اونس طلا2322.25
مظنه15,351,000
18 گرم3,543,700
ارزش سکه34,585,803
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000
اونس به محدوده 1210 دلار سقوط کرد

خونریزی در بازار طلا

رهبران 7 کشور صنعتی که اواخر هفته گذشته در ژاپن گردهم آمده بودند معتقد نیستند که اقتصاد جهان در رکود است، اما برخی از آنها نسبت به خطرات پیش‌رو هشدار داده‌اند. ضعف طلا در چنین شرایطی که عدم قطعیت همچنان در اقتصاد جهان پابرجا است نشان می‌دهد که معامله‌گران بازار فلزات گرانبها بیشتر بر احیای اقتصاد آمریکا و احتمال انقباض دوباره سیاست پولی فدرال رزرو متمرکز هستند.

تقویت دلار به دلیل احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، اونس را هفته گذشته به محدوده 1210 دلار برد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت: «افزایشی‌های بازار فلزات گرانبها در این فکر هستند که آیا بازار می‌تواند جلوی خونریزی خود را بگیرد!» اونس فلز زرد که چهارشنبه با 3 دلار افت به قیمت 1224 دلار رسیده بود، پنج‌شنبه در اولین روز نشست «گروه 7» روی بهای 1219 دلار ایستاد تا جمعه هم با قیمت 1218 دلار آغاز شود.

مهم‌ترین عامل فشار روی طلا در روز جمعه نیز تقویت دلار بود، گرچه افت دوباره بهای نفت خام به زیر مرز 50‌دلار هم بی‌اثر نبود. همچنین بازبینی میزان رشد اقتصادی آمریکا در فصل اول 2016 از 5/ 0درصد به 8/ 0 درصد ، طلا را ارزانتر کرد. با این همه، با توجه به افت قیمت‌ها تا نزدیکی اولین محدوده کانال 1200 دلار، برخی از معامله‌گران نیز با خریدهای خود، قیمت را در برخی مقاطع بالا می‌بردند. صبح روز گذشته بازارها علاوه‌بر ادامه توجه به نشست ایسه شیمای ژاپن، در انتظار سخنرانی رئیس بانک مرکزی ایالات‌متحده بودند.

پوشش سخنرانی جنت یلن که اواخر جمعه شب انجام شد، در این گزارش ممکن نبود، اما اونس تا ساعت 8 عصر به وقت تهران قیمت 1211 دلار را تجربه کرد. با توجه به داده‌هایی که پس از نهایی شدن این گزارش به بازارها رسیده است، بعید نیست هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین هفته کاری کامل ماه مه رقم خورده باشد. سخنرانی شب گذشته جنت یلن از آن رو اهمیت دارد که همه بازارهای جهانی بر نشست میانه ماه ژوئن فدرال رزرو متمرکز شده‌اند.

کف 7 هفته‌ای

افت 3 دلاری روز چهارشنبه، قیمت اونس را به کف 7 هفته‌ای رساند. فشار فنی با توجه به روند روزهای قبل از آن مشهود بود. اونس در ماه آوریل در مقطع کوتاهی حضور در کانال 1300 دلار را هم تجربه کرده بود. اونس در ماه مه حدود 30 دلار از ارزش خود را از دست داده است. البته آخرین روز کاری ماه پنجم میلادی در هفته جاری خواهد بود. روز چهارشنبه رشد نفت در مقاطعی به نفع طلا عمل کرد، در غیر این صورت احتمال افت بیشتر بهای فلز زرد وجود داشت. نفت خام روز چهارشنبه برای اولین بار در 7 ماه پیش از آن از مرز 50 دلار فراتر رفت. این تصور در بازار انرژی به وجود آمده که حتی اگر نفت تقویت نشود، در ماه‌های آینده چندان تضعیف نخواهد شد. این امر به بازار کالا کمک می‌کند، اما طلا دردسرهای خاص خود را هم دارد.

سقوط از اوج

اونس روز پنج‌شنبه تا قیمت 1232 دلار جهش کرد اما در نهایت افت 5 دلاری را نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه تجربه کرد. با ثبت کمترین قیمت در 7 هفته گذشته در روز چهارشنبه، بازار در روز پنج‌شنبه شاهد پوشش کوتاه مدت معامله‌گران در بازار آتی و شناسایی سود در بازار نقدی بود، با این همه، با افت بهای نفت خام از اوج روزانه، طلا نیز تحت‌تاثیر قرارگرفت. بازارهای سهام نیز در چهارمین روز کاری هفته اغلب با رشد مواجه شدند تا بخشی از سرمایه‌های بازار طلا نیز به این سو روانه شود. بازارهای سهام در کل در هفته گذشته وضعیت خوبی داشتند تا همراه با شاخص دلار از عوامل فشار بر فلز زرد باشند. البته شاخص دلار در روز پنج‌شنبه تضعیف شد، ولی روند پول آمریکا در هفته‌های گذشته اغلب افزایشی بوده است. پنج‌شنبه داده‌های میزان دریافت حقوق بیکاری و سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا خوب بودند تا طلا بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد. داده‌های خوب احتمال افزایش نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد