپایی به منظور مبادلات بین بانکی با ایران و تمایل اکثر شرکت‌های اروپایی برای فروش محصولات‌شان در بازار ایران به جای انتقال تکنولوژی، افت قیمت جهانی نفت، بحران درکشورهای همسایه نظیر عراق، سوریه و تنش ایران با عربستان، بلاتکلیفی برای نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی‌ها، بلاتکلیفی در نرخ سود بانکی و اخذ مالیات افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اشاره کرد. اما از همه مهم‌ترترس سهامداران از فعالیت در بازار و کمبود نقدینگی است که همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش شرکت بورس طی یک ساله منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۵ نسبت" پی به ای" ۳۶ صنعت فعال در بازار سرمایه شامل ۲۸۱ شرکتی که در بازار بورس معامله می‌شوند حاکی از رشد ۳۵ درصدی نسبت "پی به ای" کل صنایع با احتساب ۲۸۱ شرکت فعال در بازار بورس است. (محاسبات بر اساس ارزش بازار ۲۸۱ شرکت به مبلغ ۳۵۵ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان و سود برآوردی به ارزش ۴۲۴ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال انجام شده است).

در خصوص صنایع مختلف و افت و خیز‌های بورسی، بیشترین رشد نسبت "پی به ای" در صنعت محصولات چوبی، ذغالسنگ و استخراج سایر معادن رقم خورده است و هر یک از گروه‌های مذکور طی دوره مورد بررسی رشدهای چند درصدی را تجربه کرده‌اند، همچنین صنایع کشاورزی، سیمان، استخراج کانه‌های فلزی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، قند و شکر و نیز لاستیک و پلاستیک از جمله صنایعی هستند که با رشد حدود ۱۰۰ درصدی نسبت پی بر‌ای مواجه شدند.

در مقابل اما گروه‌های وسایل اندازه گیری و پزشکی، ساخت رادیو و تلویزیون، حمل و نقل و انبارداری و نیز تأمین برق و گاز به ترتیب بیشترین کاهش نسبت "پی به ای"را برای دوره یک سال اخیر منتهی به ۳۱شهریور ماه سال جاری به ثبت رساندند.

در این راستا مهیار بقایی، کار‌شناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد پیش بینی شرکت‌ها از سودشان در نیمه دوم سال و احتمال بهبود و یا کاهش سودشان اظهار داشت: از سال گذشته که موضوع نهایی شدن برجام مطرح شد این احتمال برای شرکت‌ها که سال ۹۵ برای‌شان سال پرسودی باشد وجود نداشت.

وی ادامه داد: ضمن اینکه وضعیت جهانی معدنی و پتروشیمی‌ها هم چندان مساعد نبودند و موضوع ورود هواپیما‌ها هم که مطرح شد همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بقایی خاطر نشان کرد: این موضوع در مورد خودرویی‌ها کمی متفاوت بود زیرا شرکتهای خودرویی موفق شدند ساختار مالی خود را تغییر دهند و شرکت‌های زیان ده را منحل کنند و کاری را انجام دادند که در بحران جهانی سال ۲۰۰۷و ۲۰۰۸ در اروپا صورت گرفت و شرکت‌ها زیرمجموعه‌های زیان‌ده خود را حذف کردند.

این کار‌شناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین بر عکس ابتدای سال که بهای نفت روندی نزولی داشت خوشبختانه در ۶ ماهه گذشته قیمت نفت جانی دوباره گرفت و از ۱۸ دلار به حوالی ۴۸ تا ۵۰ دلار رسید و با توجه به کاهش تولیدات نفت در عربستان این موضوع به سود ایران شد.

وی در این خصوص که برخی از کار‌شناسان معتقدند؛ طی نیمه دوم سال جاری با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشورمان، تک نرخی شدن ارز و سیاست‌های پولی و مالی و انبساطی دولت تداوم روند صعودی بازار سرمایه چندان دور از انتظار نباشد، خاطر نشان کرد: با اتفاقات سیاسی پیش رو از جمله انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نمی‌توان تصور رونق خاصی برای بورس در سال ۹۶ داشت.

این کار‌شناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه وضعیت بورس در پاییز روندی مثبت خواهد داشت گفت: با اتفاقات سیاسی که پیش رو داریم در مورد انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده نمی‌توان تصورهای آنچنانی برای بورس در سال ۹۶ نیز داشت. در حال حاضر نگاه‌ها به سمت خودرویی‌هاست و بیشترین تمرکز بر روی آنها است. موضوع سرمایه گذاری خارجی، ارسال تکنولوژی و درآمدزایی بیشتر و بحث صادرات برای این صنعت همچنان مطرح است.

به صورت سنتی هر سال با شروع مهر ماه و گذر از دوره تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری روند صعودی در بازار سرمایه شکل می‌گیرد و همراه با آن حجم و ارزش معاملات افزایش می‌یابد. علاوه بر این، عواملی همچون افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و در مقابل افت قابل توجه ارزش سهام شرکت‌ها طی سه سال اخیر موجب شده تا انتظارات برای بهبود روند معاملات و ایجاد رونق در آن شکل بگیرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد