اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اظهارنظر درباره فریز نفتی/ با اجرای طرح بازار به تعادل می‌رسد

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به پیشنهاد عربستان مبنی بر فریز تولید نفت،با تاکید بر اینکه فریز نفتی می‌تواند بازار را به تعادل برساند معتقد است که اگر این طرح اجرا شود، سال آینده قیمت‌ها بالای ۶۰ دلار خواهد بود.در حالی که اگر سیاست کنونی ادامه پیدا کند همواره مازاد عرضه در بازار خواهیم داشت و این مازاد عرضه اجازه بهبود چشمگیر قیمت‌ها را نمی‌دهد.

محمدعلی خطیبی با تاکید بر اینکه طرح فریز هیچگونه فشاری به کسی وارد نمی‌کند، اظهار کرد: این طرح بازگشت به مدیریت بازار است و می‌تواند بستری را فراهم کند که در آن قیمت‌ها افزایش پیدا کند. در حال حاضر وضعیت درآمدی کشورهای صادر کننده نفت، اعم از اوپک و غیر اوپک مطلوب نیست. حتی کشورهایی مانند عربستان و امارات که کشورهای ثروتمندی هستند نیز کسری بودجه دارند و طرح فریز می‌تواند به افزایش قیمت نفت و در نتیجه درآمدها کمک کند.

وی با اشاره به وضعیت تولید نفت در ایران گفت: ایران شرطی را در دوره قبل گذاشته بود که باید به سطح تولید قبل از تحریم برگردد و در حال حاضر تقریبا به آن شرایط رسیده است. سه سال آشفتگی در بازار نفت و عدم مدیریت بازار نشان داد که همه کشورها ضرر کردند. ایران با همین میزان تولید چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد؟ در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت در صورتی که قبلا نزدیک ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه تولید بیشتر، درآمد بیشتر به همراه ندارد، افزود:درآمد سایر کشورها که تحریم هم نبودند بعد از آشفتگی بازار در سه سال اخیر به نصف یا کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است و همه از این وضعیت ناراضی هستند. تنها راه افزایش درآمد مدیریت دوباره بازار است. در حال حاضر اوپک نزدیک ۳۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند درحالی که تقاضا برای اوپک ۳۱.۵ میلیون بشکه است. در واقع ۱.۵ میلیون بشکه مازاد عرضه وجود دارد.

خطیبی با بیان اینکه بازار در سه سال اخیر همواره با مازاد عرضه مواجه بوده است، گفت:دلیل این موضوع این است که بازار مدیریت نمی‌شود. اوپک سه دهه بازار را مدیریت کرد و انصاف نیست سه دهه تجربه را رها کند و مانند غیر اوپک رفتار کند تا هر کشوری هر میزانی که مایل است تولید داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فریز نفتی می‌تواند بازار را به تعادل برساند، افزود: اگر این طرح اجرا شود، سال آینده قیمت ها بالای ۶۰ دلار خواهد بود. در حالی که اگر سیاست کنونی ادامه پیدا کند همواره مازاد عرضه در بازار خواهیم داشت و این مازاد عرضه اجازه بهبود چشمگیر قیمت‌ها را نمی‌دهد. طرح فریز، طرحی نیست که به ضرر کسی باشد و می‌خواهد به درآمد کشورها کمک و ثباتی در بازار ایجاد کند.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه فریز طرح کاهش تولید نیست، توضیح داد: منظور از طرح فریز این است که سطح تولید هر کشوری در همین سطح باقی بماند. ایران توان تولید بیش از این ندارد. قبل از تحریم هم اندازه عربستان تولید نمی‌کرد. هر کشوری ظرفیت تولیدی دارد. از طرف دیگر طرح فریز قرار نیست همواره ادامه داشته باشد و برای مدت زمان مشخصی خواهد بود. اوپک قبلا در سال نزدیک به هزار میلیارد درآمد داشت، اما در حال حاضر این درآمد نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

خطیبی در ادامه با اشاره به نشستی که قرار است پنج تا هفت مهرماه برگزار شود اظهار کرد:این اجلاس، اجلاسEF است که در آن حدود ۹۰ کشور شامل کشورهای عضو اوپک، غیر اوپک، مصرف کننده و...حضور دارند. قرار است از فرصت این نشست استفاده شود و اوپک یک نشست در حاشیه این نشست تشکیل دهد. اگر در مورد فریز به توافق رسیدند، اوپک بلافاصله یک جلسه فوق العاده‌ای تشکیل دهد و تصمیم را اجرایی کند. این اجلاس می‌تواند یک اجلاس مشورتی باشد و تبدیل به جلسه‌ای برای تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری با طرح فریز موافقت کرده است، گفت: دبیر کل اوپک با حضور در تهران و بعد از دیدار با روحانی اعلام کرد که رئیس جمهوری کشورمان قول همکاری داده است. سایر کشورها هم تقریبا موافق هستند و این توافق های ضمنی فضای مثبتی را به وجود آورده است که امیدواریم ادامه داشته باشد و تبدیل به تصمیم شود. البته ممکن است برخی کشورها توافق را بهم بزنند.

نماینده سابق ایران در اوپک در پایان اظهار کرد: ممکن است ایران ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بشکه با تولید قبل از تحریم فاصله داشته باشد که می‌تواند شرط بگذارد که بعد از رسیدن به شرایط قبلی به این طرح ملحق می‌شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد