اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
یک کارشناس طلا؛

طراحان طلا هم از نبود کپی‌رایت به ستوه آمدند/ هزینه ثبت طرح‌ها بالاست

برازنده درباره رعایت قانون کپی‌رایت در هنر طراحی طلا گفت: باتوجه به اینکه قانون کپی‌رایت وجود ندارد متاسفانه کپی‌کاری زیاد انجام می‌شود. گاهی ثبت صنعتی طرح هم انجام می‌شود اما از آنجا که تعداد مدل‌ها زیاد و هزینه ثبت بالاست، کمتر طرحی ثبت می‌شود.

طلا از گذشته‌های بسیار دور، به ‌دلیل جلای زیبا، مقاومت بالا در مقابل اکسیداسیون، شکل‌پذیری خوب و کمیابی، مورد توجه بشر بوده است. این فلز مهمترین استاندارد پولی جهان است و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلا، ذخایر پولی بین‌المللی است. همچنین از قدیم‌الایام در خانواده‌ها به عنوان یک پس‌انداز غیر ریالی به‌شمار آمده است. امروز باتوجه به افزایش روز‌افزون قیمت جهانی طلا، این کالا همچنان ارزش بالایی دارد اما آنچه بیش از پیش آن را با ارزش‌تر و گرانبهاتر کرده؛ طرح‌های متنوع و جدیدی‌ست که هنرمندان طلاساز با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته روی آن خلق می‌کنند.

اگرچه کشور ایتالیا در طراحی طلا و جواهر حرف اول را می‌زند اما ایران نیز در سال‌های اخیر از این قافله عقب‌نمانده و به گفته کارشناسان در منطقه با فاصله کمی در رقابت با کشور ترکیه قرار دارد.

بهزاد برازنده با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که بازار طلا از حالت سنتی گذشته خارج شده، اظهار کرد: با تغییر سلیقه مردم تقاضای استفاده از طرح‌های نوین در طلا جایگزین بازار سنتی شده است.

او با بیان اینکه ما هنوز در ابتدای راه هستیم، افزود: طراحی طلا در کشور ما خیلی پیشرفته نیست و نقص‌های زیادی دارد البته تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

برازنده به طرح‌های زیورآلات به‌جا مانده از ایران باستان اشاره کرد و گفت: این هنر از قدیم‌الایام به اشکال مختلف در کشور ما وجود داشته، امروز نیز برخی از کارخانه‌های طلاسازی از طراحی‌های نوین استفاده می‌کنند اما معتقدم بیش از این باید به طراحی طلا بها داده شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا طراحی طلا در ایران قابل مقایسه با این هنر در ترکیه و دبی هست یا خیر، توضیح داد: در مقایسه با دبی معتقدم آنها تولیدات خاصی ندارند و بیشتر وارداتی است اما ترک‌ها در این هنر بسیار پیشرفت کرده‌اند و بهای زیادی نیز به آن می‌دهند البته درست است که ما نسبت به ترک‌ها در طراحی طلا فاصله داریم اما این فاصله زیاد نیست.

او خاطرنشان شد: درست است که در شروع کار طرحی که در ذهن طراح است باید روی کاغذ بیاید اما ماشین‌آلاتی که در حال حاضر برای ساخت طلا استفاده می‌شود؛ می‌طلبد‌ که طراحی توسط کامپیوتر انجام شود و دستور آن به دستگاه داده شود. درواقع به دلیل دقت و کیفیت بیشتر کار؛ شرکت‌های طلاسازی ترجیح می‌دهند از طراحی‌های کامپیوتری استفاده کنند.

برازنده با بیان اینکه طراحی طلا روی قیمت آن تاثیر دارد، اظهار کرد: هر قدر طرح پیچیده‌تر و مراحل سخت‌تری برای تولید داشته باشد؛ در نتیجه هزینه بیشتری صرف تولید می‌شود. از همین رو در زیورآلاتی که طراحی شده‌اند معیار قیمت فقط وزن طلا نیست بلکه طراحی آن نیز موثر است.

برازنده درباره رعایت قانون کپی‌رایت در این هنر گفت: باتوجه به اینکه قانون کپی‌رایت وجود ندارد متاسفانه کپی‌کاری زیاد انجام می‌شود. البته ثبت صنعتی و ثبت طرح هم گاهی اوقات انجام می‌شود اما از آنجا که تعداد مدل‌ها زیاد است و هزینه ثبت نیز بالاست، کمتر طرحی ثبت می‌شود.

او درباره نقوش رنگ‌آمیزی شده روی طلا افزود: این نقوش نیز جزیی از طرح است و پروسه تولید آن خیلی دشوار است و ماندگاری بالایی دارد. در این نوع طراحی انتخاب رنگ بسیار مهم است چراکه قیمت اولیه‌ای که برای طلا در نظر می‌گیرند ممکن است با انتخاب یک رنگ یا حتی سنگ اشتباه ارزش کمتری پیدا کند.

او ادامه داد: از آنجا که قیمت جهانی طلا بسیار بالاست ارزش واقعی یک کالا در پایان تولید مشخص می‌شود اما در همان ابتدا می‌توان قیمت تقریبی را برای اثر تخمین زد.

برازنده درباره استقبال بازار از مصنوعات طلا با طراحی‌های جدید گفت: استقبال بازار وابسته به اقلیم منطقه است. گاهی اوقات در همین تهران با سلایق متفاوتی در بازار مواجه می‌شویم. برخی طرفدار مصنوعات سنتی هستند برخی نیز از مصنوعات طراحی شده استقبال می‌کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های دولتی بیشتر شود قطعا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی وجود دارد اما از آنجا که حمایتی از جانب سازمان‌های دولتی نمی‌شود افرادی که در مسابقات و جشنواره‌های طراحی رتبه‌های برتر را کسب می‌کنند؛ نهایتا هیچ استفاده‌ای نمی‌توانند از آن داشته باشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد