اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تداوم تناقض طلایی

اونس طلا، اولین هفته کاری کامل سپتامبر را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد، امری که با توجه به انتشار داده‌های بد از بازار کار آمریکا در آخرین روز هفته گذشته، عجیب نبود. با این همه، عوامل جمعه دو هفته پیش نیز به اثرگذاری خود ادامه می‌دهند.

جمعه دو هفته پیش، حمایت اعضای ارشد بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک، دور تازه‌ای از فشار را بر فلز زرد آغاز کرد. با این همه، جمعه هفته گذشته، آمار بدتر از انتظاری که دولت ایالات‌متحده در گزارش اشتغال‌زایی ماه آگوست منتشر کرد، روند و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را تحت‌تاثیر قرار داد.

در ابتدای هفته جدید، معامله‌گران به دو موضوع دیگر نیز توجه داشتند. از سویی وضعیت بازارهای جهانی سهام به‌عنوان عامل کاهشی در بازار طلا کار می‌کند و از سوی دیگر، هشدارهای داده شده در نشست گروه بیست در چین، کمی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داد. صبح دوشنبه، بهای نفت خام برای دومین جلسه پیاپی، 3 درصد رشد کرد تا بازارهای سهام نیز با کاهش نگرانی‌ها درباره تورم معکوس، بیشترین رشد روزانه خود را در یک ماه گذشته تجربه کنند. افت روز گذشته دلار هم اولا ناشی از داده‌های گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه و دوما به‌دلیل اشاره نکردن رئیس بانک مرکزی ژاپن به تسهیل بیشتر پولی در این کشور در سخنرانی تازه خود بود.

شروع هفته

اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1325 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه تحت‌تاثیر داده‌های اخیر و افت دلار، رشد را تجربه کرد. با این همه، آسیب فنی و بنیادینی که اواخر ماه گذشته میلادی به طلا وارد شد، پتانسیل قدرت‌نمایی قابل‌توجه را از اونس گرفت. روز گذشته، تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت روز کارگر هم در کاهش حجم معاملات و در نتیجه نوسان‌ها، موثر بود. قیمتی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه برای اونس ثبت شد، 1326 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته جدید رقم خورده باشد. اونس در حالی صبح دوشنبه تحت‌تاثیر داده‌های متناقض دو جمعه گذشته بود که با وجود انتشار داده‌های بد از بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، هنوز احتمال انقباض بیشتر پولی از سوی فدرال رزرو وجود دارد. نشست آتی فدرال رزرو آمریکا قرار است 20 و 21 سپتامبر برگزار شود و این در حالی است که بانکداران بزرگ وال‌استریت پیش‌بینی کرده‌اند که فدرال رزرو تا پایان سال 2016 دست کم یک بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر 2015 برای نخستین بار در 10 سال پیش از آن، نرخ بهره را افزایش داد، ولی در سال جاری میلادی، برای انقباض بیشتر پولی گرفتار تردید شد. اونس در حالی هفته جدید را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز از امید کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد به طلا خبر می‌دهند. در نظرسنجی تازه کیتکو از کارشناسان، 13 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 62 درصد، افزایش و تنها 2 نفر معادل 15 درصد پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 23 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 1091 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 626 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 311 نفر معادل 29 درصد، کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. 154 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

بعد از دوشنبه

به‌نظر می‌رسد با بازگشت دوباره معامله‌گران آمریکا به بازار جهانی، حجم و نوسان قیمت‌ها افزایش یابد. با این همه، تناقض موجود دست کم برای حدود دو هفته پابرجا خواهد بود. البته سیاست پولی دیگر بانک‌های مرکزی عمده نیز بر روند بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود.تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بیشتر تحت‌تاثیر نتایج نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا خواهد بود.

به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا مهم‌ترین عامل کوتاه‌مدت موثر بر بهای جهانی طلا خواهد بود. این نشست پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش انتشار آمارهای اشتغال آمریکا موجب شده است تا گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی نشست‌های آینده با کاهش روبه‌رو شود. مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا نیز بارها اعلام کرده‌اند که هر گونه تصمیم‌گیری درخصوص افزایش نرخ بهره، بستگی زیادی به آمارهای اقتصادی این کشور خواهد داشت. نظرسنجی جدید اینوستینگ نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر به کمتر از 21 درصد رسیده است. با این همه، این رقم برای نشست دسامبر به بیش از 50 درصد رسیده است. مقام‌های بانک مرکزی اروپا هم در نشست مهم خود در روز پنج‌شنبه درخصوص اجرای سیاست‌های محرک پولی بیشتر به منظور افزایش نرخ تورم و حمایت از رشد و رونق اقتصادی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

پیش از سپتامبر

در صورتی که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست سپتامبر دست به افزایش نرخ‌های بهره بزند- امری که تا حدی دور از ذهن است- دلار تقویت و طلا تضعیف خواهد شد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، روندهای معکوسی شکل خواهد گرفت. با این همه، روند طولانی‌مدت بستگی به لحن بیانیه کمیته خواهد داشت. اگر این تصور شکل بگیرد که نشست دسامبر تاییدکننده انقباض پولی خواهد بود، بازارها شروع به تطبیق خود با این احتمال خواهند کرد. مساله این است که رشد 25 درصدی فلز زرد از ابتدای سال 2016 باعث می‌شود که زمینه فنی رشد بیشتر طلا فراهم باشد و سیاست‌های تسهیلی بانک‌های مرکزی عمده نیز از طلا حمایت می‌کند. با این همه فشار بنیادین احیای اقتصاد آمریکا همچنان اثرگذار خواهد بود.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که مهم‌ترین عامل واقعی برای افزایش قیمت فلزات گرانبها در سال 2016 میلادی، نااطمینانی و نگرانی‌های موجود در بازارهای بین‌المللی و بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای مختلف است. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، نگرانی و نااطمینانی نسبت به سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان نیز عامل مهمی در افزایش تقاضا برای طلا و سایر فلزات گرانبها بوده است.

به‌نظر می‌رسد نخستین عامل موثر از دیدگاه تحلیلگران اقتصادی بر افزایش قیمت طلا، سیاست نرخ بهره منفی از سوی بانک‌های مرکزی بوده است. حدود 500 میلیون نفر از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نرخ بهره منفی دارند که 25 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. کسی به درستی نمی‌داند که اجرای سیاست‌های نرخ بهره منفی در این کشورها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. عامل مهم دومی که بر افزایش قیمت طلا موثر بوده، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ و کلینتون همچنان رقابت نزدیک و شانه به شانه‌ای دارند. نااطمینانی نسبت به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته است. واقعا مشخص نیست که تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر بازارهای بین‌المللی چه خواهد بود. عامل سوم موثر بر افزایش قیمت طلا این است که هنوز معلوم نیست فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را تا پایان امسال افزایش خواهد داد یا نه.

این نااطمینانی نسبت به وضعیت نرخ بهره آمریکا نیز بر افزایش قیمت طلا بسیار موثر بوده است. آمارهای اشتغال آمریکا نیز که در ماه آگوست منتشر شده این وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. فدرال رزرو در نشست دسامبر 2015 نرخ بهره را برای نخستین بار در 10 سال گذشته افزایش داده است. عامل چهارم نگرانی‌های مربوط به وقوع رکود اقتصادی در آمریکا پیش از عادی شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو بوده است. هنوز به درستی معلوم نیست که چرخه رشد و رونق اقتصادی آمریکا مجددا چه زمانی متوقف خواهد شد و این کشور با رکود و بحران دیگری روبه‌رو می‌شود. عامل پنجم که تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. هنوز تاثیرات کامل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر بازارهای جهانی نمایان نشده است.عامل ششم نیز بی‌ثباتی‌های سیاسی و ادامه درگیری‌های نظامی در مناطق مختلف جهان به خصوص خاورمیانه است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد