اونس طلا2209.8
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
بلومبرگ گزارش داد

گروکشی سنای آمریکا برای عقیم گذاشتن توافق هسته ای

بلومبرگ با اشاره به این که پیش بینی ها در مورد ورود سیل سرمایه های خارجی به ایران پس از برجام محقق نشده است مشکل موجود مربوط به ممنوعیت معاملات دلاری با ایران است و سنای آمریکا با گروکشی سعی دارد مانع ایجاد گشایشی در این زمینه شود.

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: زمانی که ایران و قدرت های جهانی سال گذشته توافق هسته ای را امضا کردند، حامیان و مخالفان توافق در یک موضوع اتفاق نظر داشتند: اینکه توافق موجب ورود صدها میلیارد دلار سرمایه به ایران خواهد شد. تنها سوال مطرح این بود که چه مقدار سرمایه وارد ایران می شود.

اما پاسخ به این سوال تاکنون این بوده که تاکنون سرمایه چندانی وارد کشور نشده و این مسئله مقامات ایرانی را عصبانی ساخته است. اکنون مقامات ایرانی از آمریکا درخواست امتیازات بیشتری از جمله دسترسی به معاملات دلاری را می کنند. اما در آمریکا، مخالفان توافق نسبت به هرگونه اعطای امتیاز بیشتر به ایران هشدار می دهند و برای اینکه از عدم لغو بیشتر تحریم های ایران اطمینان حاصل کنند، از تایید نامزدهای انتصاب پست های مهم در وزارت خزانه داری آمریکا خودداری می کنند.

الیزابت روزنبرگ، عضو مرکز امنیت آمریکای جدید در واشنگتن می گوید: «توافق آنقدر بین دو طرف محل نزاع بوده که اختلافات بعد از اجرای آن قابل پیش بینی بود... مخالفان فعالی وجود دارند که برای سقوط توافق تلاش می کنند.»

آمریکا برآورد کرده که تنها 3 میلیارد دلار از 55 میلیارد دلاری که قرار بوده از دارایی های ایران آزاد شود تاکنون در دسترس ایران قرار گرفته است. مقامات ایرانی که می گویند برای خرید هواپیما، بهبود زیرساخت ها و بهبود وضعیت اقتصادی به پول نیاز دارند، می گویند بانک های اروپایی و آسیایی تمایلی به همکاری با این کشور ندارند زیرا از تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا نگرانند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و کمیته بانکی سنا روز چهارشنبه در نشست هایی جداگانه توافق هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند. آدام سزوبین، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریزم و اطلاعات مالی که تایید سنا برای انتصاب وی به این سمت به مدت بیش از یک سال است حاصل نشده، در هر دوی این نشست ها حاضر شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته 2 نوبت در حاشیه کنفرانس سازمان ملل برای حل موضوع دیدار کردند. کری سپس با نمایندگان بانک های اورپایی در لندن ملاقات کرد و به آنها گفت که بانک های غیرآمریکایی به خاطر همکاری مجاز با ایران مجازات نخواهند شد.

اما برخی نهادهای ایرانی از جمله 200 شخص و شرکت مرتبط با سپاه پاسداران، همچنان تحت تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا هستند. آمریکا همچنین ممنوعیت دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا از جمله انجام معاملات دلاری را حفظ کرده است.

سناتورهای آمریکایی مارکو روبیو و مارک کیرک که نگران اعطای امتیازات بیشتر از سوی دولت اوباما به ایران هستند به جیکوب لو، وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داده اند که تا زمانی که اطمینان یابند که «آمریکا امکان دسترسی ایران به دلار در کشورهای دیگر در سیستم مالی بین المللی را فراهم نخواهد کرد و به ایران امکان دسترسی به پرداخت های دلاری در خارج از سیستم مالی آمریکا را نخواهد داد» نامزدهای تصدی پست های وزارت خزانه داری را تایید نخواهند کرد.

بانک های مهم غیرآمریکایی که در سال های گذشته 15 میلیارد دلار بابت نقض تحریم ها جریمه پرداخت کرده اند و موافقتنامه هایی را برای عدم نقض مجدد تحریم های آمریکا امضا کرده اند، همچنان تمایلی به همکاری با ایران ندارند. به رغم اظهارات به ظاهر اطمینان بخش مقامات آمریکایی، سابقه رفتار دولت آمریکا با بانک ها، آنها را به احتیاط بیشتر وا می دارند.

خوان زارانه، رئیس شبکه یکپارچگی مالی که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر به کاخ سفید درباره مبارزه با تروریزم مشاوره می داد گفت: «گسترش فعالیت های بانکی و تجاری در این فضا هیچ همخوانی ای با پیامی که دولت آمریکا در طی 15 سال گذشته در عرصه بین المللی ارسال کرده ندارد.»

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد