اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تعیین نرخ شفاف و عادلانه فرآورده‌های نفتی در تالار سبز/ وزارت نفت از توسعه بورس انرژی در مناطق آزاد غافل نشود

بورس انرژی با بیان اینکه این بورس بهترین مرجع برای تعیین نرخ شفاف و عادلانه خوراک و فراورده‌های نفتی پالایشگاههای بورسی است، گفت: وزارت نفت برای افزایش حجم معاملات بورس انرژی در مناطق آزاد کمک کند.

سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: ارزش کل معاملات بورس انرژی از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه به 712 میلیارد و 200 میلیون تومان بالغ شده است.

حسینی با اشاره به روند معاملات اوراق سلف برق و نفت در بورس انرژی افزود: سررسید اوراق سلف برق در بورس انرژی، کوتاه مدت و در نهایت یک ماهه است که طی سه روز آخر معاملاتی هر ماه عملیات تسویه آن صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ارزش معاملات سلف برق در بورس انرژی به حدود 900 میلیارد تومان رسید، عنوان کرد: برای سال جاری وزارت نیرو برای معاملات برق از طریق بورس انرژی ، تحقق معاملات دو هزار میلیارد تومانی را برای این بازار پیش بینی کرده و این در حالی است که از هفته قبل بازار معاملات سلف برق با حجم و ارزش قابل توجهی روبرو شده است.

حسینی از صدور مجوز فعالیت 4 شرکت کارگزاری در منطقه آزاد اروند برای راه اندازی ایستگاه معاملاتی از سوی بورس انرژی سخن گفت و افزود: در تفاهمی که با وزارت نفت صورت گرفت، قرار بود نسبت به توسعه معاملات فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انرژی در منطقه آزاد اروند اقدام شود، اما در حال حاضر عرضه محصولات این منطقه در بورس با کندی مواجه است.

این مقام مسئول، بورس انرژی را بهترین بازار برای کشف قیمت عادلانه و شفاف خوراک و فرآورده های نفتی شرکت های پالایشی و واحد های صنعتی بورسی عنوان کرد و افزود: استراتژی کلی بازار سرمایه ایران تلاش برای پذیرش همزمان اوراق بهادار شرکت ها و در عین حال عرضه و کشف قیمت عادلانه کالاها و فرآورده های نفتی از طریق بورس های انرژی و کالا است که به تبع این موضوع می تواند شفافیت بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام را نیز در پی داشته باشد.

حسینی با پیشنهاد به فعالان صنایع نفتی کشور برای حضور در بورس انرژی و انجام معاملات در این بازار گفت: از این طریق میزان طلب و بدهی دولت و شرکت‌های خصوصی شفاف شده و در عین حال فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انرژی با قیمت‌های شفاف کشف قیمت می‌شوند.

مدیر عامل بورس انرژی در خاتمه گفت: بدون شک بهترین گزینه برای وزارت نفت عرضه محصولات از طریق بورس انرژی به جای تخصیص فرآورده‌های نفتی از طریق مذاکره با شرکت های واسطه ای است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد