اونس طلا2207.09
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
سیاست‌گذار ارزی در برابر سفته‌بازان قدرت‌نمایی کرد

حراج دلار با نرخ بازار

روز یکشنبه، بازارساز ارزی قدرت‌نمایی کرد تا روند افزایشی دلار قطع شود. شاخص بازار ارز که روز شنبه از مرز 3 هزار و 550 تومان عبور کرده بود، در دومین روز هفته با کاهش 2 تومانی به قیمت 3 هزار و 552 تومان رسید.

به گفته فعالان، عرضه بازارساز ارزی مهم‌ترین عاملی بود که تحرکات معامله‌گران غیررسمی را مغلوب کرد. به گفته آنها، روز یکشنبه به بازیگران رسمی بازار اعلام شد که می‌توانند برای خرید ارز به چند صرافی بانکی مراجعه کنند. البته صرافی‌های مذکور در روزهای گذشته نیز اقدام به عرضه ارز کرده بودند، ولی روز یکشنبه، از یکسو خبر عرضه ارز برجسته‌تر شد و از سوی دیگر میزان تزریق بالاتر رفت.

نکته قابل‌توجه این است که نرخ خرید ارز از صرافی‌های بانکی تفاوت چندانی با قیمت بازار نداشت؛ بنابراین چندان نمی‌توانست زمینه ایجاد رانت را فراهم کند. نتیجه عرضه ارز با نرخ نزدیک به قیمت بازار از سوی صرافی‌های بانکی، تغییر مسیر دلار و شکست تحرکات معامله‌گران ارزی بود. برخلاف افت قیمت دلار، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت را تجربه کرد و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، بالا رفتن جزئی تقاضا در بازار سکه مهم‌ترین عاملی بود که به رشد خفیف آن کمک کرد. به گفته یکی از فعالان، مقاومت معامله‌گران در آستانه کانال یک میلیون و 110 هزار تومان یکی از مهم‌ترین عواملی بود که به رشد جزئی کمک کرد.

برگشت از سقف

در دومین روز هفته، دلار به محدوده 3 هزار و 560 تومان نزدیک شد، ولی نه‌تنها نتوانست از آن عبور کند، بلکه به ابتدای محدوده 3هزار و 550 تومان عقب‌نشینی کرد. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 554 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز شنبه نداشت. در ادامه روز، قیمت این ارز به سرعت در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا قیمت 3 هزار و 558تومان بالا رفت، با این حال پس از برخورد به این نقطه، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت دلار حدود ساعت یک بعدازظهر حتی از مرز 3هزار و 550 تومان پایین‌تر رفت، ولی سرانجام با مقاومت معامله‌گران ارزی توانست از کف روزانه بالا بیاید و سرانجام با قیمت 3 هزار و 552 تومان به کار خود پایان دهد. این نرخ فروش 2 تومان پایین‌تر از روز شنبه بود و کمی انتظارات افزایشی بازار را تعدیل کرد. البته باید خاطرنشان کرد که تعداد معامله‌گران ارزی در بازار روز یکشنبه بالاتر بود و به‌تبع آن، میزان حجم معاملات آتی نیز سیر صعودی به خود گرفته بود. این موضوع موجب شده است که دامنه نوسانات بازار نسبت به روزهای انتهایی مردادماه افزایش پیدا کند.

افزایش حجم عرضه

به گفته فعالان، عرضه ارز از سوی بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را در روز یکشنبه کاهش داد. به اعتقاد حاضران در بازار، بالا رفتن حجم ارز موجود در بازار موجب شد که معامله‌گران فردایی ترجیح دهند از موقعیت خرید خارج و بیشتر فروشنده شوند. البته در این میان، تعداد خالی‌فروشان ارزی نیز در بازار بالا رفته بود. این در حالی بود که برخی دیگر از فعالان اعتقاد داشتند که در شرایط فعلی بازار خالی‌فروشی گزینه مناسبی برای کسب سود نیست. به گفته این دسته، شرایط بازار به‌گونه‌ای است که هر لحظه امکان بازگشت قیمت وجود دارد و بالا آمدن قیمت می‌تواند خالی‌فروشان ارزی را دچار ضرر کند.

کاهشی شدن انتظارات؟

به‌طور کلی انتظارات معامله‌گران ارزی در رابطه با آینده قیمت دلار را می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد؛ دسته اول افرادی بودند که اعتقاد داشتند در ادامه شهریورماه قیمت به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد و حتی خواهد توانست سطوح قیمتی تازه‌ای را فتح کند. این دسته از معامله‌گران بیشتر به افزایش تقاضا امید دارند. به گفته آنها، ورود تقاضای فصلی مسافرتی در کنار افزایش تقاضای تجاری دو عاملی هستند که قیمت را تحریک خواهند کرد. در مقابل دسته دوم اعتقاد دارند، بازار ارز در ادامه شهریورماه نوسان خاصی را تجربه نخواهد کرد و روند کم‌نوسانی که در گذشته وجود داشت، ادامه پیدا خواهد کرد. این دسته، بیشتر اعتقاد دارند که بازارساز ارزی مدیریت بازار را در دست دارد و اجازه نخواهد داد که دامنه نوسانات افزایش پیدا کند. نمونه مدیریت بازارساز را می‌توان در روز یکشنبه مشاهده کرد. به گفته یکی از حاضران بازار، روز یکشنبه از سوی چند صرافی بانکی اعلام شد که هر بازیگر رسمی که تمایل به خرید ارز دارد، می‌تواند به آنها مراجعه کند. انتشار این خبر در بازار موجب شد که معامله‌گران ارزی تمایل بیشتری به فروش ارز پیدا کنند. در ادامه روز، حجم ارز موجود در بازار تا اندازه‌ای بالا رفت که قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. با این حال، به نظر می‌رسد که بخشی از معامله‌گران غیررسمی در برابرکاهش قیمت تا حد زیادی مقاومت کردند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد