اونس طلا2394.45
مظنه16,176,000
18 گرم3,734,200
ارزش سکه36,444,528
قدیم (بهار)40,500,000
جدید (امامی)43,350,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000

دومین موج «برگزیت» در بازارها / آخرین هفته نیمه اول 2016 سرنوشت‌ساز است

بازارهای جهانی که روز جمعه به شدت تحت‌تاثیر «برگزیت» قرار گرفته بودند، هفته جدید کاری را نیز زیر سایه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز کردند.

رای پنج‌شنبه 23 ژوئن مردم بریتانیا به «خروج» روز دوشنبه همچنان بازارهای سهام و ارزش پوند و یورو را تحت فشار گذاشت و خرید طلا و دیگر سرمایه‌های امن را تداوم بخشید. در این شرایط، برخی از کارشناسان بر این باورند که روند آخرین هفته ماه ژوئن، یعنی آخرین روزهای نیمه اول سال 2016 میلادی، برای بسیاری از بازارها تعیین‌کننده است. گفته می‌شود که با توجه به شرایط جدید، اولین هفته کاری پس از همه‌پرسی تاریخی بریتانیا ممکن است روند بازارهای پاییز و حتی ورای آن را تحت‌تاثیر قرار دهد.

پس از همه‌پرسی

صبح روز گذشته پوند استرلینگ 2 درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد. همین‌طور یورو تضعیف شد. بازارهای سهام نیز باز شاهد افت شاخص‌های خود بودند. طلا و ین نیز مانند آخر هفته گذشته با رشد روبه‌رو شدند. تنها تفاوت روز دوشنبه با روز جمعه، رشد بهای نفت خام بود. اونس طلا که هفته گذشته پس از اوج گیری تا قیمت 1360 دلار در نهایت روی بهای 1316 دلار ایستاده بود، هفته جدید کاری را با رشد آغاز کرد. ارزش فلز زرد در حالی صبح روز گذشته با رشد مواجه شد که برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت به نفع طلا است.

افت شدید ارزش پوند در هفته گذشته به هیچ وجه عجیب نیست؛ چراکه آینده اقتصاد بریتانیا اکنون در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به این ترتیب روند روز دوشنبه این ارز نیز قابل درک است؛ چراکه عدم قطعیت‌های مالی، اقتصادی و سیاسی که مقام‌های بریتانیایی در حدود 2 سال آینده با آن روبه‌رو خواهند بود، متعدد هستند. روند خروج بریتانیا از اتحادیه حداکثر دو سال زمان خواهد برد؛ اما حتی پس از آن نیز ابهام‌های پرشمار پابرجا خواهد ماند. افت ارزش یورو نیز با همین دلایل قابل توجیه است. کشورهای اتحادیه اروپا حتی ممکن است دوباره با رکود مواجه شوند. در چنین شرایطی، افت بورس‌ها کاملا مورد انتظار است. تشدید خرید سرمایه امن هم که معقول‌ترین اقدام سرمایه‌گذاران خرد و درشت خواهد بود. تنها روند مخالف روز دوشنبه، رشد نفت بود. نفت خام از آن رو روز دوشنبه رشد کرد که معامله‌گران بازار انرژی به این گمانه رسیدند که خروج بریتانیا، وضعیت عرضه و تقاضا را در بازار چندان تحت‌تاثیر قرار نخواهد داد.

اونس طلا روز گذشته را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد؛ گرچه در برخی مقاطع تحت فشار رشد شاخص دلار و سودگیری معامله‌گران قرار گرفت. قیمتی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه برای اونس ثبت شد، 1328 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد. همزمان با رشد طلا، بازارهای سهام دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفتند. البته برخی از بورس‌ها از کف ماهانه خود بازگشتند. رشد نفت هم کمی به طلا کمک کرد.

هفته سرنوشت‌ساز

پیش از برگزاری همه‌پرسی خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، نظرسنجی‌ها افزایش احتمال ماندن این کشور را در اتحادیه نشان می‌دادند. به این ترتیب اعلام رای بریتانیایی‌ها برای بسیاری از بازارها غیرمنتظره بود. این وضعیت، روز جمعه موجی از شوک را به بازارهای جهانی فرستاد. بسیاری از بازارهای جهانی روز جمعه در بازه‌های خاصی رکورد زدند. این وضعیت همزمان شده با پایان ششمین ماه سال میلادی تا اهمیت این روزها و روزهای آینده دو چندان شود. پایان فصل‌ها همیشه زمان مهمی برای درک وضعیت بازارها است و وقتی با شرایط جدیدی هم روبه‌رو باشیم، روندها اهمیت خاصی پیدا می‌کنند. پایگاه اینترنتی کیتکو می‌نویسد: «اکنون زمان فوق‌العاده مهمی برای بسیاری از بازارها است. نوسان‌های شدید ممکن است در این هفته نیز ادامه پیدا کند. در پایان هفته، روندهای قیمتی جدیدی ممکن است شکل بگیرد؛ روندهایی که ممکن است روندهای پاییز و حتی ورای آن را تحت‌تاثیر قرار دهد.»

نظرسنجی‌های دوقلو

در شرایطی که بحث‌های مربوط به برگزیت نه تنها تمام نشده،‌ بلکه داغ‌تر هم شده، یکی از مورد توجه‌ترین کالاهای امن طلا است که بار دیگر خود را در کانال 1300 دلار تثبیت کرده است. بسیاری معتقدند که فلز زرد فعلا تحت‌تاثیر پیامدهای برگزیت قوی خواهد ماند. از همین رو است که خوش‌بینی کوتاه‌مدت به روند این کالا ادامه دارد.

تازه‌ترین نظرسنجی‌های کیتکو نشان می‌دهد که اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد به ادامه رشد طلا در هفته کاری جاری امید دارند. اونس طلا هفته گذشته با 3/ 1 درصد رشد مواجه شد. اکنون صحبت از رشد بیشتر فلز زرد است و این در شرایطی که بازارهای سهام ظرف چند ساعت حدود 2 تریلیون دلار ضرر داده‌اند، عجیب نیست.

در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 21 تحلیلگر شرکت کرده‌اند که از این میان 16 نفر معادل 72 درصد افزایش و 3 نفر معادل 14 درصد پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید پیش‌بینی کرده‌اند. 3 تحلیلگر دیگر معادل 14 درصد دیگر هم نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز 470 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 290 نفر معادل 62 درصد، افزایش و 126 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. 54 نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های افزایشی

هنری تو، تحلیلگر «سی بی کپیتال پارتنرز» می‌گوید: «قیمت طلا باید به رشد خود ادامه دهد؛ چراکه بازارها بیش از پیش عدم قطعیت ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را هضم خواهند کرد. فرآیند سیاسی خروج دست کم به دو سال مذاکره نیاز دارد؛ اما خروج بریتانیا از اتحادیه آغازکننده از هم گسیختگی کل اتحادیه هم خواهد بود و شاید حتی بقای یورو را تحت‌تاثیر قرار دهد. معامله‌گران به چنین سناریوهایی فکر می‌کنند؛ حتی اگر سیاست‌گذاران در نهایت اوضاع را آرام کنند. عدم قطعیت و ترس بیشتر خواهد شد و طلا نفع خواهد برد.» دنیل پاویونیس، دلال ارشد کالا در موسسه «فیوچرز آر جی او» هم انتظار رشد بیشتر طلا در هفته جاری را دارد. او به احتمال منفی‌تر شدن نرخ‌های بهره در بسیاری از اقتصادها اشاره می‌کند. او می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در بازار طلا افزایش خواهد یافت؛ سفته‌بازان نیز احتمالا به بازار درازمدت خواهند رفت. می‌توانیم به این سناریو فکر کنیم که تقویت دلار ادامه می‌یابد،‌ اما رشد طلا هم تداوم خواهد داشت.» جیم وایکوف، تحلیلگر کیتکو هم با اشاره به تشدید تقاضا و استرس بازارها، از افزایش بیشتر طلا می‌گوید. ریچارد‌بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» نیز می‌گوید: «طلا از مارس 2015 بیشتر مانند یک ارز رفتار کرده تا یک کالا. این ویژگی پس از همه‌پرسی بریتانیا هم حفظ شده است. لمس سطوح بالای 1350 دلار با وجود تقویت دلار، ثبت قله جدید قیمتی مقابل یورو و رقابت با ین در بازار سرمایه‌های امن نشان می‌دهد که طلا قوی خواهد ماند.»

نظرهای کاهشی

اما برخی از کارشناسان هم از کاهش ارزش طلا در هفته کاری جاری می‌گویند. چنین کارشناسانی عمدتا به تصحیح روند آخر هفته گذشته چشم دارند. باب تبوت، شریک موسسه «آمور است ریسک منجمنت» می‌گوید: «من انتظار افت قیمت طلا در این هفته را دارم؛ چراکه واکنش به برگزیت بیش از اندازه بوده است.» آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است‌منجمنت» می‌گوید: «طلا احتمالا عقب‌نشینی خواهد کرد؛ اما پس از آزمودن رقم 1300 دلار، دوباره رشد خواهد کرد.» نظر کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» هم «خنثی» است. با این همه می‌گوید: «اگر سطح حمایتی 1300 دلاری شکسته شود، عقب‌نشینی تا قیمت 1275 دلار مورد انتظار خواهد بود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد