اونس طلا2195.4
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

چشم طلا به «جکسون هول»

اختلاف در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت در حالی در آخرین روزهای ماه هشتم میلادی شدت گرفته که در روز پایانی هفته جاری، آمریکا در «جکسون هول» میزبان سیاست‌گذاران مالی و اقتصادی آمریکا و جهان است، نشستی که سخنان مطرح شده در آن بازارهای مختلف از جمله بازار فلزات گرانبها را متاثر می‌کند.

بهای اونس طلا در 4 روز کاری اول هفته گذشته رشد را تجربه کرد،‌ اما روز جمعه به قیمت 1341 دلار سقوط کرد تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دچار اختلاف شود. اختلاف در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت در حالی در آخرین روزهای ماه هشتم میلادی شدت گرفته که در روز پایانی هفته جاری، آمریکا در «جکسون هول» میزبان سیاست‌گذاران مالی و اقتصادی آمریکا و جهان است، نشستی که سخنان مطرح شده در آن بازارهای مختلف از جمله بازار فلزات گرانبها را متاثر می‌کند.

آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که درصد خنثی‌ها و کاهشی‌های تحلیلگران بازار برابر است، در حالی که برآیند نظر سرمایه‌گذاران خرد درباره روند هفته جدید کاری، افزایش دوباره قیمت‌ها است. اونس طلا در دو هفته گذشته، رشد اندکی را تجربه کرد. هفته جدید کاری آخرین هفته از ماه آگوست از این رو دارای اهمیت بیشتری است.

در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای، 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 7 نفر معادل 36 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌ها را در روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. از سوی دیگر، 6 نفر معادل 32 درصد نظری خنثی داشته‌اند. درصد کارشناسانی که حرکت بازار به هر سویی را ممکن می‌دانند معمولا بسیار کمتر از این است. 6 نفر دیگر هم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز 961 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 631 نفر معادل 66 درصد، افزایش و 2014 نفر معادل 21 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 126 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های حرفه‌ای

فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» انتظار دارد با وجود اظهارنظر برخی مقام‌های فدرال رزرو در حمایت از افزایش نرخ‌های بهره، طلا با رشد مواجه شود. او می‌گوید:‌ «حس من این است که فدرال رزرو قادر نیست در سال جاری نرخ‌های بهره را افزایش دهد. با آنکه اشتغال‌زایی آمریکا خوب بوده، یکی از مشکلات روبه‌روی بانک مرکزی،‌ تورم است. در نهایت، حس من این است که با دشوار بودن انقباض پولی و ادامه افت شاخص دلار، اونس طلا این هفته با جهش مواجه خواهد شد.» ایرا اپستاین، از مدیران ارشد موسسه «لین اند اسوشیتس» هم انتظار رشد طلا با افت دلار را دارد.

اما چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «لاساله فیوچرز گروپ» انتظار عقب‌نشینی طلا به‌دلیل مواضع اخیر بعضی مقام‌های بانک مرکزی آمریکا را دارد. او می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد، اوضاع تغییر کرده است.» او می‌افزاید که تردید دارد، افزایش نرخ‌های بهره به‌زودی اتفاق بیفتد، اما به هر حال اتفاق خواهد افتاد.

کن موریسون،‌ دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید:‌ «طلا در دو هفته گذشته که دلار افت داشته، حرکت یکپارچه‌ای نداشته و این نشانه‌ای از دشوار بودن رشد این کالا است. ثبات بازارهای مالی و اینکه مقام‌های فدرال رزرو می‌گویند ممکن است زمان افزایش نرخ‌های بهره فرا رسیده باشد، طلا را بر لبه پرتگاه نگه خواهد داشت. در سناریو من، سطح حمایتی 1340 دلار است که اگر شکسته شود، سطح حمایتی بعدی 1320 دلار خواهد بود.»

کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» جهت بازار را نامشخص می‌داند: «بسیاری از مقام‌های فدرال رزرو در هفته گذشته تلاش کردند بر پتانسیل افزایش نرخ‌های بهره در سپتامبر تاکید کنند. بسیاری از افراد منتظر گزارش اشتغال‌زایی ماه اوت هستند که جمعه هفته بعد منتشر خواهد شد. در این هفته موقعیت فروش قابل مشاهده خواهد بود، اما این موقعیت نیز کوتاه‌مدت خواهد بود تا بازار وضعیتی خنثی داشته باشد.»

باب‌هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او‌فیوچرز» نیز انتظار دارد طلا در آستانه سخنرانی روز جمعه جنت یلن،‌ رئیس فدرال رزرو آمریکا، گرفتار حبس بازه‌ای شود. یلن در سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول، در جمع سیاست‌گذاران پولی و بانکی سخن خواهد گفت.‌هابرکورن می‌گوید: «حس کلی افزایشی است، ‌اما من فکر می‌کنم بازار جهت مشخصی نداشته باشد، چراکه بازار در انتظار سخنان یلن گرفتار حبس خواهد ماند.»جرج گرو، مدیر اجرایی موسسه «آر بی سی ولث منجمنت» هم انتظار نوسان در بازه فعلی
را در آستانه سخنرانی یلن دارد.

در اهمیت سمپورایوم کانزاس

در حالی که مهم‌ترین اتفاق هفته آینده، انتشار گزارش اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه اوت است، مهم‌ترین اتفاق این هفته حواشی نشست سیاست‌گذاران بانکی در جکسون هول آمریکا است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، از سال 1978 میلادی تاکنون، هر سال در ماه اوت فدرال رزرو کانزاس سیتی میزبان نشست تخصصی اقتصادی درباره مسائل مهم پولی و مالی آمریکا و جهان است. مقام‌های ارشد بانک‌های مرکزی جهان، وزرای دارایی، استادان دانشگاه و فعالان بازارهای مالی در این نشست شرکت می‌کنند. در این نشست، شرکت‌کنندگان و سخنرانان درباره مسائل مهم روز اقتصاد آمریکا و جهان بحث و تبادل نظر می‌کنند. نشست 2016 جکسون هول قرار است طی روزهای 25 تا27 اوت برگزار شود. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا روز جمعه آینده سخنرانی خواهد داشت. سخنرانی یلن از این جهت اهمیت زیادی دارد که نشست آتی فدرال رزرو قرار است در روزهای 20 و 21 سپتامبر برگزار شود.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال بازگشت از تعطیلات تابستانی هستند و اظهارات یلن می‌تواند کاتالیزور مهمی برای افزایش چشمگیر قیمت طلا باشد. برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر اظهارات یلن نشانگر عدم تمایل فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده باشد، قیمت طلا احتمالا تا 1500 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. چنانکه اشاره شد برخی مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا طی روزهای اخیر از افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده حمایت کرده‌اند و این مساله موجب تقویت نسبی ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شده است.

اکنون حدود 500 میلیون نفر از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که سیاست نرخ بهره منفی را در پیش گرفته‌اند. این کشورها 25 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند. بانک‌های مرکزی این کشورها با هدف تحریک رشد و رونق اقتصادی، ماه‌ها است که نرخ بهره را در حالت منفی ثابت نگه داشته‌اند. فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر گذشته نرخ بهره را برای نخستین بار در 10 سال اخیر افزایش داده است. ادامه اجرای سیاست نرخ بهره منفی در بلندمدت تبعات منفی پولی و مالی زیادی را برای کشورهای توسعه یافته در پس خواهد داشت. افزایش بدهی‌های بد بانکی از مهم‌ترین پیامدهای منفی اجرای این سیاست خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد