اونس طلا2195.79
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

انبساط امید در بازارطلا

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بانک مرکزی ایالات‌متحده در نشست سپتامبر خود دست به انقباض بیشتر پولی نزد تا شاخص دلار افت و بهای طلا رشد کند.

نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چهارشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد و با تصویب نشدن افزایش نرخ‌های بهره، روندهای بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار گرفتند. بانک مرکزی آمریکا در دسامبر 2015 پس از حدود ده سال دست به افزایش نرخ بهره وجوه فدرال زد؛ اما شرایط بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و دیگر اقتصادهای عمده باعث محافظه کاری اعضای کمیته شد تا معامله‌گران بار دیگر به نشست دسامبر چشم بدوزند. دسامبر 2016 ممکن است شاهد دومین افزایش نرخ‌های بهره در یک سال باشد؛ اما این نیز امری قطعی نیست تا معامله‌گران هم معامله‌های میان‌مدت و بلندمدت خود را با احتیاط انجام دهند.

اونس طلا که روز سه‌شنبه روی قیمت 1314 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا بهای 1334 دلار جهش کرد. روز پنج‌شنبه نیز 3 دلار رشد دیگر و بهای 1337 دلار ثبت شد تا صبح جمعه ساعات تعدیل روندها باشد. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 01/ 96 واحد ایستاده بود روز چهارشنبه تا عدد 66/ 95 افت کرد و روز پنج‌شنبه هم تا عدد 44/ 95 واحد پایین آمد. اما صبح جمعه شاخص دلار دچار تعدیل شد تا روند بهای جهانی طلا هم متاثر شود. اونس روز جمعه را با نوسان‌های محدود پیرامون قیمت 1335 دلار آغاز کرد؛ گرچه با باز شدن بازارهای لندن و بعد نیویورک، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. قیمتی که تا ساعت 7 عصر جمعه برای اونس طلا ثبت شد، 1339 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

جهش 20 دلاری

جهش 20 دلاری بهای اونس در روز چهارشنبه عمدتا ناشی از نتیجه نشست فدرال رزرو بود. در سومین روز کاری هفته، علاوه بر بانک مرکزی آمریکا، مواضع تازه بانک مرکزی ژاپن هم به نفع طلا کار کرد. نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چهارشنبه شب بدون تغییر نرخ‌های بهره پایان یافت. کمیته در بیانیه پایانی نشست گفت که اقتصاد آمریکا در مسیر رشد است اما سرمایه‌گذاری در کسب و کار ضعیف مانده است. کمتر کسی انتظار افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر را داشت،‌ اما حالا انقباض بیشتر پولی در نشست دسامبر هم قطعی نیست. با تعویق انقباض پولی، دلار از چهارشنبه شب در مسیر افت قرار گرفت تا طلا از این وضعیت نفع ببرد. طلا علاوه بر سودبردن از روند دلار، از افزایش خرید این کالا به‌عنوان سرمایه امن هم بهره برد.

البته جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در نشست خبری که همزمان با انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد منتشر شد، گفت: «تصمیم ما به آن معنا نیست که به وضعیت اقتصاد اعتماد نداریم.» او اشاره کرد که مصرف‌کنندگان به حمایت خود از اقتصاد آمریکا ادامه می‌دهند و وضعیت بازار کار و درآمدها هم بهتر شده است. یلن البته افزود که اعضای کمیته بازار آزاد بر آن هستند که پیش‌بینی خود از رشد را کاهش دهند؛ چراکه رشد نیمه نخست سال کمتر از انتظار بوده است. دیگر نکته‌ای که در صحبت‌های او جلب توجه کرد پاسخ او به سوالی درباره موضع‌گیری‌های اخیر دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 بود. ترامپ به شدت از یلن و گروه کاری او به دلیل تعویق انقباض پولی انتقاد کرده بود؛ اما رئیس متنفذترین بانک مرکزی جهان در نشست خبری چهارشنبه شب گفت: «ما در نشست‌هایمان سیاست را دخالت نمی‌دهیم و سیاست را هم در تصمیماتمان دخیل نمی‌کنیم.»اما پیش از رسیدن اخبار فدرال رزرو، خبرهای ژاپنی جلب توجه کرده بود. «بانک ژاپن» اول وقت چهارشنبه اعلام کرد که سیاست‌های انبساطی خود را افزایش نداده است. با این همه، «بانک ژاپن» که در حال اعمال نرخ بهره منفی است، گفت که به خرید اوراق قرضه دولتی تا هر میزانی که لازم باشد، ادامه خواهد داد. این خبر باعث رشد بورس‌های جهان و همچنین حمایت از طلا شد.روز چهارشنبه همزمان با کمک افت دلار به طلا، رشد بهای نفت خام هم به فلز زرد یاری رساند. نفت خام که روز سه‌شنبه به کف 6 هفته‌ای رفته بود، روز چهارشنبه رشد کرد؛ گرچه چشم‌انداز میان‌مدت آن منفی ماند.

ادامه روند

روند روز پنج‌شنبه نیز تحت تاثیر ادامه اثرگذاری بیانیه چهارشنبه و شبیه روند روز قبل بود. طلا و نقره در این روز هم تحت تاثیر سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی و افت شاخص دلار با رشد مواجه شدند. سیاست‌های تازه اعلام شده بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن در چهارمین روز هفته هم معامله‌گران را به خرید فلز زرد تشویق کرد.ادامه افت شاخص دلار و همچنین ادامه رشد بهای نفت خام هم اثرگذاری عوامل خارجی را مشابه روز چهارشنبه کرد. علاوه بر تحلیل‌های کوتاه‌مدت فنی، آنچه روز پنج‌شنبه به کمک نفت آمد اعلام کاهش ذخایر نفتی آمریکا در گزارش هفتگی بود.روز پنج‌شنبه، آمریکا داده‌های اقتصادی زیادی منتشر کرد که یکدست نبودند؛ اما در مجموع بدتر از انتظارات بودند و به طلا کمک کردند.

روز آخر

اونس روز جمعه را با نوسان‌های محدود پیرامون قیمت 1335 دلار آغاز کرد و بعد رو به نوسان‌های افزایشی گذاشت که با توجه به داده‌های روز چهارشنبه عجیب نبود. با این همه، تعدیل روندها در صبح جمعه مشهود بود. شاخص دلار صبح جمعه رشد کرد تا طلا را تحت فشار بگذارد؛ ولی از آن‌سو،‌ افت نکردن بهای نفت خام به نفع طلا تمام شد.به این ترتیب اونس که در دو ماه گذشته تحت فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه سپتامبر بود، در هفته گذشته در مجموع عملکرد خوبی داشت. صبح جمعه رسانه‌های خبری گزارش دادند که اونس به بهترین عملکرد هفتگی خود در دو ماه گذشته نزدیک می‌شود. این عملکرد با توجه به سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی عجیب نیست. فدرال رزرو آمریکا با عدم افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر عملا زمینه لازم برای کاهش نرخ بهره سایر بانک‌های مرکزی جهان را فراهم کرده است. بانک مرکزی اندونزی روز پنج‌شنبه نرخ بهره را کاهش داد و استرالیا و نیوزلند نیز اعلام کرده‌اند که به زودی نرخ بهره را کاهش می‌دهند.تازه‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که بهترین فرصت برای خرید طلا در شرایط کنونی کاهش قیمت به کمتر از 1325 تا 1320 دلار خواهد بود.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس لاین، تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1320 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت هر اونس طلا تا 1304 و سپس 1288 دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1345 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1365 دلار و سپس 1400 دلار افزایش خواهد یافت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد