اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
کارشناس طراحی طلا و جواهر عنوان کرد؛

طراحی مغز یک سیستم تولیدی است / دنیا از نمادهای طراحی طلا و جواهر ایران استقبال می کند

سایت طلا: یک کارشناس مطرح طراحی طلا وجواهر ضمن بیان استقبال خوب دیگر کشورها از طرحهای طلا و جواهر ایرانی گفت: طراحی در تولید محصولات طلا و جواهر جایگاه بالایی دارد و اولین حلقه از زنجیر تولید و مغز سیستم تولیدی به حساب می آید.

" سیدمحمد مرتضوی " در گفتگو با سایت طلا با اشاره به استقبال خوب از هنر طراحی طلا و جواهر در کشور گفت: در هر کشوری از اِلِمانهای بومی و تاریخی خود در طراحی طلا و جواهر استفاده می کنند و کشور ما با تاریخ چند هزار ساله و هنر و فرهنگ اصیل نمادهای خوبی برای ارائه در این صنعت داریم.

وی طرحهای ایرانی را دارای رقابت در بازارهای جهانی طلا و جواهر دانست و افزود: خیلی از طرحهای کشورمان مورد استقبال دیگر کشورها قرار گرفته است و بسیاری نیز در مسابقات طراحی جایزه به خود اختصاص داده اند و این نشان می دهد که طرحهای ایرانی جایگاه ویژه ای در بازارهای بین المللی و جهانی داراست.

این طراح جوان طلا و جواهر با اشاره به تغییر رویکردها در زمینه تولید مصنوعات طلا و جواهر کشورمان گفت: با ورود تکنولوژی به کشورمان و دستگاهها و ماشین آلات پیشرفته، سازندگان طلا و جواهر به راحتی می توانند طرح ها و مدل های مدّ نظر خود را براحتی تولید کنند که این موضوع نیاز به طراحی و اهمیت آن را بیشتر کرده است.

مرتضوی با انتقاد از مدلسازی در تولید مصنوعات طلا و جواهر کشورمان اظهار داشت: بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت به جای ایده پردازی و خلق طرح دنبال کپی کردن طرحها هستند، و تا زمانی که خلاقیت در طراحی نباشد این صنعت رشد نخواهد کرد.

وی مشکل اصلی طراحان طلا و جواهر در کشور را نبود قانون مالکیت معنوی اثر(کپی رایت) عنوان کرد و افزود: اکثر مدلهای تولیدی از کارهای خارجی کپی برداری می شود و ویا با خرید ژورنالها همان مدل را کپی می کنند و یا در بهترین حالت تغییرات جزئی در آن ایجاد می کنند به جای این که به طراحی و ایده پردازی کنند، در نتیجه خیلی به طراحان طلا و جواهر توجه نشده و به ایشان بها داده نمی شود.

این طراح طلا و جواهر که دارای جوایز متعدد بین المللی است مشکل بعدی طراحی در این صنف را نبود آموزش آکادمیک دانست و تصریح کرد: برای آموزش طراحی طلا و جواهر کلاسهای کوتاه مدت برگزار می شود ولی خیلی اطلاعت زیادی را در آن به هنرجویان منتقل نمی کنند و امیدواریم در سالهای آینده رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی طلا و جواهر در ایران نهادینه شود و بتوانیم طراحان خوبی را تربیت کنیم.

مرتضوی جایگاه طراحی کشورمان را در جهان خوب توصیف کرد و گفت: در زمینه طراحی ما هنرمندان خوب و با استعدادی داریم که می توانند روی صنعت طلا و جواهر کشورمان تأثیرگذار باشد ولی زمینه تولید هم باید رشد کنیم تا از دیگر کشورها عقب نمانیم.

وی لازمه پیشرفت در زمینه تولید مصنوعات طلا و جواهر را احترام به مالکان خلق اثر دانست و تأکید کرد: این معضل بزرگی است که خیلی از شرکتهای تولیدی داخلی ما از تولیدات داخلی کپی می کنند ما باید بتوانیم به مجموعه هایی که اثری را خلق می کنند احترام بگذاریم و فرقی هم نمی کند چه داخلی باشد و چه خارجی، و این اولین قدم پیشرفت است.

این هنرمند طراح که کتاب طراحی طلا و جواهر را تألیف کرده است حمایت از طراحان این صنف را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: اتحادیه ها و انجمن ها، خیلی نتوانسته اند از طراحان به عنوان بخشی از بدنه این صنف و صنعت حمایت کنند، همکنون دو هزار طراح طلا و جواهر در کشور وجود دارد که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در این صنعت مشغول هستند ولی هیچ نهادی آنان را تحت پوشش قرار نداده و از ظرفیت آنها به طور کامل استفاده نکرده است.

مرتضوی برگزاری مسابقات و همایشهای طراحی طلا و جواهر را در رشد این بخش تأثیرگذار دانست و در گفتگو با سایت طلااعلام کرد: نمایشگاههای سالانه و وردشاپها باعث رقابت پذیری طراحان شده و در این مسابقات طراحان نمونه معرفی و اثر آنان خریداری می گردد، ضمن اینکه طراحان نیز به استخدام شرکتهای تولیدی در می آیند، ولی غیر از دو همایش در کشور هیچ برنامه ای در این زمینه به ویژه در تهران برگزار نشده است.

وی استقبال از رشته طراحی طلا و جواهر را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایران جزء پرمصرف ترین کشورهای در زمینه مصنوعات طلا و جواهراست و باید تولید هم بالا باشد، و با توجه به اینکه تولید مصنوعات طلای کشورمان بالا نیست، بغضاً قاچاق اتفاق می افتد، که در این بین حمایت دولت از این صنف در جهت تولید بیشتر بسیار مهم است.

این فعال عرصه طراحی طلا و جواهر با توصیف طراحی به عنوان مغز سیستم تولید و اولین زنجیره در ساخت طلا و جواهر تصریح کرد: امیدواریم با حمایت دولت و کمک همه اهالی این صنف تولید مصنوعات طلا رشد یافته و تولیدکنندگان با بکار گرفتن طراحان طلا و جواهر زمینه جهانی شدن کشورمان در این صنعت را فراهم سازند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد