اونس طلا2211.39
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

سکه و دلار هفته را کاهشی آغاز کردند / شکست مرزهای حمایتی دو بازار

روز شنبه، دلار 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 547 تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش تقاضا و حضور نیافتن معامله‌گران سکه در بازار ارز از عوامل موثر در افت دلار بودند.

در اولین روز هفته، دلار از مرز 3 هزار و 550 تومان و سکه از مرز یک میلیون و 120 هزار تومان به پایین کشیده شد. روز شنبه، دلار 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 547 تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش تقاضا و حضور نیافتن معامله‌گران سکه در بازار ارز از عوامل موثر در افت دلار بودند. روز جمعه، بهای اونس در بازارهای جهانی تا قیمت هزار و 328 دلار افت کرد، ولی در اولین روز هفته، معامله‌گران سکه برای خنثی کردن اثر این کاهش مداخله‌ای در بازار ارز نکردند. این موضوع موجب شد که اثر کاهشی طلای جهانی به‌طور آشکاری در قیمت سکه انعکاس پیدا کند.

در بیستمین روز شهریورماه، سکه طلا تحت‌تاثیر افت اونس با کاهش 10هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان رسید. این بیشترین میزان کاهش روزانه از 16مرداد بود و موجب شد که سکه به کمترین قیمت از تاریخ 13 شهریور برسد. فعالان بازار، حضور نیافتن معامله‌گران سکه در بازار ارز را به دو موضوع نسبت دادند: اول، جو کاهشی و حامی فروش در بازار ارز و دوم، تطبیق نسبی معامله‌گران با قیمت اونس در معاملات پشت خطی انتهای هفته.

شکست آسان مرزی

شاخص ارزی که هفته گذشته در برابر شکسته شدن مرز 3 هزار و 550 تومان مقاومت زیادی از خود نشان داده بود، در اولین روز هفته جاری، به آسانی مرز یاد شده را از دست داد. روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 551 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. با وجود این، قیمت به سرعت در همان ابتدای روز از مرز 3هزار و 550تومان پایین آمد و دیگر نتوانست تا انتهای روز به بالای میانه کانال 3 هزار و 500تومان بازگردد. روز گذشته، قیمت دلار از ساعت 11 و نیم ظهر تا 3 بعدازظهر در دامنه محدود 3 هزار و 545 تا 3هزار و 549 تومان نوسان کرد و سرانجام چنانکه اشاره شد با قیمت 3 هزار و 547 تومان به کار خود پایان داد.

به گفته فعالان، در اولین روز هفته تقاضا و خریدار چندانی در بازار حضور نداشت و حتی می‌توان گفت که هیچ عامل افزایشی در بازار وجود نداشت. به‌عنوان مثال، روز شنبه، نرخ حواله درهم تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکرد و تقاضایی از بازار کشورهای همسایه نیز به بازار داخلی نرسید. برخی از فعالان اعتقاد داشتند، بالا نبودن ارزش دلار در کشورهای همسایه و در نتیجه خارج نشدن دلار از بازار داخلی یکی از عواملی بود که در کاهش قیمت اثرگذار بود.

عامل مهم دیگری که در نوسانات کاهشی بازار ارز موثر بود، حضور نیافتن معامله‌گران سکه در این بازار بود. به‌طور سنتی، سکه‌بازان به هنگام کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی تلاش می‌کنند با ورود به بازار ارز و خرید دلار، قیمت‌های بازار خود را مدیریت کنند. با این حال، روز شنبه این اتفاق رخ نداد. به گفته برخی حاضران در بازار، جو کاهشی در بازار ارز به اندازه‌ای بود که موجب شد سکه‌بازان در معاملات دلار مداخله‌ای نکنند.

این در حالی است که برخی دیگر اعتقاد دارند که روند کاهشی طلای جهانی از ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه در بازار داخلی اثرگذار بوده است. به گفته آنها، سکه‌بازان از همان انتهای روز پنج‌شنبه سعی کردند در معاملات پشت خطی خود را با کاهش بهای اونس تطبیق دهند، در نتیجه نیازی نداشتند که روز شنبه در بازار دلار مداخله‌ای کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد