اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
یک کارشناس اقتصادی:

پیمان‌های پولی دو جانبه اثرات منفی «تسعیر ارز» بر اقتصاد ملی را کاهش می‌دهد

راه حل پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه گزینه بی‌بدیلی برای «تسعیر» و یا به عبارت دیگر«بازی با نرخ ارز» است که چون تحمیل تورم و افت قدرت خرید عموم مردم را در پی دارد عملی غیر شرعی نیز محسوب می‌شود.

عبدالمجید شیخی، درباره پیمان پولی دوجانبه و چند جانبه گفت: پیمان پولی دوجانبه و چند جانبه یکی از طرح‌های خوب برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها در گذشته و حال بوده و هست که متاسفانه نه در دولت قبل و نه دولت فعلی در انجام آن به صورت جدی کار نشده است.

وی افزود: اگر دولت روحانی به جای مذاکره با کشورهای غربی و آمریکا و پذیرش خفت و توهین در مذاکره و برجام که عملا برای کشور منافعی نداشته به سمت ایجاد پیمان‌های پولی با کشورهای دیگر حرکت می‌کرد باعث می‌شد تحریم‌های بیگانگان بر کشور بی‌اثر شده،ایران با تحریم‌ها مشکلی نداشته باشد و به کشورهایی که ایران را تحریم می‌کردند پوزخند زده و به مبادلات تجاری با کشورهای طرف مبادله با ایران بپردازد.

شیخی اضافه کرد: راه حل پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه گزینه بی‌بدیلی برای «تسعیر» و یا به عبارت دیگر«بازی با نرخ ارز» است که چون تحمیل تورم و افت قدرت خرید عموم مردم را در پی دارد عملی غیر شرعی نیز محسوب می‌شود زیرا نوعی دزدی ناخواسته از جیب مردم است.

وی افزود: پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه پول ما را کم کم بین‌المللی می کند و ضمن عدم نیاز به بازی با نرخ آن موجب تقویت قدرت اقتصادی کشور و قدرت خرید مردم می‌شود، اصولاً ارزهای حاکم دربازار مانند یورو و دلار را از اریکه قدرت ساقط و نقش تعیین کننده آنها را محو و وجود آنها را بی‌اعتبار می کند و در این صورت دیگر به بازی با نرخ آنها نیازی نیست.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تشبث و توسل به تسعیر نوعی پذیرش سلطه یورو و دلار و پذیرش سلطه اقتصاد غرب و کشورهای سلطه‌گر بر اقتصاد داخلی ما محسوب می‌شود و این دقیقاً ضد اقتصاد مقاومتی است.

وی اجرای پیمان پولی را با وجود زمینه‌هایی چون اتحادیه پایاپای آسیایی و پیمان بریکس که کشورهای عضو بدنبال خارج کردن دلار و یورو از مبادلات خود هستند قابل دسترس ارزیابی کرد و گفت: در مجموع ایران می تواند با همکاری با اکثر کشورهای طرف مبادله خود مانند کره، چین، روسیه ، ترکیه و غیره پول کشور را به عنوان یک ارز بین المللی تثبیت کرده و از ریال برای مبادلات خود با سایر کشورها استفاده کند و بدون ترس از تحریم‌ها به بهبود روند تجاری و مبادله با سایر کشورها بپردازد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد