اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دود رکود اقتصادی چشم کارگران را کور کرد

در حالی به اعتقاد دولت افزایش دستمزد کارگران طی ۳ سال اخیر بیشتر از تورم بوده که به اعتقاد کارشناسان، مساله اساسی رکود است نه تورم و حتی اگر تورم صفر شود رکود می‌تواند اقتصاد را به هرج و مرج بکشاند که این مسئله بر درآمد و هزینه کارگر تاثیر می گذارد.

حداقل دستمزد کارگران برای سال 95 کارگران با 14 درصد افزایش نسبت به سال1394 معادل 812 هزار و 166تومان تعیین شد.

هرچند مقامات دولت تدبیر و امید می گویند در دو سه سال اخیر میزان افزایش مزد مشمولان قانون کار را به نرخ تورم پیش داده اند، اما افزایش دستمزدها در نهایت به گفته معاون وزیر کار 6.8درصد آن هم در طول 3 سال بوده که در نقطه مقابل آن، میزان افزایش هزینه های معیشت خانوار دستکم 10 برابر این میزان بوده است.

علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی بعد از واکنش نارضایتی کارگران از دستمزد 95؛ حداقل دریافتی کارگران متاهل دارای دو اولاد در سال 1395 را با احتساب 14 درصد افزایش، 11 میلیون و 345 هزار و 992 ریال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه با وجود شرایط بد اقتصادی در سه سال اخیر میزان افزایش مزد بر میزان تورم پیشی گرفته تأکید کرد: حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته 25درصد افزایش پیدا کرد که با احتساب سایر افزایشها در مجموع مزد برای این سال 30.5درصد افزایش یافت و دستمزد سال 94 کارگران را 17 درصد افزایش دادیم که با احتساب سایر افزایش‌ها، این رقم در مجموع به 20.5 درصد رسید.

روحانی هم افتخار می‌کند که نرخ افزایش حقوق کارگران و کارمندان از تورم بیشتر است اما سوال اصلی اینجاست با وجود افتخار مسئولین چرا هنوز کارگران و کارمندان راضی نیستند؟ حقوق‌ها 14 درصد افزایش یافته در حالی که تورم 10 تا 11 درصد اعلام می‌شود و این باید همه را خوشحال کند اما چرا مردم ناراضی هستند؟

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مساله اساسی رکود است نه تورم. قطعاً کاهش تورم و تثبیت قیمت‌ها و آرامش بازار از اهمیت بالایی برخوردار است اما حتی اگر تورم صفر هم شود رکود می‌تواند اقتصاد را به هرج و مرج بکشاند؛ چالشی که دولت تدبیر و امید بیش از سایر دولت‌ها با آن روبرو شده است.

به اعتقاد فعالان بازار کار باید دولت یازدهم حقوق و معیشت کارگران و کارمندان را براساس رکود فعلی اقتصادی محاسبه می‌کرد چرا که کارگران بیان می‌کنند در شرایطی که بازار کساد است و پولی برای کسب و کار وجود ندارد و تولید داخلی دچار مشکلات عدیده شده و کارگران بیکار شده‌اند افزایش حقوق دردی از مشکلات کارگران دوا می کند؟ به راستی مسئولان می دانند هزارکارگر در سال 94بیکار شده اند و محلی کاری برایشان وجود ندارد که بخواهند از افزایش حقوق بهره‌مند شوند.

"همانگونه که در اقتصاد باید رقابت وجود داشته باشد، باید شرایطی فراهم شود که کارگران نیز برای انتخاب شغلی در شأن خود، قدرت انتخاب داشته باشند." "اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور در حال پیشرفت بوده و کارگر در کارخانه، خانه و خیابان از امنیت فکری و شغلی برخوردار باشد، باید شاخص‌های کلان اقتصادی کشورمان در مسیر درست قرار بگیرد." این جملات بخشی از وعده های رئیس جمهور به گارگران هنگام انتخابات بود.

اما به راستی اقتصاد ایران دیگر نیازمند حرف و شعار نیست بلکه منتظر اقدام و عمل است. راهکارهای دولت در این سه سال گذشته برای رشد شاخص‌های اقتصادی چه بوده است؟

رهبر معظم انقلاب در آستانه آغاز سال 95، این سال را به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند و در سخنرانی در حرم مطهر رضوی در روز اول فروردین 95، ده اقدام اساسی اقتصاد مقاومتی را برای نجات کشور برشمردند.بیش از 2 ماه از سال اقتصاد مقاومتی گذشته و طی این مدت اظهارنظرهای متعددی در خصوص روشهای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مطرح شده است ولی تاکنون گزارشی رسمی از اقدام و عمل دولت و سایر دستگاه‌ها در راستای اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌ویژه 10 اقدام تأکید شده رهبری منتشر و اعلام نشده است.

شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت کشور،زنده کردن تولیدداخلی،پرهیز از واردات تضعیف کننده تولید داخلی،پرهیزاز هدر رفت منابع مالی ای که پس از برجام باید وارد کشور شود،دانش بنیان شدن بخش‌های مهم و حساس اقتصادی،احیای بخش‌های اقتصادی که قبلاً‌در آن سرمایه گذاری شده است،شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی،مبارزه جدی با فساد،ویژه خواری و قاچاق در کشور،ارتقای بهره‌وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع کوچک و متوسط محور اصلی 10 فرمان رهبری برای نجات اقتصاد کشور بود. کدام یک از دستورات اجرایی شده است؟

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد