اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
افت روز جمعه، روند هفتگی را معکوس نکرد

دومین هفته تقلای فلز زرد

اگر تعدیل قیمتی روز جمعه نبود، طلا در تمام روزهای هفته گذشته روند رشد خود را حفظ کرده بود. اما حتی با افت ارزش فلز زرد در روز آخر هفته نیز، اونس در سومین هفته آگوست، افزایش بها را برای خود ثبت کرد.

هر اونس طلا که دو هفته پیش روی قیمت 1336 دلار ایستاده بود، روز جمعه روی قیمت 1341 دلار ایستاد تا پس از رشد ناچیز دو هفته قبل،‌ این بار حدود 3/ 0 درصد افزایش بها را تجربه کرده باشد. رشد دو هفته اخیر عمدتا ناشی از نامحتمل بودن افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و افت شاخص دلار بوده، اما اندک بودن میزان آن نشان می‌دهد احتمال انقباض پولی ازسوی بانک مرکزی هنوز موجود است. هفته کاری پیش رو که از فردا آغاز خواهد شد، آخرین هفته ماه هشتم میلادی است تا اهمیت 5 روز کاری آینده، دوچندان شود. پیش از آغاز این هفته، روند و رویدادهای هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

رشد اول

اونس طلا در نخستین روز کاری هفته با 3 دلار رشد به قیمت 1339 دلار رسید تا استارت روند رشد از همان روز دوشنبه زده شود. رشد روز دوشنبه و روزهای پس از آن در حالی رخ داد که بازار طلا گرفتار «روزهای سگی» بود،‌ روزهای نیمه دوم تابستان که حجم معاملات در آنها به‌شدت کاهش می‌یابد. البته در این روز، حجم معاملات کم و بازار آرام بود، اما عوامل افزایشی تا حدی به فلز زرد کمک کردند. بازارهای سهام جهان روز دوشنبه رشد کردند تا بخشی از سرمایه‌های بازار طلا جذب بورس شود. بسیاری از شاخص‌های سهام در هفته گذشته نیز روی رکوردهای چندساله نوسان کردند. تزریق پول از سوی بانک‌های مرکزی به اقتصاد و رشد بهای نفت خام دلایل این رکوردزنی‌ها هستند.

اما عوامل خارجی مهم در بازار طلا، روز دوشنبه به نفع فلز زرد کار کردند. در این روز همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام هم به رشد خود ادامه داد. بهای نفت خام روز دوشنبه به اوج یک ماهه رفت چراکه اخیرا یکی از مقام‌های نفتی عربستان سعودی گفته است کشورش آماده همکاری با دیگر تولیدکنندگان برای تثبیت قیمت نفت است.

تکرار رشد

روند رشد روز اول به روز دوم نیز منتقل شد تا اونس طلا در روز سه‌شنبه، با 7 دلار رشد دیگر به بهای 1346 دلار برسد. رشد 7دلاری بهای اونس در روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که معامله‌گران بازار به اخبار مهم چهارشنبه؛ یعنی انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نیز چشم داشتند. مهم‌ترین دلیل رشد دومین روز کاری هفته، افت ارزش دلار بود. شاخص دلار در این روز به کف 7 هفته‌ای رفت. با این همه فروشندگان طلا نیز در این روز کم نبودند؛ چراکه برخی در قیمت‌های اوج روز، دست به سودگیری زدند.

دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی نفت خام نیز ماندن روی اوج 4هفته‌ای به طلا کمک کرد. در حالی که ادامه رشد بهای نفت به‌دلیل پیش گفته رخ می‌داد، افت شاخص دلار ناشی از انتشار گزارش فدرال رزرو سان فرانسیسکو بود که می‌گفت نرخ تورم هدف بانک مرکزی آمریکا باید افزایش یابد. این به آن معنا است که نرخ‌های بهره باید مدتی دیگر تثبیت شوند، امری که به ضرر دلار و به نفع طلا است. بازارهای سهام جهان سه‌شنبه عمدتا تضعیف شدند تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن افزایش یابد. در این روز اقتصاد آمریکا هم داده‌های مهمی شامل شاخص بهای مصرف‌کننده، میزان ساخت و ساز خانه و تولید صنعتی منتشر کرد که بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند، اما از آنجا که عمده معامله‌گران در انتظار صورت‌جلسه چهارشنبه شب بودند، اثرگذاری آنها تا حدی محدود شد.

رشد سیاستی

اونس روز چهارشنبه نیز با ادامه روند روزهای قبل به بهای 1348 دلار رسید. روز چهارشنبه مهمترین روز هفته گذشته بود چراکه در این روز صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته سیاست‌ساز بانک مرکزی آمریکا منتشر شد. وقتی در ساعت 10:30 شب صورت‌جلسه مذکور منتشر شد، معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها آن را همسو با طرفداران افزایش نرخ‌های بهره تحلیل کردند تا اونس با افت مواجه شود. به این ترتیب اونس تا قیمت 1334 دلار هم پایین‌ آمد. با این همه، با گذشت دقایقی و دقیق‌تر شدن معامله‌گران در متن و لحن سخنان اعضای کمیته، این تصور تقویت شد که انقباض پولی در آمریکا در آینده نزدیک دشوار است. از این رو اونس دوباره با جهش روبه‌رو شد و تا پایان فعالیت بازار نیویورک به دو قدمی مرز 1350 دلار رسید.

انقباض پولی توسط بانک مرکزی آمریکا به نفع دلار و به ضرر طلا است، اما تعویق آن اثری معکوس دارد. روز چهارشنبه پس از انتشار صورت‌جلسه شاخص دلار افت کرد تا به رشد طلا کمک کند. اما دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام روز چهارشنبه نوسان چندانی نداشت. بهای نفت خام در این روز هم نزدیک اوج یک‌ماهه ماند.

رشد چهارم

روند رشد سه روز نخست هفته باعث شد رشد روز پنج‌شنبه، قیمت اونس را از میانه کانال 1300 دلار عبور دهد. اونس در چهارمین روز هفته با 4 دلار رشد به قیمت 1352 دلار رسید. در واقع اثرگذاری گزارش چهارشنبه، روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت. روز پنج‌شنبه، عوامل خارجی نیز به نفع فلز زرد کار کردند. افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام در این روز هم به فلز زرد کمک کردند. یک روز پس از انتشار صورت‌جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، شاخص دلار به کف 7 هفته‌ای رفت و بهای نفت خام نیز اوج 5 هفته‌ای را تجربه کرد. بازارهای سهام جهان روز پنج‌شنبه بر صورت‌جلسه فدرال رزرو متمرکز بودند و از آنجا که این گزارش داده‌های متناقضی داشت، وضعیت شاخص‌های بورسی نیز یکپارچه نبود.

تنها روز افت

اما روز جمعه،‌ روز کاملا متفاوتی برای طلا بود. جهش شاخص دلار در این روز به افت شدید بهای فلز زرد منجر شد. اونس روز جمعه را با قیمت 1346 دلار آغاز کرد که نشان می‌داد بخشی از اثر صورت‌جلسه چهارشنبه خنثی و روند بازار تعدیل شده است. چنانکه اشاره شد صبح جمعه روند شاخص دلار نیز تعدیل شد تا رشد ارزش پول آمریکا نیز بر طلا فشار وارد کند. اما ادامه رشد بهای نفت خام به نفع طلا کار می‌کرد. بهای نفت خام روز جمعه به اوج دوماهه رسید. همزمان افت بازارهای سهام اروپا نیز باعث شد، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شدت بگیرد،‌ ولی شاخص دلار چنان بازار را تحت تاثیر قرار داد که سقوط روز جمعه اونس به 11 دلار رسید. یک دلیل مهم تحت فشار بودن طلا در آخرین روز کاری، گفته‌های آخر وقت پنج‌شنبه برخی از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو روز پنج‌شنبه گفته بود از افزایش نرخ بهره این کشور در ماه‌های آینده حمایت می‌کند. او گفته بود: «منتظر ماندن بیش از حد برای افزایش نرخ بهره، هزینه‌های زیادی را به اقتصاد آمریکا تحمیل خواهد کرد.» نتیجه اثرگذاری این عوامل، افت بهای اونس طلا تا عدد 1341 دلار بود. ولی با وجود افت قابل‌توجه روز آخر، روند رشد روزهای قبل باعث شد فلز زرد در سومین هفته از هشتمین ماه میلادی رشدی 5 دلاری را برای خود ثبت کند.به این ترتیب روند غیریکپارچه هفته گذشته، پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت را دشوار می‌کند. برای آگاهی از جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت،

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد