اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

کارشناسان امیدی به رشد کوتاه‌مدت طلا ندارند / تغییر کانون تمرکز در بازار طلا

موضع‌گیری هفته گذشته رئیس فدرال رزرو آمریکا که باعث افت ارزش طلا شد، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان حرفه‌ای را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است.

آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران نشان می‌دهد که عمده صاحب‌نظران بازار فلز زرد در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها در هفته جدید کاری هستند. با این همه برآیند نظر سرمایه‌گذاران خرد باز هم افزایشی است. این اختلاف در حالی شکل گرفته که با پایان نشست «جکسون هول» در جمعه گذشته، تمرکز حاضران و ناظران بازار به سوی گزارش اشتغالزایی آمریکا جلب شده که جمعه این هفته منتشر خواهد شد.

اونس طلا از ابتدای هفته گذشته تحت‌تاثیر امکان اشاره جنت یلن به تقویت احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا با افت روبه‌رو شد و در نهایت با 5/ 1 درصد سقوط روی قیمت 1320 دلار ایستاد. روز جمعه، رئیس موثرترین بانک مرکزی دنیا در نشست «جکسون هول» 2016 با اشاره به بهبود وضعیت بازار کار و ثبات قیمت‌ها گفت که شرایط برای انقباض پولی از سوی فدرال رزرو مهیا شده است. معاون او، استنلی فیشر نیز با تکرار همین مواضع گفت که حتی ماه سپتامبر می‌تواند زمان مناسبی برای این اقدام باشد. اشاره مقامات بانک مرکزی آمریکا به تدریجی بودن روند انقباض در مقطعی باعث جهش بهای اونس تا محدوده 1340 دلار شد، اما در نهایت احتمال انقباض پولی بود که بر دیگر عوامل غالب شد و اونس را به ابتدای محدوده 1320 دلار برد. روند پرافت‌و‌خیز روز جمعه، پیش‌بینی روند آخرین روزهای آگوست و نخستین روزهای سپتامبر را دشوار کرده است. هفته گذشته، آخرین هفته کاری کامل آگوست بود. هشتمین ماه میلادی، چهارشنبه این هفته پایان خواهد گرفت تا روزهای پنج‌شنبه و جمعه، روزهای اول و دوم سپتامبر باشند. روز دوم سپتامبر، روز مهمی برای بازارها است؛ چراکه گزارش اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه هشتم منتشر خواهد شد.

نظرسنجی‌های دوقلو

در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از تحلیلگران، 13 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 6 نفر معادل 46 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش و 5نفر معادل 39 درصد، افزایش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید که از امروز آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 2 کارشناس معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

اما در نظرسنجی از مخاطبان که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 1060 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 606 نفر معادل 57درصد، افزایش و 296 نفر معادل 28 درصد، کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند و 158 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های حرفه‌ای

بیشتر تحلیلگران موافقند از آنجا که فعلا فدرال رزرو از کانون توجه خارج شده، تمرکز معامله‌گران به داده‌های اقتصادی ایالات متحده و همچنین نوسان‌های شاخص دلار جلب خواهد شد. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» می‌گوید: «هفته گذشته آسیب فنی زیادی به طلا وارد و روند دو هفته قبل از آن وارونه شد. با آنکه در مقطعی از روز جمعه قیمت طلا بالا رفت، از دست رفتن شتاب، بازار را کاهشی کرده است.» او می‌افزاید: «نوسان بهای طلا در این هفته به این بستگی خواهد داشت که داده‌های شاخص مدیران خرید و اشتغالزایی از افزایش نرخ‌های بهره در ماه سپتامبر حمایت کنند یا نه.» رالف پرستون، مدیر موسسه «هریتیج وست فایننشال» هم انتظار کاهش قیمت‌ها را در روزهای پیش رو دارد. او به این نکته اشاره می‌کند که تا وقتی اونس در بازه 1315 تا 1369 دلار نوسان کند، از افت 50 دلاری آن متعجب نخواهد شد. او می‌گوید: «انتظار دارم اونس به زیر مرز 1315 دلار برود، روندی که حرکت به سوی مرز 1275 دلار را آغاز خواهد کرد.»

اما یکی از تحلیلگرانی که انتظار کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت دارد، نظرش درباره روند درازمدت همچنان افزایشی است. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید:‌ «دلار قوی مانع رشد قیمت طلا است، اما واگرایی سیاست پولی میان ایالات متحده و دیگر بانک‌های مرکزی جهان باعث می‌شود اونس از کف 1300 دلاری پایین تر نیاید.» او می‌افزاید: «نرخ‌های بهره منفی پیرامون جهان باید تقاضا برای طلا را بالا نگه دارد. این باعث می‌شود اونس 1400 دلاری در سال 2016 همچنان در چشم‌انداز باشد.» بیکر هم اشاره می‌کند که با پایان نشست جکسون هول، بر «بانک ژاپن» متمرکز شده است. بانک مرکزی ژاپن ممکن است در واکنش به تقویت ین، اقدامات انبساطی تازه‌ای انجام دهد که به نفع طلا تمام خواهد شد.

اما برخی از کارشناسان هم درباره روند کوتاه‌مدت،‌ افزایشی هستند. آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منیجمنت» می‌گوید بدون توجه به اینکه فدرال رزرو در سال جاری میلادی نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد یا نه، در انتظار افزایش نرخ طلا است. او متذکر می‌شود: «فدرال رزرو- چنان که سخنرانی روز جمعه جنت یلن نشان می‌دهد- می‌خواهد نرخ‌های بهره را افزایش دهد، اما بسیاری از جمله یلن، محتاط هستند و به نظر پیش از اقدام، در انتظار شرایط بی نقص خواهند بود.» این کارشناس اضافه می‌کند: «تیترها منفی بودند اما سخنرانی یلن در کل محتاطانه بود. معاون او فیشر در تلاش است موضوع را پیش ببرد و بنابراین ما امسال شاهد یک افزایش نرخ خواهیم بود، اما یک افزایش جزئی در نرخ بهره وجوه فدرال مانع روند افزایشی طلا نخواهد بود.»

خرید بانک‌های مرکزی

در شرایطی که طلا ممکن است در درازمدت به هر سویی برود، بانک‌های مرکزی جهان همچنان خریداران بزرگ طلا هستند اما آمارها نشان می‌دهد روند خرید آنها آهسته شده است. تحلیلگران شرکت مکواری در یادداشتی پژوهشی نوشتند که بانک‌های مرکزی جهان در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۶۶ تن طلا خریدند و ۲۲تن طلا فروختند که میزان خرید خالص آنها را به ۱۴۴ تن رساند. به گزاش «ایسنا» این رقم در مقایسه با میزان خریدی که بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ انجام دادند، تغییر چندانی نداشته است، اما کمتر از ۱۷۹ تن طلایی بود که در سال ۲۰۱۵ خریداری کردند. به گفته ماتیو ترنر، تحلیلگر ارشد مکواری، همچنان علاقه‌ای به فروش وجود ندارد، اما به‌جز چین و روسیه، میزان خرید بانک‌های مرکزی کمتر شده است.

در این بین خرید طلای ونزوئلا هشداردهنده است. این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی و بدهی، برای تهیه نقدینگی به فروش ذخایر طلایش اقدام کرده و میزان ذخایرش را به رکورد پایینی رسانده است. ذخایر ونزوئلا در نیمه اول سال ۲۰۱۶ به میزان ۷۹ تن و در سال ۲۰۱۵ به میزان ۵۹ تن کاهش یافت و این کاهش باعث شد مجموع خرید بانک‌های مرکزی به میزان قابل توجهی کمتر شود. به گفته تحلیلگران، بانک‌های مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۱۶ در بازار طلا همچنان خریدار ماندند با این همه کاهش ذخایر طلای ونزوئلا عامل منفی تاثیرگذار بر آمار کلی بود. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۴ درصد رشد کرده و رشد بیشتر این فلز ارزشمند، بانک‌های مرکزی بیشتری را به خرید ترغیب می‌کند. براساس گزارش بیزنس استاندارد، بانک‌های مرکزی برای متنوع کردن ذخایرشان طلا خریداری می‌کنند و به همین دلیل بانک‌های مرکزی ذخایر طلای بالایی دارند. سرمایه‌گذاران برای ارزیابی وضعیت بازار، همواره خرید و فروش بانک‌های مرکزی را رصد می‌کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد