اونس طلا2379.94
مظنه16,456,000
18 گرم3,798,800
ارزش سکه37,075,368
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,400,000
نیم26,100,000
ربع16,100,000
تمام احتمالات روی میز فدرال

اونس طلا سردرگم ماند

اظهارات دوشنبه شب رئیس فدرال رزرو نیز از ابهام موجود درباره آینده سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا نکاست تا بازارهای جهانی فلزهای گرانبها سردرگم بمانند.

انتشار داده‌های بد از بازار کار آمریکا در هفته گذشته، باعث شد بیشتر کارشناسان از محتمل نبودن افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک بگویند؛ اما برخی از مقام‌های فدرال رزرو همچنان بر محتمل بودن این گزینه تاکید کردند تا ابهام تازه‌ای فضای بازارها را در میان بگیرد. انتظار می‌رفت صحبت‌های جنت یلن از این ابهام بکاهد؛ اما سخنان او تمام گزینه‌ها را به روی میز کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بازگرداند. این موضع، اونس فلز زرد را گرفتار حبس بازه‌ای کرد؛ گرچه بازارهای سهام را به اوج 5 هفته‌ای رساند.

ابهام فدرال

جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا دوشنبه در «شورای روابط جهانی» در فیلادلفیا گفت که اقتصاد ایالات متحده همچنان در مسیر افزایش نرخ‌های بهره است؛ گرچه این را نیز گفت که آمار ضعیف اشتغال‌زایی ماه مه چشم‌انداز اقتصادی را دچار تردید کرده است. رئیس پرنفوذترین بانک مرکزی جهان هیچ چارچوب زمانی برای افزایش دوباره نرخ‌های بهره نداد؛ اما گفت که افزایش‌های تدریجی احتمالا مناسب خواهد بود. یلن همچنین متذکر شد که اقدام فدرال رزرو درباره انقباضی‌تر کردن سیاست پولی ممکن است پیش از رسیدن نرخ رشد به نرخ هدف صورت پذیرد. این صحبت‌ها نه تنها نکته تازه‌ای نداشت، بلکه هم احتمال افزایش و هم احتمال ثبات نرخ بهره وجوه فدرال را در نشست ماه ژوئن یا نشست‌های بعدی مطرح نگه داشت.

حبس مبهم

مطرح بودن احتمال‌های مختلف باعث شد آخرین ساعات کار بازار جهانی طلا در روز دوشنبه به افت‌و‌خیزهای تقریبا محدود بگذرد. اونس طلا که روز دوشنبه را با نوسان‌های انتظاری آغاز کرده بود، پس از پایان سخنرانی یلن شاهد تشدید نوسان‌ها شد؛ اما با توجه به احتمالات مختلف مسیر خاصی را پیش نگرفت. اونس که هفته گذشته روی قیمت 1243 دلار ایستاده بود، اولین روز کاری هفته را با قیمت 1241 دلار آغاز کرد و در نهایت به قیمت 1245 دلار رسید. با توجه به داده‌های ضعیف روز جمعه از بازار کار آمریکا، روز دوشنبه نیز خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشت. پایگاه اینترنتی کیتکو هم در گزارش جمع‌بندی دوشنبه نوشت که بازار دوباره در کنترل افزایشی‌ها قرار گرفته است. با این همه انتظار برای سخنان جنت یلن و همچنین جهش 33 دلاری روز جمعه اجازه رشد قابل‌توجه را به فلز زرد نداد. سخنان یلن نیز بازار را چندان تکان نداد؛ چراکه نکته جدیدی در بر نداشت. با این همه، دلار پس از سخنان یلن تضعیف شد؛ تضعیفی که روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت. بازارهای سهام نیز به‌دلیل نبود قطعیتی درباره ثبات نرخ‌های بهره، رشد کردند. بازارهای سهام همیشه از سیاست‌های انبساطی استقبال می‌کنند، مگر اینکه انقباضی شدن سیاست پولی، پایان بخش دوره‌ای طولانی از ابهام باشد.

ادامه ابهام

اونس روز سه‌شنبه را با نوسان‌های محدود افزایشی آغاز کرد، اما خیلی زود به نوسان پیرامون مرز 1242 دلار رو آورد. البته بعدازظهر عقب‌نشینی اصلاحی اونس را از نزدیکی بالاترین قیمت در 2 هفته گذشته پایین‌تر آورد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1237 دلار بود؛ گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

شاخص دلار روز سه‌شنبه نیز با تضعیف خود به نفع طلا عمل کرد؛ اما رشد بازارهای سهام بخشی از سرمایه‌های بازار فلزهای گرانبها را به خود جلب کرد. تضعیف دلار عمدتا ناشی از این ذهنیت معامله‌گران ارزی بود که خبری از افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک نیست. همین ذهنیت، معامله‌گران بازار سهام را نیز به سوی رشد شاخص‌ها سوق داد. بازارهای سهام جهان روز سه‌شنبه به اوج 5هفته‌ای خود رفتند، همزمان رشد بهای نفت خام تا قله 7 ماهه نیز بازارهای سهام را خوشحال کرد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو کمتر از 10 روز دیگر نشست ماه ژوئن خود را برگزار خواهد کرد که به شدت مورد رصد بازارهای مختلف خواهد بود؛ اما دور از ذهن است که این نشست هم ابهام موجود درباره سیاست پولی فدرال رزرو را برطرف کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد