اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
ضعف آمار اشتغال آمریکا و تقویت پوند، شاخص دلار را کاهش داد

محرک دلاری رشد طلا و نفت

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس دنیای اقتصاد روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌ است. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

سوخت بی‌کیفیت برای رشد پالایشی‌ها

رشد قیمتی نمادهای بزرگ به خصوص سهام پالایشی رشد اندک 13 واحدی شاخص کل را به دنبال داشت. ممکن است بازار با نگاه مثبت به رشد روز گذشته قیمت نفت در بازار جهانی به استقبال سهام پالایشی رفته باشد. با این حال به نظر می‌رسد انتشار اخباری مبنی بر اعتراض شرکت‌های پالایشی به نرخ‌گذاری محصولات عامل اصلی رشد سهام این گروه بوده است. مشابه این موضوع را در ریزش قیمتی سهام پالایشی در پایان سال 93 و صعودهای عجیب این نمادها در آغاز 94 شاهد بودیم. در حالی‌که اعتراضات زیادی نسبت به نرخ‌گذاری محصولات وجود داشت، اما پافشاری بر نرخ‌های اعلامی افت شدید سودآوری و به دنبال آن قیمت سهام را برای این گروه به دنبال داشت. در شرایط کنونی نیز وزیر نفت قیمت‌ها را به تفکیک کیفیت محصول اعلام کرده که عقب‌نشینی از این فرمول‌ها بعید به نظر می‌رسد.

بازار ارز

فشار بازارسازان بر ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 3550 تومان معامله شد. از شنبه گذشته افت قیمت سکه همراه با طلای جهانی باعث شد که نرخ دلار پس از مدت‌ها از روند کم‌نوسان خود خارج شود و در مسیر صعودی قرار گیرد. در این میان حضور کمرنگ صرافی بانک‌ها به‌عنوان بازارسازان ارزی نیز به کمک رشد نرخ دلار آمد. در ماه‌های گذشته تقویت سمت عرضه از سوی این صرافی‌ها مانع از رشد نرخ دلار شده بود. دیروز اما بار دیگر بازارسازان در بازار ارز عرض اندام کردند. به این ترتیب با فروش دلار در نرخ‌هایی کمتر از نرخ‌های موجود در بازار، این صرافی‌ها به دنبال کنترل نرخ دلار برآمدند. ممکن است دلار رشدهای اندکی را در روزهای آتی به ثبت برساند، اما سیاست حاکم بر این بازار علاقه‌ای به نوسانات شدید به خصوص در جهت صعودی ندارد.

بازار سکه

تضعیف خوش‌بینی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در شرایط رشد اندک اونس طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. روز جمعه با اینکه آمار اشتغال آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها بود(عامل حمایت از طلا) اما رشد اونس طلا محدود بود. روز گذشته نیز با وجود تداوم افت شاخص دلار، اما همچنان کاهش تقاضای محافظه‌کارانه (با رشد بازارهای سهام) رشد طلا را محدود کرد. در بازار ارز نیز با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها پس از 8 روز معاملاتی شاهد افت دلار به سطح 3550 تومانی بودیم. عدم حمایت سطح 3550 تومانی از دلار خوش‌بینی معامله‌گران به حمایت دلار از سکه را تضعیف کرد. بنابراین این عامل در کنار رشد محدود اونس طلا باعث کاهش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

رشد اندک طلا در تقابل عوامل

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1326 دلار معامله ‌شد. روز گذشته افت شاخص دلار عامل حمایت از طلای جهانی شد. اما رشد بازارهای سهام رشد طلا را محدود کرد. آمار خرید مدیران خدمات بریتانیا در آگوست بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و رکورد بیشترین رشد ماهانه(از کف 7‌ساله در جولای) را ثبت کرد. بنابراین خوش‌بینی‌ها به وضعیت اقتصادی مناسب بریتانیا با حمایت از پوند عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنین آمار نامناسب اشتغال آمریکا نیز عامل فشار بر شاخص دلار شد. بنابراین با کاهش چشم انداز افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت بازارهای سهام با رشد همراه شدند. (شاخص بازار سهام اقتصادهای نوظهور بیشترین رشد در 8 هفته را ثبت کرد) امری که مقاومت سطح 1330 دلاری را رقم زد. همچنان روند افزایش نرخ بهره مورد توجه معامله‌گران طلا است که نشست 20-21 سپتامبر تصویر روشن تری ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

تداوم نوسان اندک «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 1/ 1 درصدی همراه شدند. پس از افت 10 درصدی «تسه»ها در دو هفته اخیر، از ابتدای هفته جاری شاهد نوسان اندک قیمت اوراق زیر سطح 90 هزار تومانی هستیم. در شرایط کنونی چشم انداز رشد تقاضا و خروج تدریجی مسکن از رکود عامل حمایت از اوراق است. اما در هفته‌های اخیر نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن (تابستان) و تقویت سمت عرضه با تمدید مهلت اعتبار اوراق به مدت 6 ماه و امکان ارائه وام از طریق اوراق توسط سایر بانک‌ها در کنار کاهش نرخ سود حساب ویژه (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) بر «تسه»ها فشار آوردند. کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) نیز عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران برای خرید اوراق (با توجه به نرخ سود واقعی 7/ 22 درصدی) است.

بازار نفت

خوش‌بینی نفت به توافق

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 45 دلار معامله ‌شد. روز گذشته تقویت خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی و افت شاخص دلار با آمارهای نامناسب اشتغال آمریکا از نفت حمایت کردند. در حاشیه نشست گروه 20 در چین، عربستان و روسیه قرار است پیام مشترکی در مورد همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی صادر کنند. روز گذشته نماینده عربستان سعودی در حاشیه همین نشست به وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که همکاری این دو کشور بازار نفت را منتفع خواهد کرد. احتمال شرکت روسیه در نشست غیررسمی اوپک نیز وجود دارد. وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد طرح فریز نفتی می‌تواند باعث ثبات بازار نفت شود. با این وجود، با توجه به سطح بالای تولیدکنونی، موسسه مورگان استنلی اعلام کرد اثرات این توافق بر بازار نفت در کوتاه‌مدت مثبت، اما در میان‌مدت منفی خواهد بود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد