اونس طلا2194.89
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

حس بازار دوباره افزایشی شد / چرخش 180 درجه‌ای فلز زرد

جمعه دو هفته پیش، حمایت مقام‌های ارشد بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک، حس کاهشی به بازار فلز زرد داد، اما جمعه هفته گذشته، داده‌های بدی از بازار کار ایالا‌ت‌متحده منتشر شد که باعث شد احساس معامله‌گران دست کم در کوتاه‌مدت افزایشی شود.

حس بازار طلا 180 درجه چرخش داشته است. جمعه دو هفته پیش، حمایت مقام‌های ارشد بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک، حس کاهشی به بازار فلز زرد داد، اما جمعه هفته گذشته، داده‌های بدی از بازار کار ایالا‌ت‌متحده منتشر شد که باعث شد احساس معامله‌گران دست کم در کوتاه‌مدت افزایشی شود. آخرین نظرسنجی‌های «کیتکو» نشان می‌دهد که اکثر تحلیلگران انتظار افزایش قیمت‌ها در اولین هفته کاری کامل سپتامبر را دارند. بازار جهانی طلا در حالی در این شرایط به‌سر می‌برد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در میانه ماه نهم میلادی نشست مهمی را برگزار خواهد کرد. امروز دوشنبه بازارهای آمریکا به مناسبت روز کارگر تعطیل هستند و پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات از میانه هفته افزایش پیدا کند.

نظرسنجی‌های دوقلو

اونس طلا هفته گذشته با 4/ 0 درصد رشد به بهای 1325 دلار رسید و این درحالی بود که اونس پیش از معکوس شدن روند، به سوی مرز 1300 دلار حرکت می‌کرد. در نظرسنجی تازه کیتکو از کارشناسان، 13 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 62 درصد، افزایش و تنها 2 نفر معادل 15 درصد پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 23 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 1091 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 626 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 311 نفر معادل 29 درصد، کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. 154 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های افزایشی

تحلیلگران افزایشی عمدتا به این نکته اشاره دارند که پیش از انتشار گزارش اشتغال‌زایی در روز جمعه، درباره احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا اغراق شده بود. صحبت‌های رئیس و معاون فدرال رزرو در نشست «جکسون هول» 2016 باعث شده بود که حس بازارهای جهانی این باشد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به‌زودی دست به انقباض بیشتر پولی خواهد زد. اکنون نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به 12 درصد افت کرده است. نظرسنجی‌های قبلی احتمال 24 درصد را مطرح کرده بودند.فیل استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «آر جی او فیوچرز» می‌گوید:‌ «پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی، طلای آتی باید به رشد خود ادامه دهد. با توجه به داده‌های این گزارش، اکنون احتمال افزایش نرخ‌ها در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا مطرح است.»آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» نیز موافق است که گزارش اشتغال‌زایی باعث محتاط‌تر شدن فدرال رزرو خواهد شد و مقام‌های بانکی آمریکا را در مورد افزایش نرخ‌های بهره مردد خواهد کرد.

نظرهای کاهشی و خنثی

با این همه، تمام تحلیلگران نیز تحت‌تاثیر داده‌های گزارش اشتغال‌زایی، افزایشی نشده‌اند. برخی حتی انتظار دارند که بهای فلز زرد در روزهای کاری پیش رو کاهش پیدا کند. رالف پرستون، مدیر موسسه «هریتیج وست فایننشال» می‌گوید: «قیمت 1362 دلار، مرز مقاومتی بسیار عمده‌ای است و این مرز ممکن است تا پایان سال حفظ شود.»

کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» خنثی است و می‌گوید که انتظار نوسان طلا در بازه قیمتی 1310 تا 1340 دلار را دارد، بدون آنکه جهت‌گیری خاصی برای طلا قائل باشد. به این ترتیب بازار در هفته جدید از یکسو تحت‌تاثیر اتفاقات دو هفته پیش و از سوی دیگر تحت‌تاثیر اتفاقات هفته گذشته خواهد بود. جمعه دو هفته پیش، رئیس فدرال‌رزرو گفت که احتمال افزایش نرخ‌های بهره تقویت شده است و معاون او حتی ماه سپتامبر را زمان مناسبی برای انقباض بیشتر پولی در آمریکا دانست.

این موضع‌گیری‌ها که در متن و حاشیه نشست «جکسون هول» انجام شد، فشار قابل‌توجهی بر فلز زرد وارد کرد، اما همه مقام‌های بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده‌اند که تصمیم‌های آینده، مبتنی بر داده خواهند بود و از این رو گزارش جمعه هفته گذشته از بازار کار آمریکا می‌تواند افزایش نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده را دوباره به تعویق بیندازد. روز جمعه، دولت آمریکا اعلام کرد که در ماه‌ اوت تنها 151 هزار شغل در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد شده و نرخ بیکاری روی 9/ 4 درصد مانده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد