اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
یک فعال بورسی مطرح کرد

کاهش مجدد نرخ سود بانکی، گامی برای تقویت سرمایه‌گذاری / واگذاری های سال 95 در بازار سرمایه

مدیرعامل گروه مالی ملت از تولید به عنوان اصلی‌ترین محور اقتصاد مقاومتی نام برد که تقویت سرمایه‌گذاری در آن ضروری است.گام اول در تقویت سرمایه‌گذاری کاهش مجدد نرخ سود بانکی محسوب می شود.

به اعتقاد مهدی قدمی مهمترین مسایل تاثیر گذار بر بازار سرمایه در سال گذشته روند کاهشی قیمت نفت و به طور کلی قیمت کالاها ( معدنی، پتروشیمی، فلزات)، توافق هسته ای در تیرماه و اجرایی شدن برجام در دی ماه، توافق بانک ها بر کاهش نرخ سود بانکی در آبان ماه و انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی بود.

وی، روند بازار سرمایه در سال 94 را به سه مقطع فروردین ماه تا توافق هسته ای در تیرماه، پس از توافق هسته ای تا مرحله اجرایی شدن آن و از این تاریخ تا پایان سال تقسیم بندی کرد و ادامه داد: تا پیش از امضای توافق هسته ای بازار سرمایه در انتظار رفع تحریم ها و گشایش های اقتصادی آن بود. پس از امضای توافق نامه تا دی ماه تحلیل های مختلف از اجرایی شدن برجام و چگونگی دوران پسابرجام انجام می گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه یاد آورشد: در دی ماه با آغاز اجرایی شدن برجام، شاهد تغییر روند نزولی بازار به روند مثبت بودیم که تا قبل از انتخابات مجلس ادامه یافت و سپس تحولات بازار سرمایه روند آرامی را تجربه کرد.

وی در این میان از تولید به عنوان اصلی ترین محور اقتصاد مقاومتی نام برد که تنها راه خروج از رکود، تولید است و در تحقق این امر تقویت سرمایه گذاری ها امری ضروری است، در این میان گام اول در تقویت سرمایه گذاری کاهش مجدد نرخ سود بانکی محسوب می شود.

قدمی با توجه به تلاش دولت در کاهش نرخ سود بانکی، کاهش نرخ تورم و ادامه این مسیر در سال 95 و اعلام رشد 5 درصدی در این سال از سوی دولت، عنوان کرد: افزایش صادرات نفت و پتروشیمی در کنار افزایش قیمت این اقلام، همکاری با شرکای بین المللی و اروپایی، گشایش های اقتصادی و خروج از رکود و نیز دسترسی به منابع مالی بین المللی به عنوان نشانه هایی هستند که موجب می شود بازار سرمایه را در سال جاری، سالی مثبت و همراه با بازدهی معقول و به مراتب بالاتر از سود بانکی را پیش رو داشته باشد.

قدمی بر این اساس فعالیت های گروه مالی ملت در بازار سرمایه را مورد اشاره قرار داد و گفت: سهام شرکت بیمه این گروه از بازار پایه به بازار اول انتقال یافت.

مدیرعامل گروه مالی ملت اضافه کرد: خلق زنجیره ارزش افزوده در بانک ملت توسط شرکتهای واسپاری ملت، تامین سرمایه، کارگزاری و صرافی بانک ملت از طریق افزایش سرمایه و ارایه خدمات مالی در شعب از دیگر دستاوردهای این مجموعه در سال گذشته بوده است.

وی با بیان تدوین پرتفوی هدف سرمایه گذاری های گروه و اصلاح مداوم آن بر اساس شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، گفت: بهینه سازی پرتفوی در صنایع مختلف و تعلیق شرکت های زیان ده و تقویت افزایش سرمایه در شرکت های پربازده سبب شد تا ارزش پرتفوی این مجموعه 31 درصد در سال مالی 94 افزایش یابد؛ اقدامی که با تحلیل و ارزیابی دایم وضعیت بازار سرمایه، صورت گرفت.

قدمی ترکیب پرتفوی این شرکت را 41 درصد صنایع فرآورده های نفتی، 17 درصد بانک ها و موسسات اعتباری، 12 درصد مخابرات، 12 درصد شیمیایی و 10 درصد استخراج کانه های فلزی عنوان کرد.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری در نظر داریم تا ورود جدی تری به صنایع پرپتانسیل سرمایه گذاری در بازار سرمایه با ارزیابی بازده و ریسک معقول داشته باشیم؛ دراین راستا تلاش می شود تا از فرصت های واگذاری دولت توسط خصوصی سازی استفاده کنیم.

واگذاری های سال 95 در بازار سرمایه

مدیر عامل گروه مالی ملت در خصوص برنامه های واگذاری طرح ها و شرکت های تابعه این مجموعه، به طرح گسترش فناوری صنعت ساختمان اشاره و اضافه کرد: با توجه به تکمیل عملیات احداث فاز اول طرح و در جریان تکمیل بودن فاز دوم، مذاکراتی در جهت واگذاری سهام متعلق به گروه در حال انجام است.

وی از واگذاری سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: پرتفوی این شرکت شامل 20 درصد از سهام بیمه البرز و 17 درصد از سهام بیمه آسیاست که در سال جاری 15 درصد از سهام این شرکت واگذار خواهد شد.

قدمی تصریح کرد: همچنین مذاکره جهت فروش بعضی از سهام های مدیریتی تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت در دست انجام است. از دیگر واگذاری های این مجموعه در بازار سرمایه، عرضه 10 درصد از سهام شرکت فروشگاه زنجیره ای رفاه است که ارزش گذاری سهام این شرکت توسط تامین سرمایه بانک ملت انجام شده و مذاکراتی با خریداران در حال انجام است.

مدیرعامل گروه مالی ملت همچنین به برنامه واگذاری 10 درصدی سهام شرکت تدبیرگران بهساز ملت از طریق بازار سرمایه اشاره کرد که بر این اساس اقدامات اولیه جهت پذیرش و عرضه سهام شرکت در فرابورس صورت گرفته است.

قدمی از پیگیری وصول مطالبات بانک ملت، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات این گروه برای بانک ملت نام برد که در سال جاری نیز پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه با تاسیس صندوق بازار گردانی اختصاصی تلاش شد تا از سهام بانک ملت و بیمه ما در بازار سرمایه حمایت شود، ادامه داد: در ادامه این برنامه سهام شرکت های بانک ملت به واسطه این صندوق بازار گردانی مورد حمایت بیشتری قرار خواهند گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این مجموعه به عنوان سهامدار عمده شرکت های واسپاری ملت وبیمه ما، در نظر دارد تا سرمایه این شرکت ها در سال جاری افزایش یابد.

قدمی در اشاره به حضور موثر گروه مالی ملت در ترکیب مدیریتی ارکان اصلی بازار سرمایه، گفت: گروه مالی ملت به عنوان یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس در سال مالی 93 در فعالیتهای مرتبط با سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت فعالانه مشارکت داشته است.

وی از حضور موثر گروه در ترکیب ارکان جهت ساز بازار سرمایه، به عنوان زمینه ساز ورود به عرصه های بین المللی نام برد که بر این اساس این گروه در تلاش است تا در ترکیب هیات مدیره شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس حضور یابد.

پیگیری برای جبران خسارت

در حاشیه مجمع گروه مالی ملت که در 28 اردیبهشت ماه برگزار شد، مدیرعامل بانک ملت، با اشاره به پرونده حقوقی 4 میلیارد دلاری بانک ملت و آرای صادره به نفع بانک عنوان کرد: وکلای این بانک تلاش دارند تا با پیگیری های خود از دادگاه انگلیس، هر چه سریعتر بتوانند خسارتی که بابت تحریم و عدم فعالیتهای ارزی بانک در سنوات گذشته صورت گرفته، ‌را دریافت کنند.

علی رستگار همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت تحقق این مبلغ آیا این مبلغ به سود بانک افزوده می شود یا خیر؟،‌ خاطر نشان ساخت:‌ طبق قواعد حسابداری نظر شما درست است و باید این اقدام صورت گیرد.

وی به رتبه مناسب بانک در کفایت سرمایه اشاره کرد که این امر موجبات پذیرش عاملیت بانک برای صندوق توسعه ملی برای فاینانس طرح های پتروشیمی و طرح های توسعه نفت و گاز پارس جنوبی را برای سال های 94 و 95 رقم زده است.

مدیر عامل بانک ملت رتبه بانک در مقایسه با بانکهای دیگر در حوزه مطالبات مشکوک الوصول را رتبه مناسبی عنوان کرد که براین اساس جمع افزایش رشد منابع بانک در سال 94 برابر با رشد 8 سال گذشته بانک بوده است.

همچنین در این مجمع، بیگدلی رییس مجمع، از برنامه واگذاری ساختمانهای اداری و تجاری جام بانک ملت در شریعتی و الهیه در سال 95 خبر داد که به محض واگذاری و عقد قرارداد گزارش آن به سهامداران ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بانک ملت در راستای فعالیت در فضای پسابرجام به دنبال بازگشایی چندین شعبه جدید بانک در کشورهای اروپایی است.

رئیس هیات مدیره بانک ملت، در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد احتمال کاهش سپرده قانونی نزد بانک مرکزی ،کاهش سود سپرده بانکی و تاثیر آن بر سودآوری بانک، عنوان کرد: با توجه به اینکه بانک ملت بیش از 24 درصد حجم سپرده های بازار پول را دارا است، این دو سیاست می تواند نقش به سزایی در افزایش سودآوری بانک در سال جاری داشته باشد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد