اونس طلا2205.58
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
سبزعلیپور:

دلارهای آزاد شده را کجا بردید؟

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: متأسفانه طی سالهای اخیر قبح برداشتهای غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی و استقراض از بانک مرکزی ریخته شده است و هم اکنون نیز دلارهای آزاد شده بی سر و صدا هزینه می‌شود.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی عدم اطلاع مردم از مبلغ دقیق دلارهای آزاد شده و محل هزینه کرد آنها را به معما تعبیر نموده و از دولت درخواست کرده تا ملت شریف ایران را نامحرم ندانسته و با ارائه اطلاعات و آمارهای درست، معمای سربسته دلارها را برای مردم حل کند.

علیپور اظهار داشت: حدود پانزده ماه پیش یعنی در تاریخ 23 تیر ماه 1394 (14ژوئیه 2015) برنامه جامع اقدام مشترک یا برجا در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و بدنبال تفاهمنامه هسته‌ای لوزان، در شهر وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد گردید.

در همین راستا روزهای پایانی دیماه سال 94 بود که خبر لغو تحریمها و آغاز اجرایی شدن برجام منتشر شد و در همان زمان، دولت از این بابت که بزودی میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران آزاد میشود، سرمست و خوشحال بود.

حال پس از گذشت حدود 9 ماه از پایان لغو تحریمها و اجرایی شدن برجام، متأسفانه هنوز دولت بطور شفاف توضیح نداده که دلارهای پرداخت شده به ایران چه مقدار بوده و دقیقاً کجا هزینه شده است. البته در طول یکی دو سال اخیر، بارها مسئولین دولتی ارقام‌ و آمار متعددی درباره پولهای بلوکه شده ارائه نموده اند که این رقم ها از100 تا 180 میلیارد دلار بوده است اما در نهایت رئیس‌ کل بانک مرکزی اعلام کرد که مجموع دارایی‌های بلوکه شده ایران که با لغو تحریمها آزاد میشود، حدود 32٫6 میلیارد دلار است.

وی افزود: بحث دلارهای بلوکه شده، میزان آن و نحوه هزینه کرد آن، مدتی است که نقل محافل داخلی و خارجی شده و به همین خاطر از هر دری سخنی به گوش میرسد!! اما موضوعی که بیش از بازپس گرفتن این دلارها و میزان آن مورد توجه مسئولان و سیاست مداران کشور قرار گرفته است، نحوه تزریق و هزینه کردن این پولهاست زیرا تزریق نادرست این درآمدها حتماً اثرات مخرب و عوارض منفی و جبران ناپذیری را برای کشورمان بدنبال خواهد داشت. در این بین تولیدکنندگان بیش از هر گروه دیگری از سرازیری ارزهای بلوکه شده نفتی به اقتصاد ایران واهمه دارند. چون این گروه معتقدند در صورتیکه موج ورود این دلارها بطور صحیح هدایت و مدیریت نشود، چه بسا که شاهد سونامی بسیار مخرب تر از فشار تحریمها خواهیم بود که طبیعتاً اقتصاد ایران در شرایط پس از تحریم را بیشتر از شرایط عادی مورد تهدید قرار خواهد داد چرا که پس از رفع تحریمها، نه تنها ارزهای بلوکه شده، بلکه ارزهای ناشی از افزایش فروش نفت، ارزهای ناشی از ورود سرمایه گذاران خارجی و همچنین ارزهای ناشی از صادرات غیرنفتی نیز وارد اقتصاد ایران میشوند که این فرایند در جاهایی ما را نیز دلواپس میکند زیرا سیل همه این دلارها باز هم بسمت صنعت نفت و گاز خواهد رفت و سایر صنایع تولیدی و صنعتی کشور از آن بی بهره خواهند ماند.

سبزعلیپور گفت: ولیکن موضوع مهمی در این میان وجود دارد که از نظر عموم پنهان مانده و آن موضوع این است که دولت نسبت به دلارهای بلوکه شده اصلاً حقی ندارد و این دلارها متعلق به ملت میباشد و باید بعنوان پشتوانه ریال های بی حسابی که طی سالهای گذشته چاپ شده به خزانه بانک مرکزی و بخشی از آن هم به صندوق ذخیره ارزی واریز شود. زیرا داستان از این قرار است که دولتهای احمدی نژاد و روحانی معادل ریالی دلارهای بلوکه شده را قبلاً پیش خور کرده اند، بطوریکه هر زمان نفتی فروخته میشد و مبلغ دلاری آن کامل به حساب بانکهای خارجی واریز میشد، سریعاً دولت بانک مرکزی را مجاب میکرد تا معادل ریالی آن دلارها را به دولت قرض دهد و هر زمان دلارها به کشور بازگشت آنها را بجای طلب خود به خزانه واریز کند!! مثلاً اگر 5 میلیارد دلار نفت در کشور هند به فروش میرسید و این مبلغ به حساب ایران نزد بانکهای هند واریز میشد، دولت معادل 5 میلیارد دلار از بانک مرکزی ریال استقراض میکرد و اگر بانک مرکزی هم به این مقدار ریال داشت به دولت میداد و اگر هم نداشت سریعاً چاپخانه بانک مرکزی را روشن میکرد و اسکناس بدون پشتوانه چاپ میکرد، به امید اینکه روزی این دلارها به کشور باز گردد و به جای این ریال ها به خزانه بانک مرکزی واریز شود. لکن حاصل همین سیاستها و استقراض هزاران هزار میلیارد و سرازیر کردن این ریال ها به جامعه، افزایش بیش از حد نقدینگی و تورم کمرشکن را در پی داشته است. حال که بحث آزاد شدن دلارها و ورود آنها به ایران قوت گرفته، دولت خود را به فراموشی زده و برای هزینه دلارها نقشه ها کشیده است!! باتوجه به اینکه بانک مرکزی هم زیر نظر دولت اداره میشود و استقلال لازمه را ندارد از همین رو هیچگونه اعتراضی نمیکند.

وی تصریح کرد: بحث مهم این است که ما زمانی راجع به میزان دلارها و نحوه هزینه کرد آنها بحث میکنیم که اخیراً برخی منابع داخلی و خارجی و همچنین تعدادی از دولتمردان از مصرف شدن دلارهای آزاد شده توسط دولت خبر میدهند و اعلام میکنند که فاتحه دلارهای آزاد شده مدتی است که خوانده شده و دیگر دلاری باقی نمانده که درباره نحوه هزینه کرد آن صحبت کنیم!!! متأسفانه همین بحث ها و خبرهای منتشره و عملکردهای مبهم و مخفیانه موجب گشته تا مبلغ دقیق دلارهای آزاد شده و محل هزینه کرد آنها به معمای بزرگ و سربسته ای مبدل شود که عام و خاص بی صبرانه مشتاق میباشند تا دولت با ارائه اطلاعات سریع و صحیح خود، معمای سربسته دلارها را برای مردم شریف ایران حل کند و دولتمردان محترم صادقانه اعلام نمایند که دلارهای آزاد شده دقیقاً چقدر بوده و آنها را کجا هزینه کرده اند؟

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در ادامه اظهار داشت: اگر واقعاً دولت دلارها را خرج کرده باید از دولت پرسید که با اجازه چه کسی دلارهای آزاد شده را هزینه کرده است؟ زیرا نمایندگان ملت مصوب کرده اند که هر موقع دلارهای بلوکه شده‌ آزاد میگردند میبایست در بودجه سنواتی درج شود و بعد از آن قابلیت هزینه پیدا کند؛ قرار هم بوده که این پولها برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد اما ظاهراً دولتمردان بدون اطلاع نمایندگان مجلس آن را در حوزه های دیگری هزینه کرده‌اند که مشخص نیست مجوز این عملکرد را چه کسانی به آنان داده است؟

ضمناً ماهها قبل آقای روحانی در گفتگوی زنده خود با مردم صراحتاً اعلام نمودند که دلارهای آزاد شده را تنها در زمینه واردات ماشین آلات صنعتی و سرمایه گذاری در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی هزینه خواهد کرد!! خوب با استناد به همین فرمایش آقای روحانی، باید از ایشان سوال شود که کدام ماشین آلات را وارد کرده و در چه بخشهایی سرمایه گذاری شده است؟ و یا اینکه دولت آنقدر چاله چوله داشته که هرگز این دلارها به صنعت و سرمایه گذاری در پروژه های ملی و ایجاد اشتغال نرسیده و با یک چشم بهم زدن همه آنها تمام شده است!!؟.

وی تأکید کرد: همچنین چند ماه قبل مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی از عدم واریز سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از سوی دولت نیز خبر داد. براساس قانون بودجه، دولت موظف است که حداقل20 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را به حساب این صندوق واریز کند. اما در دوره اعمال تحریمها نه تنها این سهم واریز نشد بلکه دولت برای تأمین هزینه‌ های جاری خود، اقدام به برداشت از صندوق توسعه ملی نیز کرده است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان به این موضوع اشاره کرد و گفت: متأسفانه طی سالهای اخیر قبح برداشتهای غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی و استقراض از بانک مرکزی ریخته شده است و هم اکنون نیز دلارهای آزاد شده بی سر و صدا هزینه میشود و ما باید خبر آن را از گوشه و کنار و از رسانه های داخلی و خارجی بشنویم. بانک مرکزی به نمایندگی از دولت، هر موقعیکه دلش میخواهد اشخاص حقیقی و حقوقی را بازخواست میکند که ارزهای خودتان را چه کار کردید و دلارهای خود را چگونه هزینه نموده اید و اگر پاسخ های ارائه شده، خوشایند آقایان نباشد سریعاً برعلیه آن شخص و یا مجموعه حقوقی تشکیل پرونده میدهند و نزد مراجع قضایی اقامه دعوا می نمایند!! چطور آقایان از مردم توقع دارند که محل هزینه کرد دلارهای شخصی و قانونی خود را اعلام نمایند و از این بابت و خلق خدا را بازخواست میکنند اما خود حاضر نیستند که درخصوص میزان دقیق دلارهای آزاد شده ایران و نحوه هزینه کرد پولهای بیت المال، اطلاعات صحیح و شفافی را به ملت شریف ایران ارائه نمایند!! فلذا امیدوارم که آقای روحانی در جهت شفاف سازی و ارائه گزارش دقیق در جهت حل معمای سربسته دلارها، دستورات مقتضی را به مسئولین ذیربط صادر فرمایند تا حداقل آقایان نحوه هزینه کرد مبلغ 33.6 میلیارد دلار آزاد شده ای که مورد ادعای رسانه های آمریکایی میباشد را مشخص نمایند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد