اونس طلا2394.45
مظنه16,346,000
18 گرم3,773,400
ارزش سکه36,827,538
قدیم (بهار)40,900,000
جدید (امامی)44,200,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

تعدیل دلاری بازار طلا

هفته آخر آگوست ممکن است هفته خوبی برای طلا نباشد. با آنکه برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت،‌ نشان‌دهنده امید فعالان بازار به ادامه رشد اندک دو هفته گذشته است، فشار روی فلز زرد همچنان قابل توجه است.

اونس که روز دوشنبه تحت فشار رشد شاخص دلار قرار گرفته بود، صبح سه‌شنبه از افت این شاخص نفع برد، با این همه عمده معامله‌گران در انتظار نشست پایان هفته سیاست‌گذاران مالی و اقتصادی جهان هستند. نشست «جکسون هول» که میزبان مقام‌های مالی و اقتصادی آمریکا و دیگر اقتصادهای عمده است، سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو را نیز همراه خواهد داشت و مساله این است که کوچک ترین اشاره او به افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک، موجب سقوط طلا خواهد شد.

اونس طلا که روز دوشنبه تا قیمت 1331دلار هم افت کرده بود در نهایت با 5 دلار کاهش نسبت به قیمت نهایی هفته گذشته به بهای 1336 دلار رسید تا روز سه‌شنبه نیز با همین قیمت آغاز شود. اونس طلا بعد از آن رو به رشد گذاشت، گرچه در مقاطعی نیز افت را تجربه کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1342 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

روز نخست

اونس روز دوشنبه تا کف دو هفته‌ای پایین رفت، اما با افزایش خریدها در این کف قیمتی، از کف روزانه خود بالا آمد. در نخستین روز هفته، همزمان با فشار کاهشی ناشی از صحبت‌های روز یکشنبه یک مقام ارشد فدرال رزرو، عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل می‌کردند. استنلی فیشر روز یکشنبه گفته بود که نباید برای افزایش نرخ‌های بهره بیش از اندازه صبر کرد. این مواضع باعث رشد شاخص دلار و افت طلا شد. همزمان، افت بهای نفت خام نیز به ضرر طلا عمل کرد. معامله‌گران نفت روز دوشنبه دست به سودگیری زدند. علاوه‌بر آن بازار انرژی از اوج 6 هفته‌ای روز جمعه عقب‌نشینی فنی نیز داشت.

در این روز بازارهای سهام جهان وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند، اما مساله مهم تر این بود که این بازارها نیز مانند بازار فلزهای گرانبها شاهد کاهش معاملات بودند. روزهای نیمه دوم تابستان را «روزهای سگی» بازار می‌دانند. بسیاری از معامله‌گران نیمکره غربی در این روزها در تعطیلات به سر می‌برند. بازارها احتمالا تا پس از تعطیلی روز کارگر در ایالات‌متحده در اوایل سپتامبر در همین وضعیت خواهند ماند.

تعدیل روند

اونس طلا روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه خود را با نوسان‌های شاخص دلار هماهنگ کرد. صبح روز گذشته تعدیل روند شاخص دلار باعث شد فلز زرد به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کند. اما رشد شاخص‌های سهام باعث شد بخشی از سرمایه‌های موجود در بازار طلا به سوی بورس برود. نقطه مشترک تمام این بازارها، انتظار برای نشست روزهای پنج‌شنبه و جمعه جکسون هول بود. نشست مقام‌های ارشد از بانک‌های مرکزی بزرگ جهان و وزرای دارایی کشورهای مختلف قرار است 25 اوت یعنی پنج‌شنبه در جکسون هول آمریکا برگزار شود و یلن نیز روز جمعه در این نشست سخنرانی خواهد کرد. این نشست از آن رو نسبت به سال‌های گذشته جذابیت بیشتری دارد که واگرایی بانک‌های مرکزی عمده در سال 2016 تشدید شده است. در حالی که بانک مرکزی آمریکا به انقباض بیشتر سیاست پولی خود فکر می‌کند، بیشتر بانک‌های مرکزی جهان در حال اجرا یا تشدید سیاست‌های انبساطی هستند. انقباض پولی در آمریکا به ضرر طلا تمام خواهد شد، در حالی که انبساط پولی دیگر بانک‌های مرکزی تقویت کننده طلا است.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی سی، جونی توز استراتژیست ارشد موسسه مالی «یوبی‌اس» سوئیس می‌گوید: «فکر می‌کنم که آمارهای اقتصادی آمریکا همگان را متعجب کرده است. فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره آماده می‌شود. این مساله قابل درک است که قیمت طلا در شرایط کنونی تحت فشار است، به خصوص در فصل تابستان که نقدینگی چندانی در بازار وجود ندارد.»

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد