اونس طلا2232.37
مظنه14,381,000
18 گرم3,319,800
ارزش سکه32,400,393
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اونس در کانال 1300 ماند / امید به آخرین هفته نیمه اول 2016

اونس طلا که دو هفته پیش به‌دلیل نگرانی‌های جهانی از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا به بهای 1298 دلار جهش کرده بود، هفته گذشته پس از قطعی شدن این جدایی به قیمت 1316 دلار رسید.

فلز زرد در ابتدای هفته گذشته با انتشار نظرسنجی‌هایی که افزایش احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه را نشان می‌داد،‌ با افت روبه‌رو شد، اما در اواخر هفته دوباره به کانال بالاتر پرواز کرد. رشد 3/ 1 درصدی ارزش اونس در هفته گذشته در ادامه رشد خوب ماه ژوئن بود. به این ترتیب خوش‌بینی به رشد طلا در هفته پیش رو که آخرین هفته نیمه نخست سال 2016 است نیز ادامه دارد.

شروع کاهشی

اونس طلا که دو هفته پیش تا قیمت 1298 دلار جهش کرده بود، در هفته جدید تحت‌تاثیر کاهش نگرانی‌ها درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار گرفت. اونس در اولین روز کاری هفته با 8 دلار افت به قیمت 1290 دلار افت کرد. روز دوشنبه علاوه‌بر کاهش نگرانی‌های اقتصادی در پی انتشار سه نظرسنجی تازه از رای‌دهندگان بریتانیایی، عوامل دیگری نیز بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار داد. در اولین روز هفته سودگیری معامله‌گرانی که اونس را در دو قدمی کانال 1300 دلار دیده بودند به افت قیمت‌ها منجر شد. با این همه، عوامل خارجی افت فلز زرد را محدود کردند. دوشنبه شاخص دلار تضعیف و بهای نفت خام تقویت شد. پوند استرلینگ روز دوشنبه به افزایش احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه واکنش نشان داد و رشد کرد.

سقوط 22 دلاری

روز سه‌شنبه روز سقوط 22 دلاری اونس طلا بود. سقوط روز دوم که اونس را به بهای 1268 دلار رساند، عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام و اثرگذاری عوامل خارجی بود. در واقع نظرسنجی‌هایی که دوشنبه منتشر شد روندهای روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. روز سه‌شنبه ادامه سودگیری معامله‌گرانی که تحت‌تاثیر اوج 2 ساله پنج‌شنبه گذشته عمل می‌کردند هم موثر بود. در دومین روز کاری هفته عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل کردند. رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام باعث کاهش بیشتر ارزش طلا شدند. این عوامل در واقع کل بازار کالاهای پایه را تحت‌تاثیر قرار دادند. دیگر خبر مهم روز سه‌شنبه برگزاری جلسه استماعی در کنگره آمریکا با حضور رئیس فدرال رزرو بود. با این همه جنت یلن در جلسه استماع درباره سیاست پولی در حضور کمیته بانکداری سنا حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت.

روز انتظار

اما روز چهارشنبه روز کاهش شدید نوسان‌ها بود. اونس طلا در این روز نوسان‌های کم دامنه‌ای پیرامون قیمت 1265 دلار داشت و در نهایت روی قیمت 1266 دلار ایستاد. نوسان‌های انتظاری روز چهارشنبه عجیب نبود؛ چراکه همه بازارهای جهان چشم به همه‌پرسی روز پنج‌شنبه داشتند. جالب اینجا است که سودگیری برخی معامله گران در این روز هم تداوم داشت. ادامه ریسک‌پذیری در بازارهای سهام هم تا حدی به ضرر طلا تمام شد با این همه نوسان‌ها کاملا محدود بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت که همه‌پرسی 23 ژوئن بریتانیا، مهم‌ترین رویداد تابستان برای بازارها است. روز چهارشنبه شاخص دلار تضعیف شد و به طلا کمک کرد، اما بهای نفت هم تضعیف شد و به ضرر فلز زرد عمل کرد.

پرواز اونس

نوسان‌های انتظاری روز چهارشنبه به صبح پنج‌شنبه نیز منتقل شد، اما با انتشار اولین نتایج اولیه از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بهای اونس پروازی کم نظیر را تجربه کرد. اونس که روز پنج‌شنبه را با قیمت 1262 دلار آغاز کرده بود، در اواخر شب به وقت نیویورک تا بهای 1360 دلار هم اوج گرفت، گرچه در نهایت روی قیمت 1356 دلار ایستاد. نوسان‌های انتظاری اونس تا ساعت 8 پنج‌شنبه شب به وقت نیویورک ادامه داشت، اما بعد بازار شاهد تشدید دامنه نوسان‌ها شد. رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا برای بسیاری غیرمنتظره بود. بازارها پیش‌تر خود را برای چنین سناریویی نیز آماده کرده بودند، اما آخرین نظرسنجی‌هایی که قبل از رای‌گیری برگزار شد، امید هواداران «ماندن» را افزایش داده بود. بازارهای فعال در آخرین ساعات کاری پنج‌شنبه و بامداد جمعه به خبر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند، اما عمده واکنش‌های قابل توجه به روز جمعه منتقل شد.

جمعه سیاه

روز جمعه پوند استرلینگ با بیش از 11 درصد سقوط مقابل دلار به کمترین ارزش خود از سال 1985 میلادی رسید. این بیشترین سقوط یک روزه پول بریتانیا در تاریخ بود، البته پوند استرلینگ روز جمعه بخشی از ارزش از دست رفته خود را به‌دست آورد. روز جمعه بازارهای آسیایی با بیش از 5 درصد سقوط مواجه شدند تا بعد از سقوط بورس‌های اروپایی که در دل ماجرا هستند به بیش از 8 درصد برسد. شاخص فوتسی لندن در همان ابتدای شروع معاملات بیش از 6 درصد افت و بعد تا16 درصد سقوط کرد، البته سقوط کل روز به حدود 5 درصد بازگشت. بازارهای سهام آمریکا هم روز بسیار بدی را تجربه کردند. روز جمعه بدترین روز شاخص نزدک در 10 ماه گذشته بود. قیمت نفت خام هم صبح جمعه حدود 6 درصد سقوط کرد. در این میان، رشد ارزش فلز زرد و ین ژاپن که از سرمایه‌های امن در روزهای خطر هستند، عجیب نبود. با توجه به وضعیت جدیدی که پدید آمده، ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن دور از ذهن نیست. برای آگاهی از پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت،

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد